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Die doppler-sonographische beurteilung der funktionsfähigkeit extra-intracranieller anastomosen

Doppler-sonographic evaluation of extra-intracranial anastomoses

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Summary

We report on the results obtained by means of directional continuous-wave Doppler sonography in 33 patients with superficial temporal-to-middle cerebral artery anastomoses. Recurrent transient ischaemic attacks or a recent mild neurological deficit were considered as justification for bypass surgery in cases of angiographically proven occlusions of one or both internal carotids, severe intracranial carotid artery disease, or stenoses and occlusions of the M-1 segment of the middle cerebral artery. The efficiency of the anastomosis was evaluated by the modified Pourcelot indices (relative end-diastolic flow velocity) of the preauricular superficial temporal artery and of the bypass-supplying branch at the edge of the burr-hole. The influence of intermittent compression of the bypass-supplying branch on the modified Pourcelot index of the ipsilateral common carotid was used as a further criterion for sonographic evaluation. All efficient anastomoses, defined by a modified Pourcelot index of at least 0.20 at the edge of the burr-hole, exhibited an average reduction of 0.08 in the relative end-diastolic flow velocity in the common carotid during compression. In the 18 patients with unilateral occlusion of the internal carotid, bypass surgery was predominantly efficacious (by the above criterion) in those patients who showed a reduction in the sum of the modified Pourcelot indices of the remaining brain-supplying arteries of at least 10% as compared with age-matched controls. The subgroups of existing and absent collaterals through the ophthalmic artery did not show any differences with respect to the percentage of efficient anastomoses. In all four patients with bilateral internal carotid artery occlusion, bypass surgery was effective, while the anastomosis was insufficient in 50% of the patients with intracranial carotid artery disease. The two patients with a stenosis or an occlusion of the M-1 segment of the middle cerebral artery showed modified Pourcelot indices of the anastomosis-supplying branch of 0.45 and 0.46 at the edge of the burr-hole, respectively. Thus, we believe that the efficacy of a superficial temporal-to-middle cerebral artery anastomosis can be evaluated semi-quantitatively by directional continuous-wave Doppler sonography. The preoperatively calculated sum of the modified Pourcelot indices of the remaining brain-supplying arteries can be used as an additional criterion for evaluating whether or not bypass surgery is necessary, at least in cases of unilateral and bilateral internal carotid occlusions.

Zusammenfassung

Wir berichten fiber die Doppler-sonographischen Ergebnisse bei 33 Patienten mit einer Anastomose zwischen der A. temporalis superficialis and der A. cerebri media. Die Indikation zur Bypass-Operation beinhaltete rezidivierende TIA oder ein kurz zuvor erworbenes leichtes neurologisches Defizit bei angiographischem Nachweis einseitiger oder beidseitiger tiefer Obliterationen der A. carotis interna und hochgradiger Stenosen oder Verschlüsse im distalen Abschnitt der A. carotis interna bzw. im proximalen Abschnitt der A. cerebri media. Die Funktionsfahigkeit der Anastomose wurde überpriift durch die Berechnung der modifizier ten Pourcelot-Indices (relative enddiastolische Strömungsgeschwindigkeit) der A. temporalis superficialis praeauriculär und am Bohrlochrand Bowie durch den EinfluB der intermittierenden Kompression des den Bypass-versorgenden Gefäßes auf den modifizierten Pourcelot-Index der ipsilateralen A. carotis communis. Bei allen Patienten mit funktionsfahigen Anastomosen, definiert durch einen modifizierten Pourcelot-Index von zumindest 0,20 am Bohrlochrand, kam es zu einer Reduktion dieses Parameters um durchschnittlich 0,08 an der A. carotis communis bei kurzfristiger Kompression des den Bypass-versorgenden Astes. Bei den 18 Patienten mit unilateraler Obliteration der A. carotis interna war der Bypass über-wiegend dann funktionsfähig, wenn die summierten modifizierten Pourcelot-Indices der verbliebenen hirnversorgenden Gefäße um zumindest 10% gegenüber einem vergleichbaren Normalkollektiv reduziert waren. Das Vorhandensein bzw. das Fehlen von Ophthalmica-Kollateralen hatte dabei keinen Einfluß auf den Prozentsatz der funktionsfahigen Anastomosen in diesen Untergruppen. Bei den vier Patienten mit bilateraler Obliteration der A. carotis interna war die angelegte Anastomose in jedem Fall funktionsfähig, während die Hälfte der Patienten mit Stenosen and Verschlüssen im distalen Abschnitt der Carotisstrombahn nur eine ungeniigende Bypass-Funktion zeigten. Die zwei Patienten mit einer Mediahauptstammstenose bzw. -obliteration hatten Indices von 0,45 bzw. 0,46 am Bohrlochrand als Hinweis auf die Funktionstüchtigkeit. Wir Bind der Auffassung, daß man mittels Doppler-sonographischer Kriterien die Funktionsfahigkeit einer Temporalis superficialis-Cerebri media-Anastomose überprüfen kann. Der praeoperativ berechnete summierte modifizierte Pourcelot-Index der verbliebenen hirnversorgenden Arterien kann zumindest bei uni- and bilateraler Internaobliteration als zusatzlicher Parameter herangezogen werden, um die Indikation zur Bypass-Operation zu klären.

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Biedert, S., Winter, R., Betz, H. et al. Die doppler-sonographische beurteilung der funktionsfähigkeit extra-intracranieller anastomosen. Eur Arch Psychiatr Neurol Sci 235, 315–322 (1986). https://doi.org/10.1007/BF00515920

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00515920

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