Journal of Cancer Research and Clinical Oncology

, Volume 96, Issue 1, pp 105–114

Metastasierungstyp und Prognose beim hypernephroiden Carcinom der Niere

  • B. Bohnenkamp
  • W. Rhomberg
  • W. Sonnentag
  • U. Feldmann
Original Papers Clinical Oncology or Epidemiology

Zusammenfassung

109 unausgewählte Patienten mit metastasierten Nierencarcinomen wurden nach dem Typ der Metastasierung in 3 Gruppen eingeteilt: einen visceralen Typ, einen Knochentyp und einen Mischtyp. Vier Patienten mit einem lokoregionalen Metastasierungsmuster wurden nicht in die Analyse einbezogen. Die drei Patientengruppen sind hinsichtlich ihres Durchschnittsalters und der angewandten Therapie gut vergleichbar. Bei den Patienten der drei Gruppen wurden die Überlebenszeiten sowohl vom Zeitpunkt der Operation oder der Diagnosestellung als auch vom Auftreten der ersten Fernmetastase an bestimmt. Die beste Prognose ergab sich für 17 Patienten mit reiner Skeletmetastasierung (mediane Überlebenszeit seit Operation 29,9 Monate), die schlechteste für 67 Patienten mit visceraler Metastasierung (mediane Überlebenszeit seit Operation 11,6 Monate). Betrachtet man diejenigen Patienten, deren Fernmetastasen erst nach einer gewissen Latenzzeit nach der Operation des Primärtumors aufgetreten waren, gesondert, so ist der Prognoseunterschied zwischen ossärer und visceraler Metastasierungsform noch größer und statistisch signifikant.

Schlüsselwörter

Nierencarcinom Fernmetastasen Metastasierungstyp Prognose 

Prognosis of metastatic renal cell carcinoma related to the pattern of metastasis

Summary

Hundred nine unselected patients with metastatic renal cell carcinoma have been stratified into 3 groups according to their type of metastasis: 17 patients with sceletal involvement only, 67 patients with visceral matastases, and 21 patients with a mixed type of metastasis. Four patients with a locoregional pattern of recurrence were not included in the analysis. The survival data (evaluated by life table analysis and a modified Wilcoxon-Rang-test) revealed a better prognosis for patients presenting exclusively with osseous metastases compared to the group with visceral metastases. The patients with osseous metastases showed a median survival time from diagnosis of 29.9 months compared to 11.6 months in patients with visceral involvement. Considering only patients whose metastases have been detected after a period of latency post nephrectomy, there is a further increase in the survival in favour of the patients with sceletal metastases and the difference to the group with visceral metastases becomes statistically highly significant.

Key words

Renal cell carcinoma Pattern of metastasis prognosis 

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Literatur

  1. Alberto, P., Senn, H.J.: Hormonal therapy of renal carcinoma alone and in association with cytostatic drugs. Cancer 33, 1226 (1974)Google Scholar
  2. Brühl, P., Vahlensieck, M.: Das metastasierte hypernephroide Nierenkarzinom. Therapiewoche 34, 2772 (1973)Google Scholar
  3. Brunner, K.W., Martz, G., Senn, H.J., Obrecht, P., Alberto, P., Melchert, F.: Kontrollierte Untersuchungen über zytostatische Kombinationstherapien beim metastasierten Mammakarzinom. Internist 14, 643–652 (1973)Google Scholar
  4. Cutler, S.J., Ederer, F.: Maximum utilization of the life table method in analyzing survival. J. Chron. Dis. 8, 699–712 (1958)Google Scholar
  5. Cutler, S.J., Asire, A.J., Taylor, S.G., III: Classification of patients with disseminated cancer of the breast. Cancer 24, 861–869 (1969)Google Scholar
  6. Griffith, I.H., Thackray, A.C.: Parenchymal carcinoma of the kidney. Br. J. Urol. 21, 128–151 (1949)Google Scholar
  7. Gross, A.J., Clark, V.A.: Survival Distributions: Reliability Applications in the Biochemical Sciences. New York: John Wiley 1975Google Scholar
  8. Johnson, D.E., Kaesler, K.F., Samuels, M.L.: Is nephrectomy justified in patients with metastatic renal carcinoma? J. Urol. 114, 27 (1975)Google Scholar
  9. Mancilla-Jimenez, R., Stanley, R.J., Blath, R.A.: Papillary renal cell carcinoma. Cancer 38, 2469–2480 (1976)Google Scholar
  10. Morales, A., Kiruluta, G., Lott, S.: Hormones in the treatment of metastatic renal cancer. J. Urol. (Baltimore) 114, 692 (1975)Google Scholar
  11. Murphy, G.P., Mostofi, F.K.: The significance of cytoplasmatic granularity in the prognosis of renal cell carcinoma. J. Urol. 94, 48–54 (1965)Google Scholar
  12. Ochsner, M.G., Brannan, W., Pond, H.S., Goodier, E.H.: Renal cell carcinoma, review of 26 years experience at the Ochsner clinic. J. Urol. 110, 643–646 (1973)Google Scholar
  13. SPSS: Statistical package for the social sciences. Procedure Survival: Survival analysis. Northestern University, Vogelback computing center, Dokument No. 435, 1977Google Scholar
  14. Rafla, S.: Renal cell carcinoma — natural history and results of treatment. Cancer 25, 26–40 (1970)Google Scholar
  15. Riches, E.W.: Factors in the prognosis of carcinoma of the kidney, J. Urol. 79, 190 (1958)Google Scholar
  16. Walter, H.E.: Krebsmetastasen. Basel: Verlag Benno Schwabe 1948Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1980

Authors and Affiliations

  • B. Bohnenkamp
    • 1
  • W. Rhomberg
    • 1
  • W. Sonnentag
    • 2
  • U. Feldmann
    • 3
  1. 1.Klinik für Strahlentherapie und spezielle OnkologieMedizinische Hochschule HannoverHannover 61Bundesrepublik Deutschland
  2. 2.Radiologisches Institut des Städtischen Krankenhauses HildesheimBundesrepublik Deutschland
  3. 3.Abteilung für Biometrie an der Medizinischen Hochschule HannoverBundesrepublik Deutschland

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