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Diagnosis and relevance of suspected dysplasia of the hip joint, radiologic investigation starting with the age of 3 months

  • P. Krepler
  • R. Mazoch
  • W. Schwägerl
  • E. Schuster
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Summary

The acetabular angle (Hilgenreiner 1940) was determined on 2194 hip joints of 1097 unselected infants without history or suspicion of dysplasia at the admittance to the hospital. The mean values and standard deviations were compared to the values published by Tönnis and Brunken (1968) in Berlin and Kristen et al. (1976) in Vienna. The data of Tönnis and Brunken show considerably higher values than our investigations, probably due to some selection, as infants with a history of suspicious signs of dysplasia and repeated investigations at different ages in the same patients are included. The differences to the tables, given by Kristen et al. are of minor degrees and explainable with the small number of determinations.

The serial X-ray investigations of apparently normal hip joints seemed to be justified as we used a standardized X-ray technique with gonad protection by a fenestrated lead shield in the shape of a butterfly (Krepler 1976) and ultra-high speed screen-film combinations. The radiation dose in the girls, measured in the rectum, was reduced to 0.12 mrad and in boys behind the testes less than 0.1 mrad.

In the line of this investigation we found in 11.1% of the hip joints some radiologic suspicion of dysplasia, in 2.2% on account of an acetabular angle outside of the limit of +2 SD, 2.2% between 1 and 2 SD and in 6.4% because of only insufficient development of the acetabulum, especially the edge of the roof. In 9 infants (0.82%) the X-ray showed clear dislocation of the femoral head with urgent need for reposition treatment.

The importance of early diagnosis of signs of dysplasia of the acetabulum by radiological investigations in infants beyond the age of 3 months is discussed in respect of prophylactic treatment, with the aim to prevent early arthrosis of the hip caused by incongruences of the femoral head and acetabulum. The mechanisms of a possible change for the worse of dysplasia in older infants must be different to accepted theories of the causation of congenital luxation in the newborn as laxity of the capsule and ligaments of the hip joints caused by maternal hormones. Instead of the laxity of the capsule, signs of contracture develop and the failure in the formation of the acetabular roof—if not corrected spontaneously or by early treatment—is an important secondary cause of later damage to the hip joint.

Keywords

Femoral Head Acetabular Roof Acetabular Angle Radiologic Suspicion Maternal Hormone 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Zusammenfassung

In einem allgemeinen Kinderspital wurde nach der Entwicklung einer standardisierten Technik für Hüftübersichtsaufnahmen bei Säuglingen mit Reduktion der Strahlenbelastung durch eine gefensterte Bleiabdeckung und höchst-empfindliche Film-Folienkombination an 2194 Hüftgelenken (1097) Kinder durch eine einmalige Beckenübersichtsaufnahme bei jeder ersten stationären Behandlung im Alter zwischen 2 und 12 Monaten der Pfannendachwinkel (PDW) nach Hilgenreiner (1940) bestimmt. Die gefundenen Mittelwerte mit den Standardabweichungen wurden mit den von Tönnis und Brunken (1968) und den von Kristen et al. (1976) ermittelten Werten verglichen. Die Tabellen von Tönnis und Brunken geben zu hohe Werte an, da vermutlich kein auslesefreies Kollektiv untersucht wurde. Die Abweichungen der Werte von Kristen et al. sind mit der geringen Zahl der Untersuchungen erklärbar.

Die Bedeutung der möglichst lückenlosen Erfassung einer mangelhaften Entwicklung des Acetabulums jenseits der Neugeborenenperiode, mit 3–4 Monaten, zur Verhinderung von Früharthrosen durch frühzeitige Spreizbehandlung, aber auch zur Diagnose von Luxationen und Subluxationen, welche beim Neugeborenen übersehen wurden oder sich später entwickelt haben, wird diskutiert.

Dabei wird versucht, die neueren Vorstellungen über die Ursachen der Luxationsentwicklung beim Neugeborenen (hereditär-hormonell bedingte Laxität der Gelenkskapsel) mit dem von Hilgenreiner geschaffenen Dysplasiebegriff in Einklang zu bringen. Es wird darauf hingewiesen, daß beim älteren Säugling die jetzt als sekundär aufgefaßten morphologischen Anomalien des Acetabulums nach Wegfall der Schlaffheit des Bandapparates doch wieder eine kausale Bedeutung gewinnen, da die abnormale Belastung der oberen Randteile des Acetabulums das Auftreten von Fruharthrosen begünstigt.

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Copyright information

© J. F. Bergmann Verlag 1982

Authors and Affiliations

  • P. Krepler
    • 1
  • R. Mazoch
    • 1
  • W. Schwägerl
    • 1
    • 3
  • E. Schuster
    • 2
  1. 1.St. Anna Children's HospitalVienna
  2. 2.Institute of Medical Computer Science and Computing Centre of the Medical FacultyVienna
  3. 3.Orthopaedic Department at the Pulmological CentreVienna

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