Summary
Fractures of both bones of the lower leg may be accompanied by a disruption of the mortise with a shortening of the fibula. This combination was observed in four cases reported in this paper. The incidence of this injury may be higher if proper physical and radiological examinations are performed. Therefore, a thorough clinical and radiographic examination of the ankle joint is imperative, before and after reduction of the tibial fracture.
Any shortening of the fibula should be corrected surgically, preferable at the time of injury. Malunion should be treated by corrective osteotomy.
Zusammenfassung
Bei Unterschenkelfrakturen im Schaftbereich ist eine Sprengung der Malleolengabel mit Verkürzung der Fibula möglich. Diese Kombination wurde in 4 Fällen beobachtet. Die Zahl solcher Kombinationsverletzungen dürfte höher liegen, wenn eine exakte klinische und radiologische Kontrolle durchgeführt wird. Nach der Reposition oder nach der internen Stabilisierung einer Unterschenkelfraktur sollen auf das obere Sprunggelenk gezielte Röntgenaufnahmen zum Ausschluß einer Sprengung der Malleolengabel oder einer Verkürzung der Fibula durchgeführt werden.
Die exakte Länge der distalen Fibula kann durch Osteosynthese der Fibulafraktur erreicht werden. Eine Sprengung der Malleolengabel bei einer Ruptur der tibiofibularen Syndesmose wird durch Naht des vorderen Syndesmosenbandes und Fixation mittels einer fibulotibialen Stellschraube behandelt.
Die unter Verkürzung verheilte Fibulafraktur wird mit einer Verlängerungsosteotomie korrigiert.
Similar content being viewed by others
References
Danis R (1949) Theorie et pratique de l'osteosynthese. Desoer et Masson, Liege/Paris
Lauge Hansen N (1949) “Ligamentous” ankle fractures. Diagnosis and treatment. Acta Chir Scand 97:544
Lauge Hansen N (1952) Fractures of the ankle. Arch Surg 64:488
Weber BG (1972) Die Verletzungen des oberen Sprunggelenkes. Huber, Bern Stuttgart Wien
Riede U, Schenk RK, Willenegger H (1971) Gelenkmechanische Untersuchungen zum Problem der posttraumatischen Arthrose im oberen Sprunggelenk. 1. Die intraartikuläre Modellfraktur. Langenbecks Arch Chir 328:258
Teitz CC, Carter DR, Frankel VH (1980) Problems associated with tibial fractures with intact fibula. J Bone Jt Surg 62-A:770
Levy M (1975) Pereonal nerve palsy due to superior dislocation of the head of the fibula and shortening of the tibia. Acta Orthop Scand 46:1020
Ogden JA (1974) Subluxation and dislocation of the proximal tibiofibular joint. J Bone Jt Surg 56-A:145
Weber BG (1980) Lengthening osteotomy of the fibula. X-ray and correlation of the late widened mortise. Int Orthop (SICOT) 4:4
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Woersdoerfer, O., Weber, B.C. Diaphyseal fractures of both bones of the lower leg with associated injury of the ankle mortise. Arch. Orth. Traum. Surg. 98, 293–296 (1981). https://doi.org/10.1007/BF00378884
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00378884