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The psychiatrist factor in case register data interpretation

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Summary

Data in the Aberdeen Psychiatric Case Register on all consecutive new referrals to two selected psychiatrists during a two year period have been studied to provide an index of the influences of psychiatric orientation on diagnostic usage, patient disposal and treatment recommendations. The object of the study was to show that data subscribed by psychiatrists of different orientation differed because of their orientation and that interpretation of register reporting properly should take account of this.

The psychiatrists were selected for their considerable similarities; they differed essentially only in orientation, one using the analytical model, the other using the eclectic model. The referrals who consulted each were randomly allocated from all new referrals to the regional psychiatric service. The two series were socially and demographically similar except in respect of marital status and social class distributions but these factors did not affect the differences in diagnostic usage, patient disposal and treatment choice recorded. The analytically-oriented psychiatrist favoured diagnoses of personality disorders, recommended the majority of his patients for outpatient treatment and prominently used intensive psychotherapeutic methods. The eclectic psychiatrist favoured diagnoses of neurotic illness, advised the referral agent on management of as many patients as were recommended for outpatient treatment and prominently used supportive regimes and physical methods.

It is suggested that these variations reflect psychiatric orientation rather than differences in patient characteristics.

The relevance of this to interpretation of case register data is discussed.

Résumé

Pendant deux ans, deux psychiatres choisis pour leur différence d'orientation inscrirent les données concernant tous les consultants dans le registre psychiatrique d'Aberdeen. Ces données servirent à établir un index de l'influence d'orientation psychiatrique sur le diagnostic, la façon d'agir envers le patient et le traitement recommandé. Le but de cette étude était de montrer que les différences existaient à cause de l'orientation différente et que, par conséquent, l'interprétation des notes enregistrées devait en tenir compte.

Les psychiatres furent choisis pour leurs similitudes considérables; ils ne différaient essentiellement que dans leur orientation, l'un utilisant la méthode analytique, l'autre la méthode éclectique. Les patients qui les consultaient leur étaient adressés sans distinction depuis le service psychiatrique régional. Les deux séries étaient semblables socialement et démographiquement et ne pouvaient différer qu'en ce qui concerne l'état civil et l'appartenance à une classe sociale, facteurs n'infuençant pas les différences de diagnostic, de contact et de traitement. Le psychiatre d'orientation analytique choisissait des diagnostics touchant aux troubles de la personnalité, faisait suivre la majorité de ses patients ambulatoirement et utilisait des méthodes psychothérapeutiques de façon intensive. L'autre psychiatre préférait des diagnostics d'affections névrotiques, demandait que tous ses patients soient suivis ambulatoirement et préconisait des méthodes de soutien et des traitements biologiques.

Il est suggéré que ces variations reflètent davantage l'orientation des psychiatres que des différences chez les patients.

La pertinence de cette interprétation des données du registre est discutée.

Zusammenfassung

Während einer zweijährigen Zeitstrecke wurden die Fall-Register-Daten zweier Psychiater aus Aberdeen miteinander verglichen; und zwar wurden alle Erstüberweisungen berücksichtigt. Man wollte auf diese Weise den Einfluß der allgemeinen Orientierung des Psychiaters auf die Diagnostik und Behandlungsempfehlungen kennenlernen. Es wurde die Annahme gemacht, daß die unterschiedliche Orientierung der Psychiater zu unterschiedlichen Ausgangsdaten ihrer Dokumentation führt und daß diese Unterschiede in der Bewertung der psychiatrischen Fall-Register berücksichtigt werden müssen.

Die beiden ausgewählten Psychiater unterschieden sich bei Gleichartigkeit aller sonstigen Dimensionen in ihrer professionellen Orientierung darin, daß der eine das analytische Modell, der andere ein eklektisches Modell benutzte. Die bearbeiteten Erstüberweisungen wurden nach einer Zufallsverteilung aus allen Erstüberweisungen der regionalen psychiatrischen Dienste ausgewählt. Die beiden Patienten-Serien waren in sozialer und demographischer Hinsicht miteinander vergleichbar und unterschieden sich lediglich im Hinblick auf den Anteil Verheirateter und die Verteilung auf die Sozialklassen. Die letztgenannten Faktoren beeinflußten indessen die diagnostischen und therapeutischen Unterschiede beider Psychiater nicht. Der analytisch orientierte Psychiater bevorzugte die Diagnosen der Persönlichkeitsstörungen, empfahl die Mehrzahl seiner Patienten für eine ambulante Behandlung und benutzte vorwiegend die Methoden einer intensiven Psychotherapie. Der eklektisch orientierte Psychiater stellte häufiger Diagnosen aus dem neurotischen Formenkreis, und riet der Hälfte seiner Patienten, nach der ersten Konsultation die Arbeit wieder aufzunehmen, der anderen Hälfte zur ambulanten Weiterführung der Behandlung; therapeutisch bevorzugte er unterstützende Beratung und körperliche Behandlungsmethoden.

Die Daten lassen den Schluß zu, daß solche Unterschiede mit der unterschiedlichen Orientierung der Psychiater zusammenhängen und nicht mit Eigentümlichkeiten der Patienten.

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Kidd, C.B., Mackie, R.E. The psychiatrist factor in case register data interpretation. Soc Psychiatry 2, 168–173 (1967). https://doi.org/10.1007/BF00578052

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