Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten

, Volume 233, Issue 1, pp 23–37 | Cite as

Zur Standardisierung des elektromyographischen Tetanietests in der Diagnostik der normokalzämischen Tetanie: 10minütiger Trousseau bei Patienten und Gesunden

  • L. Deecke
  • B. Müller
  • B. Conrad
Article

Zusammenfassung

18 erwachsene Patienten mit normokalzämischer Tetanie und eine gleichgroße Kontrollgruppe entsprechender Alters- und Geschlechtsverteilung wurden einem Provokationstest mit 10minütiger Ischämie am rechten Oberarm unterzogen. Das EMG wurde aus dem rechten Musculus interosseus dorsalis I abgeleitet. Bei allen Patienten traten in der postischämischen Phase tetanische Potentiale mit vorwiegend höheren Repetitionszahlen (5fach und mehr) auf. Die Entladungen dauerten im Mittel 8 min lang an. Unter den Normalpersonen traten bei 16 (88,8%) ebenfalls tetanische Entladungen auf, zumeist jedoch lediglich in der Form von Doubletten und Tripletten.

Die Untersuchungen zeigen, daß das Auftreten tetanischer Potentiale an sich nicht zwischen latenten Tetanikern und Gesunden diskriminiert. Eine normokalzämische Tetanie ist aber wahrscheinlich, wenn in der postischämischen Phase nach 10minütigem Trousseau im EMG Multipletten im Sinne von Quadrupletten und darüber auftreten, diese mindestens 2min lang anhalten, Rhythmisierungstendenz zeigen und nicht nur vereinzelt, sondern in Gruppen auftreten.

Schlüsselwörter

Normocalcaemische Tetanie Hyperventilations-Syndrom Elektromyographischer Tetanietest Repetitive Entladungen Trousseau 

Standardisation of the electromyographic tetany test in the diagnosis of hyperventilation syndrome: Trousseau's test in patients and controls

Summary

Eighteen adult patients with typical history and signs of normocalcemic tetany (hyperventilation syndrome) and 18 age- and sex-matched controls were submitted to a provocation test for tetany. This consisted of 10 min ischemia of the right arm produced by suprasystolic cuff compression at the upper arm (Trousseau test) and a postischemic electromyographic recording from the right interosseous I muscle. Postischemic repetitive discharges were found in all patients and predominantly consisted of multiplets of 5 times and more. These discharges lasted 8 min on the average. Of the normal controls, as many as 16 subjects (88.8%) also exhibited tetanic discharges. However, these preferred a lower number of repetitions, such as doublets or triplets. Both number of repetition and duration of postischemic tetanic activity were significant parameters discriminating between patients and controls (2P<0.001), as was the cumulative total number of spontaneous potentials, amounting, on the average, to 10,266 in the group of patients and to only 320 in the controls (2P<0.001).

The investigation has shown that the occurrence of postischemic tetanic spontaneous activity per se does not help to discriminate between cases of latent tetany and healthy controls. However, a normocalcemic tetanic condition may be assumed if multiplets occur with a complexity of quadruplets or more, if these multiplets last at least 2 min, and if they appear in a rhythmic order and in groups.

Key words

Normocalcemic tetany Hyperventilation syndrome Electromyographic tetany test Repetitive discharges Trousseau test 

