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Comparison of computed tomography and digital subtraction angiography for preoperative evaluation of soft-tissue tumors of the limbs

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Summary

The preoperative results of computed tomography (CT) (n = 59) and digital subtraction angiography (DSA) (n =14) were compared with the intraoperative site and the pathological histological finding. The tumor size was correctly estimated by CT in 69% (difference less than 20%), and overestimated in 31% (difference greater than 20%). The superiority of CT consisted in the visualization of intratumor alterations and the representation of the muscle compartments concerned and of the spatial relationship of the tumor to the bone and large vessels. Specific morphological CT criteria were found only in rhabdomyosarcoma and liposarcoma. Unequivocial preoperative appraisals with regard to the histological finding to be expected wer possible only in the case of lipoma. DSA was helpful for evaluation of vascular involvement and vascularization. The technique contributed to differential diagnosis (malignant-benign) in only 70%. In peripheral soft-tissue tumors (lower leg, forearm), arterial DSA is preferable to venous DSA. Angiography should be employed after the CT investigation and reserved for specific cases.

Zusammenfassung

Die präoperativen Ergebnisse der Computertomographie (CT) (n = 59) and digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) (n = 14) wurden mit dem intraoperativen Situs and dem pathologisch-histologischen Befund verglichen. Die Tumorgröße wurde mit dem CT in 69% (Differenz kleiner als 20%) richtig eingeschätzt, in 31% (Differenz größer als 20%) überschätzt. Die Überlegenheit der Computertomographie bestand in der Darstellung von intratumorösen Veränderungen, Darstellung der betroffenen Muskelkompartimente and der Lagebeziehung des Tumors zum Knochen and großen Gefäßen. Spezielle morphologische, computertomographische Kriterien fanden sich nur beim Rhabdomyosarkom und Liposarkom, eindeutige präoperative Aussagen bezüglich des zu erwartenden histologischen Befundes waren nur beim Lipom möglich. Die DSA war hilfreich zur Beurteilung der Gefäßbeteiligung and Gefäßversorgung, zur differentialdiagnostischen Eingrenzung (maligne - benigne) trug das Verfahren nur in 70% bei. Bei peripheren Weichteiltumoren (Unterschenkel, Unterarm) ist die arterielle DSA der venösen vorzuziehen. Die Angiographie sollte nach der CT-Untersuchung eingesetzt werden and speziellen Fällen vorbehalten sein.

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Crone-Münzebrock, W., Baake, S., Thoma, G. et al. Comparison of computed tomography and digital subtraction angiography for preoperative evaluation of soft-tissue tumors of the limbs. Arch. Orth. Traum. Surg. 104, 319–324 (1985). https://doi.org/10.1007/BF00435950

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