Skip to main content

Advertisement

Log in

Traumatische Halswirbelläsionen unter besonderer Berücksichtigung der knöchernen Verletzungen

Traumatic lesions of the cervical spine with special regards to bone fractures

  • Published:
Archiv für orthopädische und Unfall-Chirurgie, mit besonderer Berücksichtigung der Frakturenlehre und der orthopädisch-chirurgischen Technik Aims and scope Submit manuscript

Summary

55 individuals with traumatic cervical spine lesions have been examined. Lesions of the first and second cervical vertebrae are discussed and also injuries to the lower cervical spine.

Symptoms and therapy are shown by means of case-reports.

Isolated fractures of the atlas vertebra have been treated by traction. Neurological signs were not seen.

Fractures of the dens epistrophei do not usually show any symptoms. Probability of recovery is low. Reluxation often appears spontaneously after several years.

When there are signs of a lesion to the medulla spinalis, cervical spine traction has to begin immediately. In some cases a restriction in the vertebral channel can be removed. Neural structures which have not been damaged completely may refunction. When there is no improvement in the neurological status in spite of treatment by traction, especially when there are signs of further compression of the medulla we have an indication of the necessity for a laminectomy to relieve the medulla.

A compression of the medulla may be avoided when fracture-dislocation is associated with fractures of the arcus vertebrae.

Zusammenfassung

Es wurden 55 Patienten mit einer Halswirbelverletzung untersucht. Verletzungen des Atlas und des Epistropheus werden von den knöchernen und nichtknöchernen Traumen der mittleren und unteren HWS getrennt besprochen. An Hand einer Kasuistik werden die Symptomatologie und Therapie verdeutlicht.

Isolierte Atlasfrakturen nach Jefferson werden extendiert und ruhiggestellt; neurologische Symptome sind nicht beobachtet worden.

Frakturen des Dens axis sind primär oft symptomenarm. Die Heilungstendenz ist schlecht. Reluxationen erfolgen spontan oft noch nach Jahren.

Sind Zeichen einer Rückenmarksschädigung vorhanden, so muß möglichst bald eine Extension einsetzen. In manchen Fällen läßt sich damit die Verengung des Wirbelkanales beheben. Noch nicht irreversibel geschädigte Nervenzellen können ihre Funktion wiederaufnehmen.

Ist trotz Extension keine Besserung im neurologischen Status zu erkennen, bestehen etwa im Gegenteil Zeichen einer zunehmenden Markkompression, so ist die Indikation zur Entlastungslaminektomie gegeben.

Bogenfrakturen können im Zusammenhang mit Luxationsfrakturen eine Ausweichmöglichkeit für das Rückenmark schaffen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Boehler, J.: Is operative fixation of cervical spine injuries necessary. Langenbecks Arch. klin. Chir. 292, 529–33 (1959).

    Google Scholar 

  • Boehler, J.: Sollen Wirbelbrüche mit Lähmungen reponiert werden? Langenbecks Arch. klin. Chir. 279, 222–228 (1954).

    Google Scholar 

  • Bruehl, E.: Neurologie der Verletzungen der obersten Halswirbelsäule. Dissertation, Freiburg/Br. 1935.

    Google Scholar 

  • Dupont, F.: Zit. nach Plaut (Bull. de la Soc. Medic. de la Suisse 1876).

    Google Scholar 

  • Ellermann: Handbuch der Orthopädie von Hohmann, Hackenbroch, Lindemann, S. 508. Stuttgart: Thieme 1962.

    Google Scholar 

  • Forsyth, W., Alexander, E., Courtland, D., Underdal, R.: The advantages of early spine fusion in the treatment of fracture-dislocation of the cervical spine. J. Bone Jt Surg. 41-A, 17–36 (1959).

    Google Scholar 

  • Jahna, H.: Brüche des Dens epistropheus. Hefte Unfallheilk. 68, 99–148 (1961).

    Google Scholar 

  • Jefferson, G.: Fracture of the atlas vertebra, report of four cases and a review of those previously recorded. Brit. J. Surg. 1919/20, 407–422.

    Google Scholar 

  • Kahn, E. A.: Role of dentate ligament in spinal cord compression and syndrom of lateral sclerosis. J. Neurosurg. 4, 191–199 (1947).

    Google Scholar 

  • Kuhlendahl, H.: Die neurologischen Syndrome bei der Überstreckungsverletzung der HWS und dem sog. Schleudertrauma. Münch. med. Wschr. 106, 1025–1030 (1964).

    Google Scholar 

  • Plaut, H. F.: Fracture of the atlas or developmental abnormality. Radiology 29, 227 (1937).

    Google Scholar 

  • Rogers, W. A.: Fractures and dislocation of the cervical spine. J. Bone Jt Surg. 39-A, 341–376 (1957).

    Google Scholar 

  • Schneider, R. C., Kahn, E. A.: Chronic neurological sequelae of acute trauma to spine and spinal cord, significance of acute-flexion or “tear-drop” fracture-dislocation of cervical spine. J. Bone Jt Surg. 38-A, 985–997 (1956).

    Google Scholar 

  • Taylor, A. R.: Mechanism of injury to spinal cord in neck without damage to vertebral column. J. Bone Jt Surg. 33-B, 543–547 (1951).

    Google Scholar 

  • Taylor, A. R., Blackwood, W.: Paraplegia in hyperextension cervical injuries with normal radiographic appearances. J. Bone Jt Surg. 30-B, 245–248 (1948).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schneider, D. Traumatische Halswirbelläsionen unter besonderer Berücksichtigung der knöchernen Verletzungen. Arch orthop Unfall-Chir 75, 113–120 (1973). https://doi.org/10.1007/BF00416366

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00416366

Navigation