Summary
This case report concerns a woman who presented an atypical clinical pattern with some features of encephalitis and other features of brain tumor. Cerebral angiography showed a unilateral cerebral mass with prominence of deep medullary veins, usually interpreted as evidence of a neoplasm. Brain biopsy was interpreted as astrocytoma. Subsequent spontaneous clinical remission and regression of angiographic findings led to a reappraisal of the microscopic interpretation with a final diagnosis of encephalitis. The pathogenesis of cerebral angiographic abnormalities observed with encephalitis is reviewed. The transient prominence of deep medullary veins is probably due to hyperemia. Followup angiography is recommended when encaphalitis is suspected.
Résumé
Cet article rapporte le cas d'une femme dont le tableau clinique, atypique, comportait des signes évoquant une encéphalite et d'autres une tumeur cérébrale. L'angiographie cérébrale objectivait une masse cérébrale unilatérale et une dilatation des veines médullaires profondes, habituellemant interprêtée comme un signe de néoplasme. Le diagnostic d'astrocytome fut porté à l'examen de la biopsie cérébrale. Par la suite, une rémission clinique spontanée et une régréssion des signes angiographiques furent constatées, ce qui a une réévaluation de l'examen microscopique et au diagnostic final d'encéphalite. La pathogenie des anomalies angiographiques cérébrales observée en cas d'encéphalite est passée en revue. La dilatation transitoire des veines médullaires profondes est probablement due à l'hyperhémia. La répétition a distance de l'angiographie est recommandée lorsque le diagntic d'encéphalite est suspecté.
Zussamenfassung
Dieser Bericht betrifft den Fall einer Frau deren Erkrankung teilweise als Enzdphalitis, teilweise als Hirntumor angesehen wurde. Zerebrale Angiographie zeigte eine einseitige zerebrale Masse mit hervorstehenden tiefen medullaren Venen, gewöhnlich als Beweis einer bösartigen Geschwulst angenommen. Biopsie wurde als Astrozytom gelesen. Spontane Remission und Zurückgehen der angiographischen Befunde führten zu einer Revision der mikroskopischen Diagnose als Enzephalitis. Die Pathogenese der abnormalen zerebralen angiographischen Befunde wird diskutiert. Das vorübergehende Auftreten der tiefen medullaren Venen ist wahrscheinlich durch die Hyperämie bedingt. Nachfolgende Angiographie ist empfohlen, wenn ein Verdacht auf Enzephalitis besteht.
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References
Bennett, D. R., ZuRein, G. M., Roberts, T. S.: Acute necrotizing encephalitis. Arch. Neurol. (Chic.) 6, 96–113 (1972)
Bentson, J. R., Wilson, G. H., Newton, T. H.: Cerebral venous drainage pattern of the Sturge-Weber syndrome. Radiol. 101, 111–118 (1971)
Carmon, A., Behar, A., Beller, A. J.: Acute necrotizing haemorrhagic encephalitis presenting clinically as a space occupying lesion. A clinico-pathological study of six cases. J. Neurol. Sci. 2, 328–343 (1965)
Clizer, E. E., Ioannides, G.: Herpes simplex encephalitis. Amer. J. Roentgenol. 112, 273–275 (1971)
Gabrielsen, T. O., Heinz, E. R.: Spontaneous aseptic thrombosis of the superior sagittal sinus and cerebral veins. Amer. J. Roentgenol. 107, 579–588 (1969)
Haymaker, W., Smith, M. G., van Bogaert, L., de Chenar, C.: Pathology of viral disease in man characterized by nuclear inclusions with emphasis on herpes simplex and subacute inclusion encephalitis. In: Viral Encephalitis. Edited by W. S. Fields and R. J. Blattner, 225 pp. Springfield, Illinois: Thomas 1958
Howieson, J. L., Escobar, A., Garofalo, R.: Radiologic findings in acute necrotising encephalitis. Radiol. Rev. 85, 298–300 (1965)
Huang, Y. P., Wolf, B. S.: Veins of the white matter of the cerebral hemispheres (the medullary veins). Amer. J. Roentgenol. 92, 739–755 (1964)
Kirkwood, J. R., Rosenbaum, A. E., Schoene, W. C., Welch, W. K.: Prominent deep medullary veins in inflammatory disease. Presented at the 58th Scientific Assembly and Annual Meeting of the Radiological Society of North America, Nov. 26–Dec. 1, 1972, Chicago, Illinois
Leeds, N. E., Goldberg, H. I.: Angiographic manifestations in cerebral inflammatory disease. Radiol. Rev. 98, 595–604 (1971)
Margolis, M. T., Glickman, M. G., Hoff, J.: Focal encephalitis simulating neoplasm. Neuroradiology 4, 3–5 (1972)
Meyer, H. M., Jr., Johnson, R. T., Crawford, I. P., Dascomb, H. E., Rogers, N. G.: Central nervous system syndromes of “viral” etiology. A study of 713 cases. Amer. J. Med. 29, 334–347 (1960)
Miller, J. K., Hesser, F., Tomkins, V. N.: Herpes simplex encephalitis. Report of 20 cases. Ann. Int. Med. 64, 92–103 (1966)
Nolan, D. C., Carruthers, M. M., Lerner, A. M.: Herpes virus hominis encephalitis in Michigan. Report of thirteen cases, including six treated with idoxuridine. New Engl. J. Med. 282, 10–13 (1970)
Olsen, L. C., Buescher, E. L., Artenstein, M. S., Parkman, P. D.: Herpes virus infections of the human central nervous system. New Engl. J. Med. 277, 1271–1277 (1967)
Pierce, N. F., Portnoy, B., Leeds, N. E., Morrison, R. L., Wehrle, P. F.: Encephalitis associated with herpes simplex infection presenting as a temporal mass. Neurology 14, 708–713 (1964)
Radcliffe, W. B., Guinto, F. C., Jr., Adcock, D. F., Krigman, M. R.: Herpes simplex encephalitis. A radiologicpathologic study of four cases. Amer. J. Roentgenol. 112, 263–272 (1971)
Radcliffe, W. B.; Guinto, F. C., Jr., Adcock, D. F., Krigman, M. R.: Early localization of herpes simplex encephalitis by radionuclide imaging and carotid angiography. Radiology 105, 603–605 (1972)
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Bentson, J.R., Hasso, A.N. Transient enlargement of deep medullary veins in encephalitis. Neuroradiology 9, 217–222 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00346151
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00346151