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Wound infection after lower extremity amputation because of ischemia

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Summary

The importance of postoperative wound infection in major amputations was elucidated by recording the organisms isolated in preoperatively infected gangrene and in postoperatively infected wounds of patients undergoing lower-limb amputations for ischemia. Sixty-four amputations were performed on 61 patients. The frequency of coexisting diabetes mellitus was 34%. Postoperative infections occurred in nearly two-thirds of the 19 cases of infected gangrene, as compared with less than one-third of cases of noninfected gangrene. The presence of diabetes mellitus did not significantly influence the infection rate. Preoperatively as well as postoperatively, the most frequently isolated bacterium was Staphylococcus aureus. Clostridium perfringens was cultured in four cases. Postoperative wound infection following lower-limb amputation for ischemia is the main reason for reamputation, especially in patients with infected gangrene.

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie wurde die Infektionshäufigkeit nach 64 Amputationen bei 61 Patienten untersucht. Es traten in 2/3 der Patienten, die wegen einer infizierten Gangrän amputiert wurden, eine postoperative Infektion auf. Dagegen kam es nur in 1/3 der Patienten mit nichtinfizierter Gangrän zu operativen Wundheilungsstörungen. Diabetes mellitus als Begleiterkrankung beeinflußte die Infektionsrate nicht. Staphylokokkus aureus wurde am häufigsten sowohl praeoperativ aus der infizierten Gangrän als auch postoperativ aus dem Amputationsstumpf isoliert. Clostridium perfringens wurde in 4 Fällen nachgewiesen. Die postoperative Wundinfektion nach Amputationen an der unteren Extremität wegen arterieller Durchblutungsstörung ist der Hauptgrund für Reamputation insbesondere bei Patienten mit vorbestehender infizierter Gangrän.

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Møller, B.N., Sølund, K. & Hansen, S.L. Wound infection after lower extremity amputation because of ischemia. Arch. Orth. Traum. Surg. 104, 262–264 (1985). https://doi.org/10.1007/BF00450221

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00450221

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