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Literatur

  1. Alajouanine T, Contamin F, Cathala H-P, Scherrer J (1954) Contribution électromyographique à une delimitation de la tetanie de l'adulte. Presse méd (Paris) 62:339–342Google Scholar
  2. Deecke L (1979) Diagnostik und Therapie des Hyperventilationssyndroms (Normokalzämische Tetanie). Internistische Welt (Stuttgart) 7:230–236Google Scholar
  3. Deecke L, Schlehe H, Ziegler R (1975a) Eignet sich der elektromyographische Tetanietest zur Diagnose der normokalzämischen Tetanie? Z EEG — EMG (Stuttgart) 6:211Google Scholar
  4. Deecke L, Schlehe H, Ziegler R (1975b) Occurence of tetanic EMG potentials under controlled hyperventilation in normal subjects and in patients with normocalcemic tetany. Pflügers Arch 355 [Suppl]:R 60Google Scholar
  5. Deecke L, Schlehe H, Ziegler R (1977) Psychological, respiratory, and electromyographic criteria in the diagnosis of normocalcemic tetany (hyperventilation syndrome) including a doubleblind therapeutic study. Activ Nerv Sup (Praha) 19 [Suppl. 2]:356–358Google Scholar
  6. Fehlinger R, Franke L, Seidel K, Uebelhack R, Engel E (1975) Das tetanische Syndrom aus neuropsychiatrischer Sicht. Dt. Gesundheits-Wesen (Berlin) 30:1921–1926Google Scholar
  7. Gambino SR (1966) Report of the ad hoc committee on methodology. Ann NY Acad Sci 133:259–267Google Scholar
  8. Geigy AG (Hrsg) (1979) Wissenschaftliche Tabellen Geigy; Teilband Hämatologie und Humangenetik, 8. Auflage (Basel):S 72–73Google Scholar
  9. Isch F (1963) Electromyographie. Doin, Paris pp 141–147Google Scholar
  10. Isgreen WP (1976) Normocalcemic tetany. A problem of eretism. Neurology 26:825–834Google Scholar
  11. Krause K-H, Schmidt-Gayk H (1978) Beziehungen zwischen elektromyographischen, klinisch-chemischen und klinischen Befunden bei der latenten Tetanie. Z. EEG — EMG (Stuttgart) 9:30–37Google Scholar
  12. Kugelberg E (1948a) Activation of human nerves by ischemia. Trousseau's phenomenon in tetany. Arch Neurol Psychiatr 60:140–152Google Scholar
  13. Kugelberg E (1948b) Activation of human nerves by hyperventilation and hypocalcemia. Arch Neurol Psychiatr 60:153–164Google Scholar
  14. Lorenzoni E (1975) Zur Standardisierung der elektromyographischen Untersuchung auf Tetanie. Z. EEG — EMG (Stuttgart) 6:158Google Scholar
  15. Ludin H-P (1976) Praktische Elektromyographie. Enke-Verlag, Stuttgart S 119Google Scholar
  16. Missri JC, Alexander S (1978) Hyperventilation syndrome. A brief review. JAMA No. 19:2093–2096Google Scholar
  17. Pfeffer JM (1978) The aetiology of the hyperventilation syndrome. Psychother Psychosom 30:47–55Google Scholar
  18. Rice RL (1950) Symptom patterns of hyperventilation. Am J Med 8:691–700Google Scholar
  19. Schulte FJ, ten Bruggencate HG, Doutheil U (1964) Die Impulse in sensiblen Nervenfasern bei experimenteller Hypocalcaemie. Klin Wochenschr 42:140–146Google Scholar
  20. Struppler A (1964) Das Tetanie-Syndrom. Eine periphere oder zentrale Störung? MMW 15:702–707Google Scholar
  21. Turpin R, Lefebvre I, Lerique J (1943) Les modifications de l'electromyogramme élementaire et les troubles de la transmission neuromusculaire dans la tétanie, Comt Rend Acad Sci (Paris) 25:579–580Google Scholar
  22. Waites TF (1978) Hyperventilation — Chronic and acute. Arch Intern Med 138:1700–1701Google Scholar
  23. Weimann G (1968) Das Hyperventilationssydrom. Urban & Schwarzenberg München Berlin Wien S 41 und 89Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1983

Authors and Affiliations

  • L. Deecke
    • 1
  • B. Müller
    • 1
  • B. Conrad
    • 2
  1. 1.Abteilung NeurologieUniversität UlmUlmBundesrepublik Deutschland
  2. 2.Abteilung für Klinische NeurophysiologieUniversität GöttingenGöttingenBundesrepublik Deutschland

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