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Klinische und pathophysiologische Befunde bei Lichen sclerosus et atrophicus

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Summary

In the present paper is reported about patients suffered, from lichen sclerosus et atrophicus (LSA) (17 females, 9 men) and were treated in the dermatological clinic of the university of Jena from 1957 to 1967. The clinical symptoms and the results of the measuring of the sensory chronaxy, the estimation of the antinuclear factors (ANF), and the examination of excreted metabolites after d,l-tryptophan loading are described.

The prolongation of the sensory chronaxy in the areas of the LSA points to an unspecific participation of the neurovegetative formations that reminds of possible pathogenetic parallels to the scleroderma. The normal values observed in healthy skin, allow a certain differentialdiagnosis against the circumscribed scleroderma in clinically active states. The only slightly increased occurrence of ANF analogous found in circumscribed scleroderma, underlines our conception about the negative relations of the LSA to immunological diseases. The increased urinary excretion of xanthurenic acid and kynurenin observed in single cases of LSA after the tryptophan loading, points to an increased need of pyridoxine as in many other dermatological diseases. These findings do not allow the conclusion of a true disturbance of the tryptophan metabolism in LSA.

Zusammenfassung

An Hand der in der Zeit von 1957–1967 in der Universitäts-Hautklinik Jena behandelten, an Lichen sclerosus et atrophicus (LSA) erkrankten Patienten (17 Frauen, 9 Männer) wird über die klinische Symptomatik sowie die Ergebnisse der Messung der sensitiven Chronaxie, der Bestimmung der antinucleären Faktoren (ANF) und der oralen Belastung mit d,l-Tryptophan berichtet.

Die Verlängerung der sensitiven Chronaxie im Hautherd des LSA deutet auf eine unspezifische Beteiligung der neurovegetativen Formationen hin, die an gewisse pathogenetische Parallelen mit der Sklerodermie denken läßt. Die in der gesunden Haut gefundenen Normalwerte erlauben eine sichere differentialdiagnostische Abgrenzung zur circumscripten Sklerodermie in klinisch aktiven Stadien. Die analog der circumscripten Sklerodermie nur leicht erhöhte Frequenz der ANF unterstreicht unsere Konzeption über die fehlende Beziehung des LSA zu immunologischen Krankheitsbildern. Die bei einzelnen Fällen von LSA nach Tryptophanbelastung erhöhten Ausscheidungsquoten von Xanthurensäure und Kynurenin deuten auf einen vermehrten Vitamin B6-Bedarf, wie er bei vielen Hautkrankheiten beobachtet wird, hin, ohne daß daraus auf eine echte Tryptophanstoffwechselstörung des LSA geschlossen werden könnte.

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Haustein, U.F., Sönnichsen, N. Klinische und pathophysiologische Befunde bei Lichen sclerosus et atrophicus. Arch. klin. exp. Derm. 231, 187–199 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00496546

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