Summary
A new standardized experimental shock model is described. Anaesthetized dogs are bled 50 ml/min untill blood pressure has fallen to 40 mm Hg. After closure of the connection to the reservoir bottle spontaneous rise of blood pressure is observed. It usually reaches normal values within 1 1/2 to 2 hours and subsequently falls down slowly and continuously. When the arterial pressure has fallen to 40 per cent below its maximal value, all the withdrawn blood is reinfused. The mean duration of the hypovolemic shock phase is 6 hours. During this time heart frequency rises to 230 strokes/min. Mean surviving time is 5 hours and 13 minutes. Only one dog out of 13 dogs lived longer than 48 hours. No relation could be found between the three parameters: amount of withdrawn blood, duration of oligemia and survival time. This shock form is started by bleeding, but most of the oligemic phase blood pressure holds normal values. Therefore this shock model is called: “normotonic hemorrhagic shock”.
Testinjections of 0.25 mg Strophanthin and 400 mg CaCl2 were given shortly after maximum blood pressure had been reached or later. These injections usually caused a pronounced rise in blood pressure of 12–15 mm Hg. Since the same injections remain uneffective when given before bleeding, these pressure reactions should be attributed to an improvement of heart contractility, which has been reduced during the oligemia.
Zusammenfassung
Es wird ein experimentelles Schockmodell standardisiert, bei dem bei 17 Hunden Blut mit einer Geschwindigkeit von 50 ml/min entzogen wird, bis der arterielle Druck auf 40 mm Hg abgefallen ist. Die Verbindung zum Vorratsgefäß wird dann verschlossen. Ohne weiteren Eingriff repariert sich der Blutdruck spontan in 1 1/2–2 Std knapp auf Normhöhe. Anschließend fällt er langsam wieder ab. Ist der arterielle Druck um 40% des maximal erreichten Wertes abgefallen, wird alles entzogene Blut wieder reinfundiert. Die hypovolämische Schockphase dauert durchschnittlich knapp 6 Std. Dabei steigt die Herzfrequenz auf über 230 S/min an. Bei 13 Hunden wird die Überlebenszeit bestimmt. Ein Tier überlebt die 48 Stundengrenze. Die mittlere Überlebenszeit der übrigen beträgt 5 Std 13 min.
Zwischen der entzogenen Blutmenge, Dauer der Oligämie und Überlebenszeit lassen sich keine eindeutigen Beziehungen erkennen. Da bei diesem Modell der Schock durch Blutentzug erzeugt wird, der arterielle Blutdruck aber während der Oligämie die meiste Zeit im Normbereich liegt, wird die Bezeichnung „normotoner hämorrhagischer Schock“ gewählt.
Testinjektionen von 0,25 mg Strophanthin und 400 mg Calcium kurz nach der maximalen Blutdruckreparation und/oder bei abfallendem Blutdruck führen fast immer zu einer deutlichen und anhaltenden Zunahme des arteriellen Drucks um 12–15 mm Hg. Da dieselben Injektionen vor Blutentzug gegeben ohne hämodynamische Auswirkung bleiben, läßt sich aus den ausgeprägten Druckreaktionen auf eine vorausgegangene Contractilitätsminderung des Herzens bereits in der frühen oligämischen Schockphase schließen.
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Literatur
Albert, S. N.: Blood volume. Springfield, Ill.: Ch. C. Thomas 1963.
Braasch, W., H. D. Schmidt, J. Schmier u. J. J. Smith: Die Leberdurchblutung im hämorrhagischen Schock und ihre Beeinflussung durch eine isolierte Spendermilz. Pflügers Arch. ges. Physiol. 284, 240–258 (1965).
Crowell, J. W., R. G. Ford, and V. M. Lewis: Oxygen transport in hemorrhagic shock as a function of the hematocrit ratio. Amer. J. Physiol. 196, 1033–1038 (1959).
Encke, A., H. G. Lasch, I. Peterich, H. D. Schmidt and J. Schmier: Blood Coagulation and Fibrinolytic Therapy in Normotensive Hemorrhagic Shock of the Dog. Thromb. Diath. Haem. 1968 (in print).
Lambson, P. D., and W. E. de Turk: Studies on shock induced by hemorrhagic. J. Pharmacol. exp. Ther. 83, 250–252 (1962).
Rothe, C. F.: Cardiac and peripheral failure in hemorrhagic shock treated with massive transfusions. Amer. J. Physiol. 210, 1347–1361 (1966).
Rushmer, R. F., R. L. van Citters u. D. Franklin: Definition und Einteilung der verschiedenen Formen des Schocks in Schock, Pathogenese und Therapie. Internationales Symposion Stockholm 1961, S. 1–25. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1962.
Schmidt, H. D., u. J. Schmier: Nachweis einer Kontraktilitätsschädigung des Herzens im späten hämorrhagischen Schock. Z. Kreisl.-Forsch. 54, 325–334 (1965a).
— J. Schmier Kontraktilitätsschädigung des Herzens im frühen hämorrhagischen Schock. Pflügers Arch. ges. Physiol. 285, 241–252 (1965b).
Schmier, J.: Effect of Quabain on duration of hemorrhagic shock and survival rate of dogs. Fed. Proc. 21, 119 (1962).
Wiggers, C. J.: Physiology of shock. The commonwealth fund. New York 1960.
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Mit dankenswerter Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft.
Auszugsweise vorgetragen auf dem Kongreß der Deutschen Chirurgischen Gesellschaft 1966.
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Schmidt, H.D., Schmier, J. Normotoner hämorrhagischer Schock. Pflügers Archiv 298, 336–347 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00363873
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00363873