Skip to main content
Log in

Quantitative Bestimmung des Phosphations in Futtermitteln und Mineraldüngern mit D-Weinsäure auf polarimetrischem Wege

  • Originalabhandlungen
  • Published:
Fresenius' Zeitschrift für analytische Chemie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Es wird eine Bestimmungsmethode für Phosphation beschrieben, die auf der Fällung mit Molybdation und der nachfolgenden Bestimmung des überschüssigen Molybdations auf polarimetrischem Wege beruht. Die optische Drehung der D-Weinsäure wird durch ansteigende Mengen von Molybdation auch in salpetersaurer Lösung linear erhöht. Die Beeinflussung der Drehungserhöhung durch die Konzentration der Salpetersäure, des Ammoniumnitrates, verschiedener anderer Säuren und Salze wurde festgestellt und war in den meisten Fällen sehr gering. Auch das für die quantitative Fällung nötige Erhitzen ist ohne Einfluß auf die Drehungserhöhung. Der Ammoniumphosphormolybdat-Niederschlag braucht nicht filtriert zu werden. Es wurden Bestimmungen in Futtermitteln und in Mineraldüngern durchführt und befriedigende Ergebnisse erzielt. Die Bestimmungsmethode erscheint für Serienanalysen gut geeignet und liefert sehr genaue Ergebnisse, wenn ein Polarimeter mit lichtelektrischer Anzeige und einer Meßgenauigkeit von 0,002° verwendet wird.

Summary

A determination of phosphate is based on precipitation with molybdate and subsequent polarimetric determination of excess molybdate by use of D-tartaric acid. Increasing quantities of molybdate cause a linear increase of the optical rotation of D-tartaric acid, also in nitric acid medium. The influence of the concentration of nitric acid, ammonium nitrate, and other acids and salts on the rotation has been found in most cases to be only very slight. Also, the rotation is not affected by heating necessary for quantitative precipitation. The precipitate of ammonium phosphomolybdate does not require filtration. Determinations have been performed in feeding stuffs and mineral fertilizers and satisfactory results have been obtained. The method is suitable for routine analyses and very exact values can be attained when using a photoelectric polarimeter with an accuracy of 0.002°.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Eberhardt, W.: Landwirtsch. Forsch. 13, 293 (1960).

    Google Scholar 

  2. Haas, W., u. H. Faber: diese Z. 193, 89 (1963).

    Google Scholar 

  3. Haas, W., u. H. Faber: diese Z. 195, 177 (1963).

    Google Scholar 

  4. Musil, A., u. H. Faber: diese Z. 202, 412 (1964).

    Google Scholar 

  5. Woy, R. Chemiker-Ztg. 21, 442, 469 (1897).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Haas, W. Quantitative Bestimmung des Phosphations in Futtermitteln und Mineraldüngern mit D-Weinsäure auf polarimetrischem Wege. Z. Anal. Chem. 202, 407–411 (1964). https://doi.org/10.1007/BF00474618

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00474618

Navigation