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Summary

The roentgenograms were evaluated of 220 patients (159 female, 61 male) with 61 luxations, 77 subluxations and 203 dysplastic hip joints which were a maximum of 2 years old during treatment and had been under observation for between 2 and 17 11/12 years. The CCD-, CE- and Ac-angles were measured.

  1. 1.

    The CCD-angle develops relatively independent of the therapy for the first few months. In the long term, the abduction treatment leads to a straightening up of the femoral neck. Here a physiological component apparently has an effect which reduces the straightening after several years.

  2. 2.

    The CE-angle rapidly becomes enlarged during the first few months, later the rate is slower. Three years after treatment began, the CE-angle was normal in 83.6% of the patients.

  3. 3.

    The Ac-angle decreases rapidly during the first 6 months. Three years after the beginning of treatment, 65.7% of the patients had a norm of less than 20°.

  4. 4.

    All angles show a positive correlation of their beginning and end values i.e. light dysplasias have the best prognosis.

  5. 5.

    The monotherapy with a spreader pant showed a particular advantage over the combination treatment and plaster fixation.

  6. 6.

    The best result was achieved with treatment beginning before the age of 6 months. Boys showed a better tendency to heal. A difference in sides could not be shown.

Zusammenfassung

Ausgewertet wurden die Röntgenbilder von 220 Patienten (159 weiblich und 61 männlich) mit 61 Luxationen, 77 Subluxationen und 203 dysplastischen Hüftgelenken, die bei Behandlungsbeginn höchstens 2 Jahre alt waren und 2 bis 17 11/12 Jahre nachbeobachtet wurden. Gemessen wurden die CCD-, CE- und Ac-Winkel.

  1. 1.

    Der CCD-Winkel entwickelt sich in den ersten Monaten weitgehend therapieunabhängig. Langfristig führt die Spreizbehandlung zu einer Aufrichtung des Schenkelhalses, an der offenbar auch eine physiologische Komponente beteiligt ist und die nach mehreren Jahren wieder abnimmt.

  2. 2.

    Der CE-Winkel vergrößert sich in den ersten Monaten rasch, später langsamer. 3 Jahre nach Behandlungsbeginn lag der CE-Winkel bei 83,6% der Patienten im Normbereich.

  3. 3.

    Der Ac-Winkel nimmt während des ersten Halbjahres schnell ab. 3 Jahre nach Behandlungsbeginn hatten 65,7% der Patienten einen Normwert unter 20°.

  4. 4.

    Alle Winkel zeigen eine positive Korrelation ihrer Anfangs- und Endwerte, d. h., leichte Dysplasien haben die beste Prognose.

  5. 5.

    Die Monotherapie mit dem Spreizhöschen war besonders der Kombinationsbehandlung und der Gipsfixation überlegen.

  6. 6.

    Das beste Ergebnis wurde bei Behandlungsbeginn vor dem 6. Lebensmonat erreicht. Knaben zeigen die bessere Heilungstendenz. Eine Seitendifferenz war nicht nachweisbar.

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Reichelt, A., Ritter, R. Die Entwicklung des dysplastischen Hüftgelenkes nach konservativer Behandlung. Arch orthop Unfall-Chir 82, 285–297 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00418924

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