Skip to main content

Advertisement

Log in

Die behandlung der coxa magna bei M. Perthes mit der beckenosteotomie

Treatment of coxa magna in perthes disease by pelvic osteotomy

  • Originalarbeiten
  • Published:
Archives of orthopaedic and traumatic surgery Aims and scope Submit manuscript

Summary

In M. Perthes a progressive deformation and flattening of the epiphysis is caused by the stress in the hip. In the beginning stages a varisation osteotomie gives a sufficient reduction of the joint pressure and a modelling of the enlarged head by the acetabulum is possible. In later stages a detoriation of the head deformity with fixed adduction contracture can be caused by varisation osteotomie.

Enlarging the acetabulum laterally and ventrally and medializing the hip joint by means of a Chiari pelvic-osteotomy reduces the joint pressure so far, that a restitution of the hip joint with round and congruent joint surfaces can be expected. A lateralisation of the deformed femoral head with a secondary insufficiency of the acetabulum should also be treated by an additional pelvic osteotomy, if in the arthrography the lateral part of the head does not enter the acetabulum in abduction position. In secondary osteochondritis in hip luxation the treatment should be equal.

Even an advanced secondary osteoarthritis after M. Perthes could be stopped by pelvic osteotomy over years.

Zusammenfassung

Beim M. Perthes kommt es im Verlauf der Regeneration der vorgeschädigten Epiphyse zu einer fortschreitenden Deformierung und Verbreiterung derselben. Während im Frühstadium durch eine varisierende Femurosteotomie eine ausreichende Entlastung and Modellierung des deformierten Kopfes durch die Pfanne erzielt wird, kann in späteren Stadien die Osteotomie sogar zu einer Verschlechterung und fixierter Adduktionskontraktur führen.

Mittels einer Beckenosteotomie nach Chiari kann durch die Vergrößerung des Pfannendaches nach ventral und nach lateral und durch die Medialverschiebung des Hüftgelenkes der Gelenkdruck so weft verringert werden, daß eine Restitution des Hüftgelenkes mit runden und kongruenten Gelenkskörpern zu erwarten ist. Eine sekundäre Pfanneninsuffizienz durch die Pfannenbodenverdickung sollte ebenfalls durch eine zusätzliche Beckenosteotomie behandelt werden, wenn in Abduktionsstellung in der Arthrographie der laterale Kopfanteil nicht in die Pfanne eintritt. Das gleiche gilt beim Luxationsperthes.

Eine schon fortgeschrittene Sekundärarthrose nach M. Perthes konnte mit dieser Methode ebenfalls durch Jahrzehnte zum Stillstand gebracht werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Axer, A.: Subtrochanteric Osteotomy in the Treatment of Perthes Disease; a Preliminary Report. J. Bone Jt. Surg. 47 B, 489–499 (1965)

    Google Scholar 

  • Bauer, R., Jünger, H.: Die intertrochantäre Varisationsosteotomie zur Behandlung des M. Perthes. Arch. orthop. Unfall-Chir. 79, 187–204 (1974)

    Google Scholar 

  • Bertrand, P.: Traitment Chirurgical de la Coxa plana. X. Congrés SICOT, Tables ronde, 66–69 (1966)

  • Chiari, K.: Die Beckenosteotomie in der Behandlung der Coxarthrose. Beitr. Orthop. Traumatol. 15/3, 163–168 (1971)

    Google Scholar 

  • Craig, W. A., Kramer, W. G., Watanabe, R.: Etiology and Treatment of Legg-Calvé-Perthes Disease. J. Bone Jt. Surg. 45 A, 1325 (1963)

    Google Scholar 

  • Hackenbroch, M.: Handbuch der Orthopädie, IV/1. Stuttgart: Thieme 1961

    Google Scholar 

  • Hördegen, K. M., Witt, A. N.: Erfahrungen mit der intertrochantären Varisationsosteotomie bei Legg-Calvé-Perthes-Er-krankung. Arch. orthop. Unfall-Chir. 70, 320–339 (1971)

    Google Scholar 

  • Kirsch, K.: Die juvenile Osteochondrose des Hüftgelenkes. Handbuch der Orthopädie, IV/1. Stuttgart: Thieme 1961

    Google Scholar 

  • Lequesne, M.: Die Erkrankungen des Hüftgelenkes beim Erwachsenen. Acta Rheumat. Geigy 17b, 45 (1967)

    Google Scholar 

  • Müller, M.: Die hüftnahen Femurosteotomien, 2. Aufl. Stuttgart: Thieme 1970

    Google Scholar 

  • Pauwels, F.: Gesammelte Abhandlungen zur funktionellen Anatomie des Bewegungsapparates. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1965

    Google Scholar 

  • Ratcliff, A. H. G.: Pseudocoxalgie, a Study of late Results in the Adult. J. Bone Jt. Surg. 38 B, 498 (1956)

    Google Scholar 

  • Salter, R. B.: Experimental and ClinicalAspects of Perthes Disease. J. Bone Jt. Surg. 48 B, 393–394 (1966)

    Google Scholar 

  • Schmidt, W.: Endausgang der Osteochondrosis coxae juvenilis. Beitr. klin. Chit. 1960, 247 (1934)

    Google Scholar 

  • Sceur, R., De Racker, Ch.: Aspect Anatomopathologique de L'Osteochondrite et le Theories pathogeniques qui s'y rapportent. Acta orthop. Belg. 18, 57 (1952)

    Google Scholar 

  • Sommerville, E. W.: Perthes Disease. J. Bone Jt. Surg. 43 B, 855 (1961)

    Google Scholar 

  • Sommerville, E. W.: Perthes Disease of the Hip. J. Bone Jt. Surg. 53 B, 639–645 (1971)

    Google Scholar 

  • Sundt, H.: Further Investigations Respecting Malum Coxae Calvé-Legg-Perthes with Special Regard to Prognosis and Treatment. Acta orthop. Scand. 99, 472–475 (1950)

    Google Scholar 

  • Zweymüller, K., Wicke, B.: Zur Lateralisation des Oberschenkelkopfes beim M. Perthes. Arch. orthop. Unfall-Chir. 75, 239 (1973)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Chiari, K., Endler, M. & Hackel, H. Die behandlung der coxa magna bei M. Perthes mit der beckenosteotomie. Arch. Orth. Traum. Surg. 91, 183–190 (1978). https://doi.org/10.1007/BF00379749

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00379749

Navigation