Summary
In the isolated artificially perfused kidney of Rana ridibunda at NaCl-concentrations in the glomerular filtrate from 20.0–76.5 mM/l the rate of net-Na+-transport depends linearly on the filtered Na+-load.
Upon substitution of NaCl by Na2SO4 an apparent Tm for Na+ can be observed. This is interpreted as a consequence of the relative impermeability of the tubular cells to SO −−4 . Using sodium salts with anions of different size one can thus vary Na+-transport at constant Na+-concentration. This experimental opportunity stimulates the following two questions: 1. Do the anions—apart from the role played by their physical size—influence the Na+-transport mechanism? 2. Which of the two, Na+-concentration or rate of Na+-transport, is the decisive parameter for the known Na+-dependence of tubular glucose- and PAH-transport?
Therefore, kidneys were perfused with solutions containing 20.0–76.5 mM/l NaCl (MW 58,45), Na-benzolesulfonate (MW 180,16) and Na-cyclohexanesulfamate (MW 201.23). The amounts of reabsorbed Na+, glucose, and PAH were measured. With increasing size of the anion the amount of reabsorbed Na+ decreases. This relation is most obvious at a Na+-concentration of 76.5 mM/l. At this Na+-concentration when—in the experiments with NaCl—the highest rate of Na+-transport is obtained the rates of net glucose- and PAH-transport are also at maximum.
The results give an indication of the importance of the anion-partner of sodium in the process of Na+-transport. They show, furthermore, that the rates of glucose- and PAH-transport depend on the rate of Na+-transport and not on the extracellular Na+-concentration.
Zusammenfassung
An isolierten künstlich perfundierten Nieren von Rana ridibunda ist bei Angebot von 20,0–76,5 mMol/l NaCl die netto transportierte Na+-Menge der filtered load direkt und linear proportional. Wird Na+ dagegen als SO −−4 angeboten, dann verhält sich das Na+, als würde es mit einem Tm transportiert. Dieser Befund wird als Folge der relativen Impermeabilität der Tubuluszellen für SO −−4 gedeutet.
Wenn den Tubuluszellen Na+-Salze mit verschieden großen und daher verschieden penetrablen Anionen angeboten werden, lassen sich Bedingungen schaffen, bei denen bei konstanter extracellulärer Na+-Konzentration der -Transport mehr oder weniger vermindert ist. Eine derartige Versuchsanordnung impliziert die Analyse zweier Fragen: 1. der nach der Bedeutung des Anions für den Na+-Transport und 2. der nach der Bedeutung von extracellulärer Na+-Konzentration oder Na+-Transport für die Transporte von Glucose und PAH. Deshalb wurden Nieren mit 20–76,5 mMol/l Na-Chlorid (MG 58,45), Na-Benzolsulfonat (MG 180,16) und Na-Cyclohexansulfamat (MG 201, 23) perfundiert, die reabsorbierten Na+- und Glucosemengen sowie die Menge sezernierter PAH wurden gemessen.
Je größer, d. h. je schwerer penetrabel das Anion, um so weniger Na+ wird reabsorbiert. Diese Beziehung ist bei Angebot von 76,5 mMol/l der geprüften Na+-Salze besonders deutlich. Auch die netto transportierten Mengen Glucose und PAH sind dann am größten, wenn — bei Angebot von NaCl — am meisten Na+ reabsorbiert wird.
Die Befunde weisen auf die Bedeutung des Anions für die Na+-Reabsorption hin. Na+ ist nicht über seine extracelluläre Konzentration, sondern über seinen Transport mit den Transporten von Glucose und PAH verknüpft.
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Vogel, G., Stoeckert, I. Die Bedeutung des Anions für den renal tubulären Transport von Na+ und die Transporte von Glucose und PAH. Pflügers Archiv 292, 309–315 (1966). https://doi.org/10.1007/BF00363199
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00363199