Summary
Atopic skin has been studied histochemically concerning the content of acetylcholinesterase (AChE) in comparison with normal skin of controls with the Koelle-Friedenwald method modified by Gomori.
Skin with active atopic dermatitis shows statistical significant higher content of AChE than normal skin of controls. This increased content of AChE is localized in the subpapillary plexus.
The severity of the clinical cutaneous manifestations runs parallel with the histochemically demonstrated increased level of AChE. Patients with inactive atopic dermatitis (interval) are histochemically not discernable from normal controls. According to further results and findings, the increased AChE-content in active atopic dermatitis is interpreted as increased ACh-content.
With Glenner's method for the demonstration of monoaminoxydase in 13 of 15 cases of atopic dermatitis a continuous red-violet colored band has been shown in the stratum granulosum; this was absent in 13 of 15 controls.
Zusammenfassung
Mit der nach Gomori modifizierten Koelle-Friedenwald-Methode wurde neurodermitisch veränderte Haut im Vergleich zu normaler Kontrollhaut histochemisch auf den Gehalt an Acetylcholinesterase (AChE) untersucht.
Neurodermitisch veränderte Haut weist gegenüber normaler Kontrollhaut statistisch signifikant vermehrt AChE auf. Diese vermehrte AChE ist im Bereich des subpapillären Gefäßplexus lokalisiert.
Der klinische Schweregrad der Neurodermitis geht der histochemisch nachgewiesenen erhöhten AChE parallel. Neurodermitiker im Krankheitsintervall sind aber histochemisch nicht von normalen Kontrollpersonen zu unterscheiden.
In Anlehnung an andere Ergebnisse und Befunde wird das vermehrte AChE-Vorkommen als erhöhter ACh-Gehalt in neurodermitisch erkrankter Haut interpretiert.
Mit der Glenner-Methode zum Nachweis der Monoamin-Oxydase wurde in 13 von 15 Neurodermitisfällen ein durchgehendes rot-violettes Farbband im Stratum granulosum nachgewiesen; dieses fehlte in 13 von 15 Kontrollfällen.
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Scheidegger, J.P. Acetylcholinesterasegehalt normaler und neurodermitischer Haut. Arch. klin. exp. Derm. 226, 265–281 (1966). https://doi.org/10.1007/BF00515273
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00515273