Summary
Results of glucose tolerance tests in a selected group of 1718 patients studied at the thirty-second week of gestation are related, a) mainly to the maternal weight, and b) in part to the maternal age, foetal maturity at delivery and foetal weight at delivery. No clear preference between the three tests emerges, but the K value (glucose disappearance rate after I.V. glucose) appears to be most sensitive to the variables studied. It is not possible to predict the foetal outcome with information obtained from a glucose tolerance test carried out at the thirty-second week of gestation.
Résumé
Les résultats des tests de tolérance au glucose dans un groupe sélectionné de 1718 patientes étudiées au cours de la trente-deuxième semaine de gestation sont comparés 1. principalement au poids maternel, et 2. en partie à l'âge maternel, à la maturité foetale et au poids foetal lors de la délivrance. Aucune préférence nette n'apparaît entre les trois tests, mais la valeur K (vitesse de disparition du glucose après glucose i.v.) est la plus sensible aux variables étudiées. Il n'est pas possible de prédire les conséquences sur le foetus à partir de l'information obtenue d'un test de tolérance au glucose effectué à la trente-deuxième semaine de gestation.
Zusammenfassung
Die Glucosetoleranz-Tests bei einem ausgewählten Kollektiv von 1718 Frauen die in der 32. Schwangerschaftswoche durchgeführt wurden, werden a) vor allem durch das Gewicht der Mutter, b) z.T. aber auch durch ihr Alter, den Reifegrad des Foeten bei der Entbindung und sein Geburtsgewicht beeinflußt. Eindeutige Vorzüge ließen sich für keinen der 3 Tests ermitteln, doch scheint von den untersuchten Variablen der Wert (Glucose-Schwundrate nach i.v. Injektion) am empfindlichsten zu sein. Über das Schicksal des Foeten lassen sich an Hand eines in der 32. Schwangerschaftswoche durchgeführten Glucosetoleranz-Tests keine Voraussagen machen.
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Hadden, D.R., Harley, J.M.G., Kajtar, T.J. et al. A prospective study of three tests of glucose tolerance in pregnant women selected for potential diabetes with reference to the foetal outcome. Diabetologia 7, 87–93 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00443887
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00443887