Summary
The analysis of IgE in aqueous humor yielded an average concentration of 3.4±0.97 U/ml for 22 cataract patients and 5.5±3.42 U/ml for five uveitis patients. The IgE level in aqueous humor (IgEa.h.) of the cases examined is most probably, beside hematoocular diffusion of serum IgEs, the result of intra-ocular IgE production. In comparison with (mostly normal) IgEs levels, the IgEa.h. concentration appears relatively elevated, not only with uveitis patients, but also with cataract patients, above all when lenticular opacity is accompanied by other ophthalmic diseases (glaucoma, high myopia, diabetes). This “increase” of IgEa.h. concentration in very probably due to the radioimmunosorbent (RIST) technique employed, the most sensitive method available at the time of the present study. Thus, the calculated IgEa.h. value in the cataractous eyes should be regarded simply as approximate to the normal IgEa.h. concentration. These values are of clinical significance however, since a reference IgEa.h. mean-value is indispensable to the interpretation of pathologically high IgEa.h. levels and ethics do not permit of IgEa.h. determination in healthy eyes.
The mean IgEa.h. levels of the delayed-type uveitis and cataract patients examined reveal no significant differences. IgEa.h. determination could make a contribution to the ethiological clarification of, for example, immediate-type uveitis cases and intra-ocular parasitosis and serve as an appropriate model to study intra-ocular immunomechanisms.
Zusammenfassung
Die Bestimmung der IgE im menschlichen Kammerwasser (KW) ergab eine mittlere Konzentration von 3,4± 0,97 U/ml bei 22 Kataraktpatienten und von 5,5±3,42 U/ml bei 5 Uveitispatienten. Die IgE-Konzentration im KW (IgEKW) könnte bei den untersuchten Fällen, neben einer hämato-ocularen Diffusion der Serum-IgES, Folge einer lokalen, intraocularen IgE-Produktion sein. Im Vergleich zur annähernd normalen IgES-Konzentration erscheint die IgEKW-Konzentration relativerhöht, dies nicht nur bei den Uveitis, sondern auch bei den Katarakt-Patienten, v.a. wenn deren Linsentrübung von anderen Augenerkrankungen (Glaukom, Myopia maligna, Diabetes mellitus) begleitet ist. Für den „Anstieg“ der IgEKW-Konzentration scheint v.a. die verwendete radioimmunologische RIST-Technik verantwortlich zu sein, der zum Zeitpunkt der vorliegenden Studie sensibelsten IgE-Bestimmungsmethode. Daher sollte der an Katarakt-Augen ermittelte IgEKW-Wert als Annäherungsnormalwert verstanden werden. Dieser Richtwert hat klinische Bedeutung bei der Beurteilung pathologisch hoher IgEKW-Werte, dies v.a., da medizinisch-ethische Gründe eine Bestimmung des IgEKW-Normalwerts an gesunden Augen nicht zulassen.
Die IgEKW-Mittelwerte der untersuchten Katarakt- und Uveitis-Patienten (vom Spätallergie-Typ) sind nicht signifikant verschieden. Die IgEKW-Bestimmung könnte ein Beitrag bei der Diagnose von Uveitiden vom allergischen Soforttyp und bei parasitären Uveitiden sein und als geeignetes Modell zur Untersuchung intraocularer Immun-Mechanismen dienen.
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Dr. Hartmann was subsidized by two grants, one from the French Government, Paris, France, and the following from the “Deutsche Forschungsgemeinschaft” (Ha 953/1), Bonn, Federal Republic of Germany
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Hartmann, C.H.G., Mordelet-Dambrine, M., Santais, M.C. et al. Immunoglobulin E in human aqueous humor and corresponding serum. Albrecht von Graefes Arch. Klin. Ophthalmol. 207, 281–289 (1978). https://doi.org/10.1007/BF00431166
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00431166