Skip to main content
Log in

Pulmonale hyaline Membranen und perinataler Kreislaufschock

Pulmonary hyaline membranes and perinatal shock

  • Published:
Virchows Archiv A Aims and scope Submit manuscript

Summary

1. After death in the perinatal period disseminated intravascular microthrombi can be found extremely often in small vessels of the liver, lungs, adrenals, spleen, and kidneys in the newborn infant (in 82,2% of the examined cases).

2. These microthrombi are considered as the morphological expression of an anoxemic shock in the fetal and neonatal organism, a shock initiated already intra-uterine and extending to the perinatal period. It occurs after various birth complications (abruptio placentae, placenta praevia, abnormal positions of the fetus, prolonged labor, twin pregnancies, diabetes mellitus of the mother and others). Intravascular microthrombi are the pathogenic link between intra-uterine asphyxia, i.e., acidosis and hypoxemia in the small vessels and fetal and neonatal shock.

3. Acidosis and hypoxemia of the fetal and neonatal organism induce aggregation of the thrombocytes and consumption of clotting-factors, hypercoagulability of plasma and disorder of permeability. The formation of pulmonary hyaline membranes in the extravascular space depends on the hypercoagulability of plasma and the disorders of permeability. Pulmonary hyaline membranes must be considered as morphological shock equivalents; they are symptoms of a shock-induced coagulation which provokes the formation of fibrin monomers in the plasma.

4. The deficiency of plasminogen, a characteristic of the immature newborn infant, favours the intravascular polymerization of plasma fibrin monomers to disseminated intravascular microthrombi as well as the extravascular polymerization of fibrin monomers to hyaline membranes of the lungs.

Zusammenfassung

1. Bei der Obduktion perinataler Todesfälle mit pulmonalen hyalinen Membranen lassen sich außerordentlich häufig disseminierte intravasale Gerinnsel in der terminalen Strombahn von Leber, Lunge Nebennieren, Milz und Nieren nachweisen. Im vorliegenden Material fanden sich derartige Gerinnsel in 86,2%.

2. Der Nachweis dieser Mikrothromben wird als morphologischer Ausdruck eines nach verschiedensten Geburtskomplikationen (vorzeitige Lösung der Placenta, Placenta praevia, Lageanomalien, protrahierte Geburten, Zwillingsschwangerschaft, Diabetes mellitus der Mutter u. ä.) auftretenden, bereits intrauterin inszenierten, perinatal fortbestehenden Kreislaufschocks im fetalen und Neugeborenen-Organismus gewertet. Als pathogenetisches Bindeglied zwischen den intravasalen Mikrothromben und dem Kreislaufschock müssen intrauterine Asphyxie, d. h. Acidose und Hypoxämie in der terminalen Strombahn gelten.

3. Acidose und Hypoxämie des fetalen und Neugeborenen-Organismus führen zu Thrombocytenaggregation und Faktorenverbrauch, zu plasmatischer Hypercoagulabilität und Permeabilitätsstörung. Plasmatische Hypercoagulabilität und Permeabilitätsstörungen sind die Voraussetzung für die Ausbildung pulmonaler hyaliner Membranen im Extravasalraum. Pulmonale hyaline Membranen sind in diesem Sinne als morphologische Schockäquivalente, als Ausdruck einer im Schock auftretenden Gerinnungsaktivierung mit Ausbildung plasmatischer Fibrinmonomere zu verstehen.

4. Der für den unreifen Neonatus charakteristische Plasminogen-Mangel begünstigt sowohl die intravasale Polymerisation plasmatischer Fibrinmonomere zu disseminierten intravasalen Gerinnseln, als auch ihre extravasale Polymerisation zu pulmonalen hyalinen Membranen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Alkjaersig, N., Fletcher, A. P., Sherry, S.: Pathogenesis of the coagulation defect developing during plasma proteolytic (fibrinolytic) states. II. The significance, mechanism and consequence of defective fibrin polymerization. J. clin. Invest. 41, 917 (1962).

    Google Scholar 

  • Ambrus, C. M., Weintraub, D. H., Niswander, K. R., Ambrus, J. L.: Studies on hyaline membrane disease. The ontogeny of the fibrinolysin system. Pediatrics 35, 91 (1965).

    Google Scholar 

  • —— —— —— —— Studies on the ontogeny and significance in neonatal disease of the fibrinolysin system and of fibrin stabilizing factor. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg.) 19, 599–600 (1968).

    Google Scholar 

  • Beller, F. K.: Die Gerinnungsverhältnisse bei der Schwangeren und beim Neugeborenen. Leipzig: J. A. Barth, 1957.

    Google Scholar 

  • Bleyl, U.: Zur disseminierten intravasalen Gerinnung im fetalen Organismus. Verh. Dtsch. Arbeitsgemeinschaft für Blutgerinnungsforschung, 13. Tagg., Deidesheim, 26–28. 3. 1969. Stuttgart u. New York: Schattauer 1969 (im Druck).

