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The narrowing of the bony pelvic cavity (birth canal) by the different osteotomies of the pelvis

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Summary

We measured on pelvic models as well as on female cadaver specimens the narrowing of the bony pelvic cavity after the osteotomies according to Chiari, Salter, Sutherland, Steel, Carlioz and Tönnis. In our own patients the parameters were taken by X-ray and CT examinations as far as possible. The osteotomies according to Chiari, Salter and Sutherland lead to a more or less narrowing of the intertuber-ischial diameter of the pelvic outlet, in addition the Chiari osteotomy leads to a narrowing of the transverse diameter of the pelvic brim. The triple osteotomies according to Steel, Carlioz and Tönnis lead to a narrowing of the middle part of the bony pelvic cavity. It is necessary to inform our female patients who are operated after the end of growth that a future pregnancy may have to be terminated by a caesarean section.

Zusammenfassung

An Beckenmodellen sowie weiblichen Leichenbecken wurden Osteotomien nach Chiari, Salter, Sutherland, Steel, Carlioz und Tönnis durchgeführt, nach entsprechender Verschiebung bzw. Pfannenschwenkung die Verengung des knöchernen Beckenein- und -ausgangs gemessen. Am eigenen Patientengut erfolgte die Ausmessung nach derartigen Operationen an der Beckenübersicht sowie am CT. Die Osteotomien nach Chiari, Salter und Sutherland führen zu einer mehr oder weniger deutlichen Einengung des transversalen (intertuber-ischialen) Durchmessers am Beckenausgang, die Chiari-Osteotomie hauptsächlich zu einer Verengung des transversalen Durchmessers am Beckeneingang. Die Dreifach-Osteotomien nach Steel, Carlioz und Tönnis verengen das knöcherne Becken im mittleren Teil. Da die Tendenz der Remodellierung zur ursprünglichen Beckenform nach Wachstumsabschluß nur noch gering und langwierig ist, müssen Patientinnen im gebärfähigen Alter darüber aufgeklärt werden, daß im Falle einer Schwangerschaft möglicherweise ein Kaiserschnitt notwendig wird.

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References

  1. Bauer R, Kerschbaumer F (1975) Ergebnisse der Beckenosteotomie nach Chiari. Arch Orthop Unfallchir 81:301

    Google Scholar 

  2. Brinckmann P (1982) Wachstum des Beckens im Anschluß an die Beckenosteotomie nach Chiari. Z Orthop 120:694

    Google Scholar 

  3. Carlioz H, Khouri N, Hulin P (1982) Ostéotomie triple juxtacytoloidienne. Rev Chir Orthop 68:497

    Google Scholar 

  4. Chiari K (1976) Geschichte und aktuelle Indikation der pfannenbildenden Eingriffe am Hüftgelenk. Arch Orthop Unfallchir 86:67

    Google Scholar 

  5. Chiari K (1969) Podiumsdiskussion, Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Traumatologie. 56. Kongreß, p 220

  6. Eberhardinger R, Hirschfeld E (1978) Kaiserschnitt: Klinische Ergebnisse bei 820 Sectiones (10-Jahres-Statistik von 1967–1976). Z Geburtshilfe Perinatol 182:1327

    Google Scholar 

  7. Eppright RH (1976) Dial osteotomy of the acetabulum. J Bone Joint Surg [Am] 58:283

    Google Scholar 

  8. Haddad H, Lundy LE (1978) Changing indications for caesarean section. Obstet Gynecol 51:133

    Google Scholar 

  9. Hoffmann DV, Simmons EH, Barrington TW (1974) The results of the Chiari osteotomy. Clin Orthop 89:162

    Google Scholar 

  10. Netzbeda J, Altmann P, Reinold E (1980) Sectio Caesarea — Morbidität von Mutter und Kind. Z Geburtshilfe Perinatol 184:371

    Google Scholar 

  11. Salter RB (1966) Role of innominate osteotomy in the treatment of congenital dislocation and subluxation of the hip in the older child. J Bone Joint Surg [Am] 48:1413

    Google Scholar 

  12. Salvati EA, Wilson PD (1974) Treatment of irreducible hip subluxation by Chiari's iliac osteotomy. Clin Orthop 98:151

    Google Scholar 

  13. Steel HH (1973) Triple osteotomy of the innominate bone. J Bone Joint Surg [Am] 55:343

    Google Scholar 

  14. Sutherland DH, Greenfield R (1977) Double innominate osteotomy. J Bone Joint Surg [Am] 59:1082

    Google Scholar 

  15. Tönnis D (1982) Triple osteotomy close to the hip joint. In: Tachdjian MO (ed) Congenital dislocation of the hip. Churchill Livingstone, London, p 555

    Google Scholar 

  16. Wedge JH, Salter RB (1974) Innominate osteotomy: its role in the arrest of secondary degenerative arthritis of the hip in the adults. Clin Orthop 98:214

    Google Scholar 

  17. Winkler WA, Weber A (1977) Beckenosteotomie nach Chiari. Z Orthop 115:617

    Google Scholar 

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Winkelmann, W. The narrowing of the bony pelvic cavity (birth canal) by the different osteotomies of the pelvis. Arch. Orth. Traum. Surg. 102, 159–162 (1984). https://doi.org/10.1007/BF00575225

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