Summary
The volumetric determination of all those tissues relevant for Opthalmodynamography (ODG) showed the lids to contribute about a quarter to the total volume; another quarter each was due to the optic bulb including optic fascicel, external bulbar musculature and orbital fat.
Bulb and fascicel show no pulsations that could be detected oscillographically, fat tissue is poorly vascularized and therefore is of minor importance in respect to the origin of pulsation. The main causes of ODG-oscillations therefore are external eye muscels and eye lids, each contributing a minimum of one third to the heights of the pulse.
Assuming all tissues of possible importance for the origin of ODG to be equally well vascularized the part of ODG pulse height due to influence of eye lids is minimally 25% or 32% in the average.
Zusammenfassung
Die volumetrische Bestimmung sämtlicher von der ODG erfaßten Gebilde zeigte, daß die Augenlider etwa ein Viertel des Gesamtvolumens ausmachen, je ein weiteres Viertel bestcht aus dem Bulbus mit anhängendem Fasciculus opticus, der äußeren Augenmuskulatur und dem orbitalen Fettgewebe. Da Augapfel und Sehnerv keine oszillographisch faßbaren Pulse erzeugen und das gefäßarme Fettgewebe als Pulswellenursache nur von geringer Bedeutung sein kann, sind als Hauptherkunftsort der ODG-Oszillationen die äußeren Augenmuskeln und die Lider mit mindestens je 1/3 der Pulshöhe anzusehen.
Unter der Annahme einer gleichmäßigen Vaskularisation aller für den Ursprung des ODG in Frage kommenden Gewebe beträgt der Anteil der Augenlider an der ophthalmodynamographischen Pulshöhe mindestens 25, durchschnittlich 32%.
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Derka, H. Die Ursprungsgebiete des Ophthalmodynamogrammes. Albrecht von Graefes Arch. Klin. Ophthalmol. 196, 153–158 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00414801
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00414801