    Google Scholar 

  • -- Büsing, C. M.: Disseminierte intravasale Gerinnung und perinataler Schock. Verh. Dtsch. Ges. Path. 53, (1969) (im Druck) (a).

  • -- -- Kreislaufschock und disseminierte intravasale Gerinnung bei intrauterinem und perinatalem Fruchttod Klin. Wschr. (1969) (im Druck) (b).

  • —— —— Graeff, H., Kuhn, W.: Perinatale Hämostase-Störung nach vorzeitiger Placentarlösung. Virchows Arch. Abt. A Path. Anat. 348, 1–15 (1969).

    Google Scholar 

  • Bonifaci, E., Baggio, P., Gravina, E.: Demonstration of split products of fibrinogen in the blood of normal newborns. Biol. Neonat. (Basel) 12, 29 (1968).

    Google Scholar 

  • Cohen, M. M., Weintraub, D. H., Lilienfeld, A. M.: The relationship of pulmonary hyaline membrane to certain factors in pregnancy and delivery. Pediatrics 26, 42 (1960).

    Google Scholar 

  • Cook, C. D., Lucey, J. F., Drorbaugh, J. E., Segal, S., Sutherland, J. M., Smith, C. A.: Apnea and respiratory distress in the newborn infant. New Engl. J. Med. 254, 562, 604, 651 (1956).

    Google Scholar 

  • Cornelissen, P. J. H. C., Ravensteyn, H. van, Oving, H., Tegelaers, W. H. H.: Das Atemnotsyndrom bei Unreifen. Maandschr. Kindergeneesk. 31, 273 (1963).

    Google Scholar 

  • Crosse, V. M.: The permature baby, 5th ed. London: Churchill 1957.

    Google Scholar 

  • Dawes, G. S.: Physiological control of fetal circulation. Soc. roy. Belge Gynéc. Obstet. 30, 113 (1960).

    Google Scholar 

  • Driscoll, S. G., Benirschke, K., Curtis, G. W.: Neonatal death among infants of diabetic mothers. Postmortem findings in 95 infants. Amer. J. Dis. Child 100, 818 (1960).

    Google Scholar 

  • Edson, J. R., Blaese, R. M., White, J. G., Krivit, W.: Defibrination syndrome in an infant born after abruptio placentae J. Pediat. 72, 342–346 (1968).

    Google Scholar 

  • Eigler, F. W., Stock, W.: Verminderung des postischämischen Extremitätenödems an der Ratte durch einen Proteinasenhemmer. Klin. Wschr. 46, 1283–1284 (1968).

    Google Scholar 

  • Farguhar, J. W.: The child of the diabetic woman. Arch. Dis. Childh. 34, 76 (1959).

    Google Scholar 

  • Gairdner, D.: Respiratory distress in the newborn. In: Recent advances in pediatrics (ed. by D. Gairdner), 3rd ed. London: Churchill 1965.

    Google Scholar 

  • Gavaller, B. von: Die hyalinen Membranen in der Lunge Neugeborener. Verh. dtsch. Ges. Path. 40, 191 (1956).

    Google Scholar 

  • Gellis, S. S., Hsia, D. Y. Y.: The infant of the diabetic mother. Amer. J. Dis. Child. 97, 1 (1959).

    Google Scholar 

  • Hardaway, R. M.: Syndromes of disseminated intravascular coagulation. Springfield (Ill.): Ch. C. Thomas 1966.

    Google Scholar 

  • Kabus, K., Schenk, W., Künzer, W.: Atemnotsyndrom und Blutgerinnungsaktivität. Untersuchungen über Beziehungen zwischen Säurebasenhaushalt, Blutgerinnungsfaktoren und Hirnblutungen. Z. Kinderheilk. 105, 55–72 (1969).

    Google Scholar 

  • Kaller, H.: Die Beeinflussung experimentell erzeugter Ödeme durch Trasylol. In: R. Gross u. G. Kronenberg (Hrsg.); Neue Aspekte der Trasylol-Therapie, S. 152. Stuttgart-New York: F. K. Schattauer 1965.

    Google Scholar 

  • —— Pharmakologie des Trasylol. In: R. Marx, H. Indahl u. G. L. Haberland (Hrsg.), Neue Aspekte der Trasylol-Therapie II. S. 11. Stuttgart-New York: F. K. Schattauer 1967.

    Google Scholar 

  • —— Hoffmeister, F., Kronenberg, G.: Die Wirkung von Trasylol auf verschiedene Ödemformen der Rattenpfote. Arch. int. Pharmacodyn. 161, 398 (1966).

    Google Scholar 

  • Keuth, U.: Das Syndrom der pulmonalen hyalinen Membranen der Neu- und Frühgeborenen. Med. Habil.-Schr. Köln 1962.

  • —— Das Membransyndrom der Früh- und Neugeborenen. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1965.

