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Vogt-Koyanagi-Harada-Syndrom

Immunopathogenesis of the Vogt-Koyanagi-Harada syndrome

Ein Beitrag zur Frage der Immunpathogenese

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Summary

Regarding immunopathogenesis of the Vogt-Koyanagi-Harada syndrome (VKHS), peripheral blood lymphocytes of a female patient with this disease were tested for sensitization against several antigens such as myelinic basic protein (BP) and uveoretinal, brain and spleen tissue homogenates. For comparison, cells of seven patients with chorioretinitis only and cells of six patients with encephalitis of unknown etiology were also tested. Cells of healthy donors served as controls. The electromobility test and the leucocyte migration test were used as in vitro test systems for cell-mediated immunological reactivity. The results show a strong sensitivity against BP and uveoretinal and brain tissue homogenates in VKHS. In the patients suffering from chorioretinitis, a strong reactivity against uveoretinal homogenate only was found, while in patients with encephalitis, responses to brain antigens only were observed. Reactions towards spleen tissue homogenate were negative in all experiments. The extent to which this tissuespecific immunological reactivity, which is different from the monoreactivity in chorioretinitis or encephalitis, might be a characteristic phenomenon of the VKHS is discussed.

Zusammenfassung

Zur Frage der Immunpathogenese des Vogt-Koyanagi-Harada Syndroms (VKHS) wurden periphere Blutlymphocyten einer Patientin mit VKHS sowie von 7 bzw. 6 Patienten mit isolierter Chorioretinitis bzw. Encephalitis ungeklärter Ätiologie auf eine Sensibilisierung im zellgebundenen Immunsystem gegen verschiedene Antigene (myelines basisches Protein (BP), uveo-retinale-, Hirn- und Milzhomogenisate) mit Hilfe des Elektro-Motilitätstestes und Leukocyten-Migrationstestes untersucht.

Die Ergebnisse zeigen beim VKHS positive Befunde gegenüber BP, Uvea-Retina und Hirngewebe. Bei Chorioretinitis waren ausgeprägte Reaktionen nur gegen uveo-retinales und bei Encephalitis gegen Hirngewebe nachweisbar, Milzgewebe war in allen Fällen negativ.

Es wird diskutiert, inwiefern die beim VKHS nachgewiesene gewebsspezifische Immunreaktion, die von der immunologischen mono-Reaktivität der Vergleichsgruppen abzugrenzen ist, ein charakterisierendes Phänomen dieses Syndroms darstellen könnte.

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Uthoff, D., Müller -Ruchholtz, W. & Böke, W. Vogt-Koyanagi-Harada-Syndrom. Albrecht von Graefes Arch. Klin. Ophthalmol. 210, 251–259 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00417538

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