Summary
A case of an anomalous displacement of the heart with inversion of the ventricles and corrected transposition is reported. With the case as a guide, studies are undertaken to determine whether this displacement should be regarded as a unique type of cardiac heterotopia and whether all theoretically conceivable combinations of cardiac anomalies, inversions of single cardiac metameres and arterial transposition were also teratologically possible. The concepts of symmetry, dextrocardia and laevocardia, isolated dextrocardia and laevocardia, dextroversio cordis and laevoversio cordis are defined. The occurrence of isolated dextrocardia and laevocardia and atrial inversion are explained, as well as the relationship between ventricular inversion and corrected transposition. It seems highly unlikely that isolated dextrocardia and laevocardia occur. On the other hand, the inversion of the sinus venosus in interlateral forms and the isolated inversion of the ventricle are indeed possible. Ventricular inversion and inversion of the sinus venosus with incompletely developed atrial inversion represent a cardiac malformation whose combination with anomalous displacements of the heart is not to be regarded as a special form of cardiac heterotopia. The position of the heart should be determined by the position of the atria.
Zusammenfassung
An Hand des Fallberichtes einer Herzlageanomalie mit Kammerinversion und korrigierter Transposition wird untersucht, ob dieses Zusammentreffen als eigene Form einer Herzheterotopie zu betrachten ist, und ob alle theoretisch denkbaren Kombinationen von Herzlageanomalien, Inversion einzelner Herzmetamere und arterieller Transpositionen auch teratologisch möglich sind. Die Begriffe Symmetrie, Dextro- und Laevokardie, isolierte Dextro- und Laevokardie, Dextroversio cordis und Laevoversio cordis werden bestimmt. Die Existenz der isolierten Dextro- und Laevokardie und Vorhofsinversion sowie die Beziehung zwischen Kammerinversion und korrigierter Transposition werden dargelegt. Die isolierte Existenz von Dextro- und Laevokardie werden als sehr fraglich, die Inversion des Sinus venosus bei Interlateralformen und die isolierte Kammerinversion hingegen als möglich angesehen. Kammerinversion und Inversion des Sinus venosus mit unvollkommen entwickelter Vorhofsinversion stellen eine Formmißbildung des Herzens dar, deren Koppelung mit Herzlageanomalien nicht als besondere Form einer Herzheterotopie zu betrachten ist. Der Situs des Herzens sollte durch die Lage der Vorhöfe bestimmt werden.
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Für die Hilfe bei der Abfassung des deutschen Textes danke ich Herrn Dr. B. Krempien, Pathologisches Institut der Universität Heidelberg.
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Chuaqui, B.J. Zur Terminologie einiger Herzheterotopien. Virchows Arch. Abt. A Path. Anat. 347, 260–276 (1969). https://doi.org/10.1007/BF00543113
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