Summary
Following analysis of the effective strain magnitude in a cross section of the femoral neck (part I), a further investigation study of the static conditions of pressure application and of the pressure loads necessary for stabilisation was carried out in part II. The paper given here presents the results of static loading experiments. Under the conditions of “medium rough fractures” pressure louds of 60 kp at a distance of 1 cm from the upper cortical margin proved even without an additional stabilising osteosynthesis element significantly more effective than simply nailing without fixation at the femoral shaft. Compaired with osteosynthesis by means of a plate model pressure alone leaded to a significant increase in stability. Combined with a plate model pressure (60 kp applied at a distance as above) gave the latest highly significant result (Man-Whitney-u-Test). The author believes that the attempts to achieve a biological healing of femoral neck fractures in contrast to alloplasty remain of great actual importance in younger people. Apart from technical problems of execution the results show some grounds for future success.
Zusammenfassung
Nachdem in einer I. Mitteilung eine Analyse der im Schenkelhalsquerschnitt wirksamen Spannungsgrößen unternommen wurde, erfolgte in einer II. Mitteilung eine Untersuchung der statischen Anwendungsbedingungen von Druck und der zur Stabilisierung erforderlichen Druckgrößen. In der vorliegenden III. Mitteilung werden die experimentellen Ergebnisse des statischen Belastungsversuchs mitgeteilt. Bei 60 kp Druckanwendung und einer Druckeintragung im Abstand von jeweils 1 cm von der oberen Schenkelhalscorticalis ist unter der Bedingung mittelrauher Bruchflächen Druck ohne zusätzliche stabilisierende Konstruktionselemente hochsignifikant effektiver als die Osteosynthese ohne Laschenverankerung am Femurschaft. Gegenüber der Laschenosteosynthese ergibt Druck unter den gleichen Bedingungen eine signifikante Stabilitätsverbesserung. Die Kombination von Druck (60 kp Drucklast, Druckeintragung wie oben) und Laschenosteosynthese ist der letzteren hochsignifikant überlegen (Mann-Whitney-U-Test). Nach Ansicht des Verfassers ist der Versuch einer biologischen Heilung der medialen Schenkelhalsfraktur in Konkurrenz zur Alloplastik bei jüngeren Patienten unvermindert aktuell. Unabhängig von den technischen Problemen der Realisierung eröffnen die Ergebnisse der Druckosteosynthese am Schenkelhals eine Chance.
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Buse, H. Untersuchungen zur Druckosteosynthese der medialen Schenkelhalsfraktur. Arch orthop Unfall-Chir 71, 267–280 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00417363
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