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Virchows Archiv A

, Volume 356, Issue 2, pp 119–126 | Cite as

Osteomyelitis of both femora in a patient on maintenance hemodialysis with severe uremic osteopathy

  • B. Krempien
  • E. Ritz
Article
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Summary

The case is reported of a 29 y. old woman with chronic renal failure and severe azotemic osteopathy treated by maintenance hemodialysis. At autopsy bilateral symmetrical osteomyelitis of the medial corticalis of both femoral diaphyses was found. Osteomyelitis was associated with large, partially penetrating cortical sequesters, and the formation of involucra and cloaca. The coincidence of azotemic osteopathy with osteomyelitis in patients kept on maintenance hemodialysis has not been reported so far. An increased rate of bone remodelling and an enhanced skeletal blood flow as a consequence of uremic metabolic bone disease is thought to raise the risk of hematogenous osteomyelitis. The symmetrical localization in both femora may be due to a local increase of bone remodelling where the riders muscles insert (caused by an altered tonus of riders muscles in uremic myopathy) or in stress zones from bending stress of the femora.

Keywords

Myopathy Chronic Renal Failure Osteomyelitis Bone Disease Bone Remodelling 
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Zusammenfassung

Bei einer 29 Jahre alt gewordenen Frau mit chronischer Niereninsuffizienz und schwerer azotämischer Osteopathie wurde unter Langzeithämodialyse eine doppelseitige symmetrische Osteomyelitis beider Oberschenkeldiaphysen beobachtet. Die Osteomyelitis hatte auf beiden Seiten zu einer partiell penetrierenden Sequesterbildung mit Totenlade und Cloace geführt. Das Zusammentreffen von urämischer Osteopathie und Osteomyelitis ist bislang nicht mitgeteilt worden. Die Entstehung der Osteomyelitis wird auf die metabolische Osteopathie bei chronischer Niereninsuffizienz mit Steigerung des Skeletumbaues und der Skelettdurchblutung zurückgeführt. Als Ursache der symmetrischen Lokalisation osteomyelitischer Herde in beiden Oberschenkeldiaphysen wird eine lokale Steigerung des Knochenumbaues diskutiert, hervorgerufen durch die urämische Myopathie mit einer Tonusänderung der Adduktorenmuskulatur im Bereich ihrer Insertion und/oder durch die Biegebelastung der Oberschenkelbeine im Bereich der Biegungsmaxima.

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Copyright information

© Springer-Verlag 1972

Authors and Affiliations

  • B. Krempien
    • 1
  • E. Ritz
    • 1
  1. 1.Pathologisches Institut der Universität Heidelberg und Medizinische Universitätsklinik HeidelbergGermany

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