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Archives of orthopaedic and traumatic surgery

, Volume 101, Issue 3, pp 161–169 | Cite as

Sport after total hip arthroplasty

  • L. Dubs
  • N. Gschwend
  • U. Munzinger
Article

Summary

Up to now, sporting activity after total hip arthroplasty has been limited or terminated completely because of the risk of failure. In the case of younger patients, it is desirable to know whether this attitude is justified. Consequently, an analysis has been made of 110 patients (all male, average age at the time of the operation 55 years, 42 bilateral). Sport was practised in 78 and 56% of the cases prior to and after the operation respectively. The patients with intense sporting activity were examined and the findings compared with those who did not participate in a sporting activity after the operation. The incidence of replacement due to loosening is surprisingly higher among the group of patients with no sporting activity (14.3% to 1.6%). In the light of these findings, there is no need to prohibit sport in these cases. To allow for a gradual resumption of sport, guidelines have been elaborated on the basis of present-day knowledge of quantitative and qualitative hip strain. The short load peaks appearing as the heel touches the ground on walking or running will be attenuated by means of a viscoelastic heel pad.

Keywords

Public Health Young Patient Load Peak Short Load Nach Operation 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Zusammenfassung

Diese klinische Studie befaßt sich mit der Frage, ob eine sportliche Betätigung nach Hüftgelenkersatz die Gefahr einer Implantatlockerung erhöht.

Hundertzehn Männer (Durchschnittsalter bei Operation 55,4 Jahre, durchschnittliche Nachuntersuchungszeit 5,8 Jahre, 42mal bilateraler Gelenkersatz) wurden bezüglich sportlicher Aktivität vor und nach Operation analysiert.

Erstaunlicherweise mußte in einer Gruppe von 49 Patienten, welche nach Operation keinen Sport trieben, bei 7 ein Prothesenwechsel vorgenommen werden, derweil die Reoperation lediglich bei einem Patienten aus der “sportlichen” Gruppe, bestehend aus 61 Patienten, notwendig war (Verhältnis 14,3% zu 1,6%). Deshalb besteht kein Anlaß, die Sportausübung bei diesem Krankengut prinzipiell zu verbieten. Es wurden anhand der bisherigen Kenntnisse über Quantität und Qualität der Hüftbelastungen Richtlinien für die schrittweise Wiederaufnahme einer sportlichen Tätigkeit ausgearbeitet. Die kurzen Belastungsspitzen, wie sie beim Fersenaufprall im Gehund Laufakt auftreten, wurden künftig durch einen neuen visco-elastischen Fersenkeil gedämpft.

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Copyright information

© J. F. Bergmann Verlag 1983

Authors and Affiliations

  • L. Dubs
    • 1
  • N. Gschwend
    • 1
  • U. Munzinger
    • 1
  1. 1.Orthopaedic Clinic Wilhelm SchulthessZurichSwitzerland

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