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Zeitschrift für Kinderheilkunde

, Volume 99, Issue 4, pp 338–346 | Cite as

Besonderheiten der Acidose bei infektiösem Durchfall der Frühgeborenen

  • E. Kerpel-Fronius
  • G. Gyódi
Article

Zusammenfassung

Systematische Studien des Säure-Basen-Gleichgewichtes mit der Astrupschen Technik an 42 3–42 Tage alten, an Colienteritis erkrankten Frühgeborenen ergaben eine Neigung zu sich extrem rasch entwickelnder, sehr schwerer und protrahierter Acidose, die nur mit sehr hohen Alkaligaben im Gleichgewicht zu halten ist. Bei der klinischen Aufnahme wurden pH-Werte unterhalb von 7 in einem Drittel der Fälle beobachtet, wobei die Letalität in Fällen mit pH-Werten unterhalb von 7 viermal so hoch war wie in der Gruppe mit mäßiger Acidose. Die Schwere und die Verschleppung der Acidose, auch die Prognose zeigen eine deutliche Abhängigkeit vom Lebensalter, in welchem der Infekt stattgefunden hat, wogegen der Einfluß des Geburtsgewichtes geringer erscheint. Eine gewisse Limitiertheit der respiratorischen Kompensation ist an der Schwere der Acidose wohl mitbeteiligt, doch zumeist nicht von ausschlaggebender Bedeutung. Die frühe und kontinuierliche Überwachung des pH ist zur Leitung der Therapie unbedingt erforderlich. Die hohe Sterblichkeit der Frühgeborenen an Coliinfekten ist — neben den gefährlichen Eigenheiten der Acidose in diesem Lebensalter — noch auf eine Neigung zur Sepsis und zur mit hypoglykämischen Anfällen einhergehenden Dekomposition zu beziehen.

Summary

Systematic studies with the Astrup technique of the acid-base parameters in 42 premature infants aged 3–42 days suffering from infectious diarrhoea due to E. coli have revealed the following peculiarities of acidosis: Extremely severe acidosis develops with surprising rapidity, pH-values below seven were observed in one third of the cases on admission. The mortality rate of the infants exhibiting pH-values below seven was fourtimes that observed in the group with moderate acidosis. Acidosis shows a tendency to relapses, causing a persistence of acidosis uncommon in older infants. It is the more severe the younger the infant is at the onset of the infection, while small birth weight is of lesser consequence. A certain limitation of respiratory compensation contributed to the large fall in pH. Unusually large amounts of bicarbonate are required to correct acidosis. For the monition of treatment the continuous control of acid-base parameters is indispensable. The high mortality rate of coliinfected prematures is referable besides acidosis, to septicaemia and to frequently developing marasmus involving a tendency to spontaneous hypoglycaemia.

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Literatur

  1. [1]
    Astrup, P., O. Siggaard-Andersen, K. Jorgensen, and K. Engel: The acid-base metabolism. A new approach. Lancet 1960/I, 1035.Google Scholar
  2. [2]
    Ewerbeck, H., u. M. Krüger: Die quantitative Acidosebekämpfung, ein Fortschritt in der Behandlung der Säuglingsintoxication. Dtsch. med. Wschr. 90, 2141 (1965).Google Scholar
  3. [3]
    Fossaert, C. M., B. Gavaller, J. J. Majz Lyon, A. Suere, R. Gomez Ruiz, L. J. Briceno Torres e J. C. Rodriguez: Sepsia a Escherichia coli 0 111: B4 en el recien nacido. Estudio de una epidemia. Arch. Venez. Pueric. 22, 355 (1959).Google Scholar
  4. [4]
    Garcés, H., F. Fernandez y O. Arcaja: Diarrea epidemica del recién nacido. Estudios de 2 brotes causados por Escherichia coli 0 111: B4 en prematureos. Rev. chil. Pediat. 31, 511 (1960).Google Scholar
  5. [5]
    Goldman, H. L., S. Karelitz, E. Seifler, H. Acs, and N. B. Shell: Acidosis in premature infants due to lactic acid. Pediatrics 27, 921 (1961).Google Scholar
  6. [6]
    Hatemi, N., and R. A. McCance: Renal aspects of acid-base control in the newly born. III. Response to acidifying drugs. Acta paediat. (Uppsala) 50, 603 (1961).Google Scholar
  7. [7]
    Kerpel-Fronius, E., and T. Heim: Efficiency of respiratory compensation for metabolic acidosis in premature infants. Biol. Neonat. (Basel) 7, 203 (1964).Google Scholar
  8. [8]
    Év. Kaiser, and T. Angyal: Some probable ultimate causes of death in infantile diarrhea. Ann. paediat. (Basel) 203, 233 (1964).Google Scholar
  9. [9]
    F. Varga u. B. Hobor: Über die schweren Formen der Unterernährung im Säuglingsalter. Mschr. Kinderheilk. 111, 41 (1963).Google Scholar
  10. [10]
    Kildeberg, P.: Disturbances of hydrogen ion balance occurring in premature infants. II. Late metabolic acidosis. Acta paediat. (Uppsala) 53, 517 (1964).Google Scholar
  11. [11]
    Mellemgard, K., and P. Astrup: The quantitative determination of surplus amounts of acid or base in the human body. Scand. J. clin. Lab. Invest. 12, 187 (1960).Google Scholar
  12. [12]
    Olarte, J., and M. Ramos-Alvarez: Epidemic diarrhea in premature infants. Etiologic significance of a newly recognized type of E. coli (0 142: K 86 (B): H6). Amer. J. Dis. Child. 109, 436 (1965).Google Scholar
  13. [13]
    Sigaard-Andersen, O.: The acid-base status of the blood. II. Ed. Copenhagen: Munksgaard 1964.Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1967

Authors and Affiliations

  • E. Kerpel-Fronius
    • 1
    • 2
  • G. Gyódi
    • 1
  1. 1.Universitäts-Kinderklinik PécsPécsUngarn
  2. 2.Department of Pediatrics No. 2University of BudapestBudapest(Ungarn)

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