Summary
The glucose consumption according to Dost was estimated after i.v. loading with 0.5 g glucose/kg in 46 prenatal dystrophic, 49 normal newborns and in 6 newborns with a diabetogenic foetal disorder on the 4th to the 8th day of life. The glucose utilisation rose more rapidly and steeply in diabetogenic foetal disorders than in normal newborns whereas it remained at very low levels for several days and rose only relatively late in prenatal dystrophic newborns. This conditions is interpreted as resulting from the different developmental rats of the pancreatic islets in the three types of newborns, depending on the development and magnitude of the diaplacental glucose transfer. These findings, supplemented by the behavior of the fasting blood sugar curves, support the assumption that the two day hypoglycamia in prenatal dystrophy and the congenital transitory diabetes mellitus are quantitatively different manifestations of a foetal deficient glucose syndrome.
Zusammenfassung
Bei 46 pränatalen Dystrophikern, 49 normalen Neugeborenen sowie 6 mit diabetogener Fetalkrankheit wurde zwischen 4. und 8. Lebenstag die Glucosekonsumation nach Dost auf Grund i. v. Belastung mit 0,5 g Glucose/kg berechnet. Es zeigte sich, daß die Glucoseutilisation bei diabetogener Fetalkrankheit rascher und höher ansteigt als bei normalen Neugeborenen, bei pränatalen Dystrophikern dagegen tagelang sehr niedrig bleibt, um erst relativ spät anzusteigen. Dieses Verhalten wird als Folge unterschiedlicher Entwicklung der Pankreasinseln bei den drei Arten Neugeborener gedeutet, welche Entwicklung von der Größe des diaplacentaren Glucosetransfers abhängt. Die Befunde, zu denen der Verlauf der Nüchternblutzuckerkurven eine Ergänzung bildet, scheinen dafür zu sprechen, daß pränatale Dystrophie, Zweittagshypoglykämie und angeborener transitorischer Diabetes mellitus quantitativ verschiedene Manifestationen eines Geschehens, eines fetalen Glucosemangelsyndroms, sind.
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Scheibenreiter, S., Thalhammer, O. & Esser, I. Über die Glucoseutilisation von pränatalen Dystrophikern und normalen Neugeborenen sowie solchen mit diabetogener Fetalkrankheit. Z. Kinder-Heilk. 103, 253–261 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00439907
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00439907