Summary
Since 1965, anterolateral transfer of the psoas muscle has been employed by us as a routine surgical treatment for congenital dislocation of the hip joint. The transfer was carried out in association with open reduction in those patients in whom an intracapsular obstruction was evident, but corrective measures for acetabular dysplasia or cervicocapital deformity of the femur were not performed in this series. We treated 87 hip joints with this procedure from 1965 to 1973.
In 38 hip joints, both open reduction and the psoas transfer were followed up for an average of 8 years. Thirteen hip joints with open reduction alone were included as controls. Position of the femoral head and development of the acetabulum and proximal end of the femur were assessed on X-rays, mainly after Severin's criteria.
Redislocation was not encountered. Fifty percent of the hip joints with open reduction and the psoas transfer were classed as grade I or II. This figure is higher than that of controls, to which 23% were classed as grade I or II.
Better concentricity of the head was achieved as determined by the CE angle (Wiberg). Development of acetabulum occurred when the transfer had been carried out in children under 1 year of age and was less likely in the older children. The detorsional effect of the psoas transfer remained questionable since detorsion in the transferred group did not exceed that of the controls.
Zusammenfassung
Seit 1965 wurde die anterolaterale Verpflanzung der Psoas-Sehne als eine routinemäßige chirurgische Behandlung bei angeborener Hüftluxation angewendet. Die Sehnenverpflanzung wurde zusammen mit einer offenen Einrenkung durchgeführt, wenn intrakapsuläre Repositionshindernisse auffallend sind. Pfannenverbessernde Verfahren oder Beseitigung der Fehlstellung des coxalen Femurendes wurden dabei nicht durchgeführt. An unserer Klinik wurden 87 Hüftgelenke mit dieser Methode in der Zeit von 1965 bis 1973 behandelt.
Die Patienten (38 Hüfte) konnten nachuntersucht werden. Die durchschnittliche Beobachtungszeit beträgt 8 Jahre. Als Kontrolle wurden 13 Hüften, die offen eingerenkt waren, untersucht. Reposition des Femurkopfes und Entwicklung der Pfanne und des coxalen Femurendes wurden röntgenologisch nach dem Schema von Severin beurteilt.
Es lag keine Reluxation vor. Das Ergebnis der offenen Einrenkung und der Psoas-Verpflanzung ist in 50% als I. oder II. Grad zu bezeichnen. Diese Erfolgsquote ist höher als die der Kontrolle, bei der 23% als I. oder II. Grad beurteilt wurden.
Eine bessere Konzentrizität des Femurkopfes kann durch CE-Winkel (Wiberg) nachgewiesen werden. Es wurde festgestellt, daß die Pfannenentwicklung besser beeinflußt werden kann, wenn die Psoas-Verpflanzung bei Kindern unter 1 Jahr durchgeführt wurde. Die Pfannenentwicklung kann bei ä1teren Kindern wenig beschleunigt werden. Der detorquierende EMU dieser Psoas-Verpflanzung scheint fraglich zu sein, weil die Detorquierung der operierten Gruppe die der Kontrollgruppe nicht übersteigt.
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Hiroshima, K., Inoue, A., Kajiura, I. et al. Psoas transfer for the treatment of congenital dislocation of the hip. Arch. Orth. Traum. Surg. 95, 159–165 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00460113
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00460113