    Google Scholar 

  • Kloos, K., Libal, B.: Pulmonale hyaline Membranen bei Neugeborenen und postpartale Gerinnungsstörungen. Klin. Wschr. 40, 798 (1962).

    Google Scholar 

  • Kubli, F.: Fetal Distress. In: H. Ewerbeck u. V. Friedberg (Hrsg.), Die Übergangsstörungen des Neugeborenen und die Bekämpfung der perinatalen Mortalität. Stuttgart: Thieme 1965.

    Google Scholar 

  • Künzer, W.: Zur Blutgerinnung bei Frühgeborenen. Mschr. Kinderheilk. 107, 110–112 (1959).

    Google Scholar 

  • —— Zur Physiologie der Blutgerinnung beim Neugeborenen. Dtsch. med. Wschr. 89, 1605–1610 (1964).

    Google Scholar 

  • Lehndorff, H.: Die hyalinen Membranen in den Lungen von Neugeborenen. Öst. Z. Kinderheilk. 10, 89 (1954).

    Google Scholar 

  • Ludwig, H.: Mikrozirkulationsstörungen und Diapedeseblutungen im fetalen Gehirn bei Hypoxie. Fortschr. Geburtsh. Gynak. 33 (1968).

  • —— Erstickungsblutung. In: Vasogene Blutungsneigungen. X. Hamburger Symposium über Blutgerinnung (L. Zuckschwerdt, H. A. Thies und G. Landbeck, Hrsg.). Stuttgart-New York: F. K. Schattauer 1968.

    Google Scholar 

  • —— Pathogenese und Klinik perinataler Zirkulationsstörungen. Hypovolämischer Schock in der Geburtshilfe. In: Neue Aspekte der Trasylol-Therapie III (G. L. Haberland u. P. Matis, Hrsg.). Stuttgart-New York: F. K. Schattauer 1969.

    Google Scholar 

  • Markarian, M., Lindley, A., Jackson, J. J., Bannon, A.: Coagulation factors in pregnant women and premature infants with and without the respirotary distress syndrome. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg.) 17, 585–594 (1967).

    Google Scholar 

  • Martin, A. M., Soloway, H. B., Simmons, R. I.: Pathologic anatomy of the lungs following shock and trauma. J. Trauma 8, 687–698 (1968).

    Google Scholar 

  • Miller, H. C.: Respiratory distress syndrome of new-born infants. Diagnosis and incidence J. Pediat. 61, 2 (1962).

    Google Scholar 

  • —— Respiratory distress syndrome of new-born infants. Clinical study of pathogenesis. J. Pediat. 61, 9 (1962).

    Google Scholar 

  • —— The effects of hypoxia on the respiration of newborn infants. Pediatrics 14, 93 (1954).

    Google Scholar 

  • Müller, H.: Zur pathologischen Physiologie der hyalinen Membranen. Mschr. Kinderheilk. 107, 131 (1959).

    Google Scholar 

  • Niewiarowski, S., Kowalski, E.: Un nouvel anticoagulant dérivé du fibrinogène. Rev. Hémat. 13, 320 (1958).

    Google Scholar 

  • Saling, E.: Das Kind im Bereich der Geburtshilfe. Stuttgart: Thieme 1966.

    Google Scholar 

  • Silverman, W. A.: Dunham's premature infants, 3rd ed. New York: Hoeber 1961.

    Google Scholar 

  • Stark, Ch. R., Abramsow, D., Erkan, V.: Intravascular coagulation and hyaline membrane disease of the newborn. Lancet (1968) I, 1180–1181.

    Google Scholar 

  • Wade-Evans, T.: Thrombi in the hepatic sinusoids of the newborn and their relation to pulmonary hyaline membrane formation. Arch. Dis. Childh. 36, 286 (1961).

    Google Scholar 

  • Wade-Evans, T.: The formation of pulmonary hyaline membranes in the newborn baby. Arch. Dis. Childh. 37, 470 (1962).

    Google Scholar 

  • Weber, H. W.: Die Bedeutung der hyalinen Bänder für die Sterblichkeit der Neugeborenen. Verh. dtsch. Ges. Path. 40, 193 (1956).

    Google Scholar 

  • —— Die Bedeutung der hyalinen Bänder für die Sterblichkeit der Neugeborenen. Arch. Gynäk. 189, 57 (1957).

    Google Scholar 

  • Willi, H.: Die klinische Diagnose des akuten Atemnotsyndroms beim Neugeborenen. Pädiatr. Pädolog. 3, 165–170 (1967).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit Unterstützung durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (Schwerpunktprogramm „Schwangerschaftsverlauf und Kindesentwicklung“).

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bleyl, U., Büsing, C.M. & Krempien, B. Pulmonale hyaline Membranen und perinataler Kreislaufschock. Virchows Arch. Abt. A Path. Anat. 348, 187–204 (1969). https://doi.org/10.1007/BF00544326

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00544326

Navigation