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Summary

The object of the study was to elucidate the topography of the mucous glands of the Eustachian tube. 47 tubes from 33 foetuses aged 11–27 menstrual weeks were freed in toto and stained by the PAS, PAS-Alcian blue, or osmium tetroxide whole-mount method. In all tubes all glands were counted and examined, and separate gland counts weret made for each part of the tube.

In the 27th menstrual week there are 86 glands in the tube, 50 of which are in the pharyngeal quarter and 36 in the second (Fig. 6). The glands extend to the middle of the tube, and there are no glands in its bony part or in the middle ear. In the medial wall there is an average of 46 glands and in the lateral wall 40 (Fig. 7). The density of glands is greater in the pharyngeal quarter than in the second quarter. The density varies in the roof and floor of the tube. In the floor there are only a few glands, and their density is greatest in an area in the middle of the lateral and medial wall. Towards the roof the density decreases, and in the roof there are no glands (Figs. 3–5).

The distribution and situation of the gland mass differs in the medial and lateral wall: In the medial wall the gland layer is as a whole thicker and better developed, the glands are larger and have grown deeper down into the submucosa than in the lateral wall (Figs. l and 2). The glands in the medial wall are long and have long, oblique excretory ducts. In the lateral wall the glands are flat, round, situated immediately beneath the mucosa, and have a short, tortuous excretory duct. Differences in the situation and shape of the glands are due to anatomical differences between the two walls. The distribution, situation, and shape of the glands depend upon the space available to them during their development. In the medial wall the space relations are favourable, while in the lateral wall there is immediately beneath the mucosa a firm fibrous tissue on which the fibres from the tensor veli palatini muscle insert.

Zusammenfassung

Der Zweck der Untersuchung war die Klärung der Topographie der Schleimdrüsen in der tuba Eustachi. 47 Tuben von 33 Foeten in der 11. bis 27. Menstrualwoche wurden in toto herauspräpariert und mit PAS, PAS-Alcian-blau oder Osmiumtetroxyd im Stück gefärbt. In sämtlichen Tuben wurden alle Drüsen gezählt und untersucht und getrennte Zählungen für jeden Teil der Tube durchgeführt.

In der 27. Woche gibt es 86 Drüsen in der Tube, von denen 50 im pharyngealen Viertel und 36 im anschließenden Viertel bestehen (Fig. 6). Die Drüsen erstrecken sich bis zur Mitte der Tube, im knöchernen Teil und im Mittelohr sind keine vorhanden. An der medialen Wand liegen durchschnittlich 46 Drüsen, 40 an der lateralen Wand (Fig. 7). Die Dichte der Drüsen ist größer im pharyngealen Viertel als im

2. Viertel. Die Dichte wechselt am Dach und am Boden der Tube. Am Boden sind nur wenige Drüsen und ihre Dichte ist am größten im Gebiet in der Mitte der lateralen und medialen Wand. Gegen das Dach zu nimmt die Dichte ab, und am Dach selbst gibt es keine Drüsen (Figs.3–5).

Verteilung und Lage der Drüsenmasse ist an der medialen und an der lateralen Wand verschieden: in der medialen Wand ist das Drüsenbett als Ganzes dicker und stärker entwickelt, die Drüsen sind breiter und tiefer in die Submucosa eingewachsen als an der lateralen Wand (Figs.1 und 2). Die Drüsen in der medialen Wand sind länglich und haben einen langen, schrägen Ausführungsgang. An der lateralen Wand sind die Drüsen flach, rund, unmittelbar unter der Mucosa gelegen und haben einen kurzen, gewundenen Ausführungsgang. Die Differenzen in Lage und Form der Drüsen sind bedingt durch die anatomischen Verschiedenheiten der beiden Wände. Verteilung, Lage und Form der Drüsen hängt von dem während ihrer Entwicklung verfügbaren Raum ab. In der medialen Wand sind die Raumverhältnisse günstig, während an der lateralen Wand unmittelbar unter der Mucosa ein festes, fibröses Gewebe liegt, an dem die Fasern des M. tensor veli palatini ansetzen.

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Tos, M. Distribution of mucous glands in the foetal Eustachian tube. Arch. Klin. Exp. Ohr.-, Nas.- U. Kehlk. Heilk. 197, 295–306 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00420680

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