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Archives of orthopaedic and traumatic surgery

, Volume 107, Issue 5, pp 316–321 | Cite as

Pharmacokinetics of methylmethacrylate monomer during total hip replacement in man

  • K. Wendal
  • H. Scheuermann
  • E. Weitzel
  • J. Rudigier
Clinical and Experimental Forum

Summary

The concentration of methylmethacrylate monomer (MMA) in the blood stream after implantation of the components of 15 total hip prostheses using bone cement was determined in the pulmonary artery, the radial artery, and the superior vena cava after cement application, and correlated with the observed drop in blood pressure and the increase in the pulmonary arterial pressure. In all samples MMA was found. The values ranged from 0.02 μg/ml to 59 gg/ml. The mean maximum value after implantation of the stem was measured to be 7.8μg/ml in the pulmonary artery, 4.6 μg/ml in the radial artery, and 1.75 μg/ml in the superior vena cava. After implantation of the cup the values were clearly lower. The simultaneously recorded blood pressure decreased slightly during the first 3 min and then returned to previous values. The pulmonary arterial mean pressure increased from 18 to 20mmHg during the first 10 min. Although in some patients a drop in blood pressure started at the same time as MMA reached maximum values, high concentrations did not result in a greater effect on the circulatory parameters. Statistical analysis by the Spearman test revealed no correlation between MMA concentrations and the decrease in blood pressure or the increase in the pulmonary arterial pressure.

Keywords

Pulmonary Artery Radial Artery Bone Cement Superior Vena Pulmonary Arterial Pressure 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Zusammenfassung

Während der Implantation von fünfzehn Totalendoprothesen mit Knochenzement wurden die Konzentrationen von Methylmethacrylatmonomer (MMA) in der Arteria pulmonalis, der Arteria radialis and der Vena cava superior bestimmt und mit dem beobachteten Blutdruckabfall and dem Anstieg des pulmonalarteriellen Druckes korreliert. In den Proben konnten MMA-Konzentrationen zwischen 0,02 μg/ml and 59 μg/ml nachgewiesen werden. Die mittlere Maximalkonzentration betrug nach Implantation des Schaftes 7,8 μg/ml in der Pulmonal-, 4,6 μg/ml in der Radialarterie und 1,75 μg/ml in der Vena cava superior. Die Konzentrationen nach Implantation der Pfanne waren deutlich geringer. Der gleichzeitig aufgezeichnete Blutdruck fiel geringgradig während der ersten drei Minuten and kehrte dann auf Ausgangswerte zuriick. Der pulmonalarterielle Mitteldruck stieg von 18 auf 20 mm Hg während der ersten zehn Minuten. Obwohl bei einigen Patienten der Blutdruckabfall mit dem Auftreten maximaler MMA-Konzentrationen zusammenfiel, hatten höhere MMA-Konzentrationen keinen größeren Effekt auf die zirkulatorischen Parameter. Bei der statistischen Analyse mit dem Spearman Test bestand keine statistische Korrelation zwischen den MMA-Konzentrationen und dem Abfall des Blutdruckes bzw. dem Anstieg des pulmonalarteriellen Druckes.

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Copyright information

© Springer-Verlag 1988

Authors and Affiliations

  • K. Wendal
    • 1
  • H. Scheuermann
    • 2
  • E. Weitzel
    • 1
  • J. Rudigier
    • 1
  1. 1.Clinic of Traumatic SurgeryUniversity of MainzGermany
  2. 2.Analytic LaboratoriesKulzer CompanyBad HomburgGermany

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