Abstract
The author contrasts the traditional role of the patient as a passive receiver of health services with newer tendencies towards a more active, autonomous role. It is important that the medical profession itself changes its paradigms and develops new models of patient-doctor relationships which better correspond to changed structures of illness. There are chances for consumer autonomy if curative medicine is further developed and the dominating somatic-scientific approach to the treatment of psychosocial diseases is unremittingly questioned.
Zusammenfassung
Der Autor stellt die traditionelle Beziehung des Kranken als passiver Klient im Gesundheitssystem neuen Tendenzen gegenüber, die eine aktivere, autonomere Rolle für ihn vorsehen. Es ist wichtig, daß die Angehörigen der medizinischen Profession selbst neue Paradigmen ihres Tuns entwickeln, die den veränderten Krankheitsbildern entsprechen. Es gibt Möglichkeiten für mehr Patientenautonomie (im Sinne einer weit verstanden Verbraucherselbstbestimmung) im Gesundheitswesen, wenn die Strukturen kurativer Medizin fortentwickelt und herrschende somatisch-wissenschaftliche Ansätze in der Behandlung psychosozialer Krankheiten kontinuierlich infrage gestellt werden.
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Robert Francke is Professor in the Faculty of Law, University of Bremen, Universitätsallee, D-2800 Bremen 33, FRG.
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Francke, R. Consumer autonomy in integrated health services. J Consum Policy 12, 295–307 (1989). https://doi.org/10.1007/BF00412137
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00412137