Summary
In cell-mediated immune processes the products of antigensensitive lymphocytes are detectable as charge-changing lymphokines by means of the cell electrophoretic mobility method (EM test). The improvement of the method concerns the measuring procedures (indicator particle and automation) and the application of specific antigens. The employment of special membrane antigens (3 M KCl extracts) from tissue of normal brain and brain tumors is decisive for further differentiating results. The application of tumor-associated membrane antigens (TAA) from various kinds of brain tumors shows some diagnostically important reaction patterns. Using a common tumor antigen, the TAA-X3 mixture, a (1) characteristic result of general significance for neoplasms can be obtained; in applying the different TAA of brain tumors the findings in EM test point out an (2) organospecific reactivity and/or a (3) histogenetic reaction pattern. The distinct neuroepithelial and mesodermal brain tumors produce predominantly an organospecific reaction and only partly a histogenetical profile. For this type of reactivity to the TAA in brain tumors, a series of factors depending on neuroimmunological specialities are important.
Zusammenfassung
Bei zellgebundenen Immunvorgängen können die Produkte antigensensitiver Lymphozyten als ladungsverändernde Lymphokine mit der Zell-Elektrophorese-Mobilitäts-Methode (EM-Test) bestimmt werden. Die gegenwärtigen Fortschritte des Verfahrens betreffen den Meßvorgang (Indikatorpartikel und Automatisierung) und den Einsatz spezifischer Antigene. Die Anwendung spezieller Membranantigene (3 M-KCl-Extrakte) aus Normal- und Tumorgewebe bei neurologischen Erkrankungen ist entscheidend für weiter differenzierende Resultate. So zeigt die Verwendung tumorassoziierter Membranantigene (TAA) aus den unterschiedlichen Hirntumorarten einige diagnostisch bedeutsame Reaktionstypen: mit einem allgemeinen Tumorantigen, dem TAA-X3-Gemisch, ergibt sich ein (1.) allgemein-tumorcharakteristischer Befund; unter Nutzung der differenten TAA der einzelnen Geschwulstarten ist eine (2.) organspezifische Reaktivität und/oder ein (3.) histogenetisches Reaktionsmuster im EM-Test nachweisbar. Bei den verschiedenen neuroepithelialen und mesodermalen Hirngeschwülsten besteht vorwiegend eine organspezifische Reaktion und nur partiell ein histogenetisches Profil. Für diese Ergebnisse der Reaktivität gegenüber den TAA bei den Hirntumoren sind eine Reihe von Faktoren, auch bedingt durch neuroimmunologische Besonderheiten, von Bedeutung.
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Meyer-Rienecker, H., Jenssen, H.L. & Werner, H. Aspekte der immunologischen Diagnostik von Hirntumoren. Arch. Psychiat. Nervenkr. 227, 121–133 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00347159
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00347159