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Summary and Conclusion

Despite the relatively high incidence of defects found in the graft 6 months after the operation, we feel that this heterograft (Kiel bone) is a useful addition in the vertebral fusion operations.

Macro and microscopic examinations carried out 6 months following the operation showed good incorporation of the Kiel bone in those cases in which rectangular pieces of cancellous Kiel bone were placed in a spread-out fashion on the top of and between the slivers of autogenous bone.

Our limited experience bears out the fact that it is unwise to place the strip sof Kiel bone in contact with each other and neither should they be placed on the non osseous tissue. In those latter instances the incorporation of the Kiel bone is slow and apparently not complete, at least not within the period of 6 months following the operation.

The Kiel bone does not provide a substitution for the fresh autogenous transplant in spinal fusion operations, but it provides a very useful addition to the autogenous graft.

Zusammenfassung und Schlußfolgerung

Trotz der verhältnismäßig zahlreichen Spandefekte, die 6 Monate postoperativ festgestellt wurden, sind wir der Meinung, daß der Kieler Knochenspan eine nützliche Ergänzung bei wirbelsäulenversteifenden Operationen ist.

Makroskopische und mikroskopische Untersuchungen zeigten 6 Monate nach der Operation eine gute Einheilung des Kieler Knochens in solchen Fällen, in denen rechteckige Spongiosastücke des Kieler Spans auf und zwischen den Eigenspänen flächenhaft verteilt waren.

Aus unserer begrenzten Erfahrung geht hervor, daß man die Kieler Knochenspäne nicht in Berührung miteinander bringen und sie auch nicht in nichtknöchernes Gewebe geben soll. Im letzteren Fall erfolgt der Einbau des Kieler Knochens langsam und offenbar unvollständig, zumindest für die Dauer der ersten 6 Monate nach ihrer Implantation.

Der Kieler Knochen stellt bei Versteifungsoperationen der Wirbelsäule keinen Ersatz, jedoch eine wertvolle Ergänzung des Eigenspans dar.

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Axer, A., Halperin, N. Heterogenous transplant (Kiel bone) for the operative treatment of scoliosis. Arch orthop Unfall-Chir 72, 207–214 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00416412

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