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Pathophysiologie und chirurgische behandlung der bronchialstenosen

Pathophysiology and surgical treatment of bronchial stenosis

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Archiv für klinische und experimentelle Ohren-, Nasen- und Kehlkopfheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Summary

Differentiation is made between stenosis and stenosis-effectus. The later means distress in ventilation and transport of secretions. There exists stenosis with and without stenosis-effectus and viceversa, stenosis-effectus without stenosis. That's the explication for the so called well-supported stenosis. On the other hand, stenosis-effectus may result from paralysis of mouvements of cilia, as it can be find in fibrinous bronchitis. Diagnosis, classification and developement of stenosis is described on occasion of thoracic trauma and tuberculous broncho- stenosis. Anatomic (permanent) form is separated from functional one. In surgical treatment bronchotomy, bronchial-anastomosis (with and without sleve-resection) and bronchoplasty are discussed by means of theory, reasons and examples. Indications and technics are presented. In postoperative course of anastomosis the time from the 3. to the 6. week is most important and is decisiv for the fate of the anastomosis. Early formation of granulation results in a fatal bleeding, or development of dehiscence of suture-line or caetilaginary necrosis, resulting in new fibrostenosis. The personal experience counts for 25 anastomosis, 11 bronchotomies, 4 bronchoplastics and 9 Nissen-operations for main bronchi (from a total of 30 operations of this type).

Zusammenfassung

Es wind anhand der Entstehung einer Stenose die Pathophysiologie der Bronchialstenose beschrieben. Der Stenoseeffekt ist durch die Behinderung der Ventilation und der Sekretbeförderung bedingt. Es gibt Stenosen ohne solchen Effekt — welche daher funktionell keine oder nur minimale Erscheinungen machen — und den Stenoseeffekt auch ohne Vorhandensein einer Stenose, wenn die Flimmertätigkeit der Cilien ausgeschaltet ist. Bei der Beschreibung der Stenosen werden anatomische und funktionelle getrennt. Bei der chirurgischen Behandlung der Bronchialstenosen werden die einzelnen Operationsmethoden und ihre Ergebnisse aufgezählt. Das eigene Material umfaßt dabei 11 Bronchotomien, 25 Anastomosen, 4 Plastiken und 9 Spanversteifungen (bei einer Gesamtzahl von 30 Spanversteifungen). Die Bronchotomien wurden 6 mal wegen Adenom, 1 mal wegen Fibrom und 4 mal wegen Fremdkörper vorgenommen. 4 Fälle davon betrafen periphere intrapulmonale Bronchien. Bei den Anastomosen wird eine Typen-unterteilung gemacht. Die einfache Methode der Bronchotomie ist komplikationslos. Anastomosen und noch mehr Plastiken sind mit der Gefahr einer erneuten Ausbildung einer Stenose behaftet. Trotzdem sollte these in Kauf genommen werden, wenn sich damit funktionstüchtiges Lungengewebe erhalten läßt.

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Huzly, A. Pathophysiologie und chirurgische behandlung der bronchialstenosen. Arch. Klin. Exp. Ohr.-, Nas.- U. Kehlk. Heilk. 199, 112–172 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00373229

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