Summary
In the years 1965 to 1968 we examined in Duisburg, Bocholt and in the rural district of Borken a total of 8,162 men and women, of these 3,670 in Duisburg, 2,780 in Bocholt and 1,712 in the rural district of Borken. The population examined shows a different atmospheric and occupational burden which is discussed in detail. The comparison of the test populations allows to investigate the importance of the emissions occuring in our towns on the frequency of chronic non-specific airway diseases taking into consideration further influencing factors like age, weight, body-size and smoking habits. In a certain way contrarily to English, French and Netherlandish authors, who were engaged already some time ago in the epidemiology of chronic non-specific airway diseases, we made efforts to take up as many measuring data as possible in our examination programme which could be objectively evaluated as the evaluation of subjective data is difficult within the range of such an investigation. Results and descriptions of qualitative examination characteristics are extremely dependent on the person examined and the investigator in spite of thorough standardisation of questions and course of examination. They may lead again and again to false conclusions.
Zusammenfassung
In den Jahren 1965–1968 haben wir in Duisburg, Bocholt und im Landkreis Borken insgesamt 8162 MÄnner und Frauen untersucht, davon in Duisburg 3670, in Bocholt 2780 und im Landkreis Borken 1712. Die Untersuchungskollektive zeigen eine im einzelnen besprochene, voneinander abweichende atmosphÄrische und berufliche Belastung. Der Vergleich der Untersuchungskollektive ergibt unter Berücksichtigung weiterer Einfluβgröβen wie Alter, Gewicht, Gröβe und Rauchergewohnheiten die Möglichkeit, die Bedeutung der in unseren StÄdten vorkommenden Immission auf die HÄufigkeit chronisch unspezifischer Atemwegserkrankungen zu untersuchen. Im gewissen Gegensatz zu englischen, französischen und niederlÄndischen Autoren, die sich schon früher mit der Epidemiologie chronisch unspezifischer Atemwegserkrankungen beschÄftigt haben, bemühten wir uns, möglichst viele objektiv zu beurteilende Meβdaten in unser Untersuchungsprogramm aufzunehmen, da die Bewertung subjektiver Angaben im Rahmen einer solchen Untersuchung schwierig ist. Die Ergebnisse und Beschreibungen qualitativer Untersuchungsmerkmale sind trotz eingehender Standardisierung der Fragen und des Untersuchungsganges von der Person des Untersuchten und Untersuchers auβerordentlich abhÄngig. Sie können immer wieder zu Fehlschlüssen führen.
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Reichel, G., Ulmer, W.T. Der Untersuchungsort, seine atmosphÄrische Belastung, die Kollektivauswahl und -beschreibung, Methodik der Untersuchung. Int. Arch. Arbeitsmed 27, 1–26 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00539043
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