Summary
Dipropylacetate (DPA) was used in the treatment of different types of epilepsy in 112 children aged 1–20 years, with a mean age of 9.2 years, for a period of 19.8 months, ranging from 1 to 49 months. Of this group, 64 children were therapy-resistant to other antiepileptic medications prior to the introduction of DPA; 31 were treated for the first time with an antiepileptic drug, which was DPA; 44 were treated with DPA alone; and 68 had one or more additional antiepileptic medication.
The following results were found while DPA was administered in a relatively high dosage with a mean of 48 mg/kg body weight/day an ranging from 7 to 125 mg/kg/day.
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1.
Statistically, the results are significantly better in primary generalized epilepsy than in partial or in secondary generalized epilepsy.
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2.
Ninety-two percent of 51 patients who had absences were treated successfully. The same applies to 87% of 30 patients with primary generalized grand mal with spike wave, to all four patients who had impulsive petit mal, and to 47% of the 15 patients who had centrencephalic myoclonic-astatic petit mal.
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3.
Positive effect of DPA in partial epilepsy and secondary generalized epilepsy was seen only if the EEG pattern was ‘centrencephalic’ besides focal changes. During therapy with DPA, five patients with pure focal EEG showed an increase in seizure frequency, which demonstrated complete therapeutic failure.
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4.
Centrencephalic seizure activity (irregular spike wave, 3/s spike wave, and more than 3.5/s spike wave) were treated successfully (P< 0.001). Focal changes or focal sharp wave with tendency to spread or generalization were treated unsuccessfully.
Zusammenfassung
112 Kinder mit unterschiedlichen Epilepsien wurden im Alter von durchschnittlich 9,2 Jahren (1–20 Jahre) 19,8 Monate (1–49 Monate) mit Dipropylacetat (DPA) behandelt. 64 Kinder waren vorbehandelt, hatten jedoch auf die vorausgegangene Medikation nicht angesprochen, 31 erhielten DPA als erstes Medikament. Insgesamt wurden 44 Kinder allein mit DPA, 68 in Kombination mit anderen Medikamenten behandelt. Die Dosierung betrug durchschnittlich 48 mg/kg/die (7–125 mg/kg/die). Folgende Ergebnisse wurden erzielt:
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1.
Generalisierte primäre Epilepsien wurden statistisch signifikant günstiger beeinflußt als generalisierte sekundäre oder fokale Epilepsien.
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2.
Bei den generalisierten primären Epilepsien fand sich eine Wirksamkeit von 47–100%: centrencephale myoklonisch-astatische Anfälle 47%, Spikewave-Absencen 92%, Grand-mal-Anfälle mit Spike-wave-Gruppen 87%, Impulsiv-Petit-mal-Anfälle 100%.
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3.
Positive Effekte bei den generalisierten sekundären (Lennox-Syndrom) und fokalen Epilepsien traten nur dann auf, wenn im EEG „centrencephale“ EEG-Muster nachweisbar waren. Bei 5 Patienten mit alleinigen herdförmigen EEG-Veränderungen wurden erhebliche Verschlechterungen beobachtet.
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4.
„Centrencephale“ EEG-Muster (irreguläre Spike-wave-Gruppen, 3/s und >3,5/s Spike wave) wurden signifikant beeinflußt (P<0,001), herdförmige Veränderungen und Sharp-wave-Foci mit Ausbreitung oder Generalisation zeigten keine Veränderung.
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References
Aoki, Y., Wada, T., Takahashi, T., Mitsutsuka, K., Toraiwa, S.: Clinical evaluation of dipropylacetate (DPA), a new antiepileptic drug (in Japanese). Brain Nerve (Tokyo) 21, 1297–1300 (1969)
Bergamini, L., Mutani, R., Furlan, P. M., Riccio, A.: Le Dépakine dans le traitement de l'épilepsie essentielle ou idiopathique. Schweiz. Arch. Neurol. Psychiatr. 106, 1–7 (1970)
Biolley, D. de, Sorel, L.: Premiers résultats en clinique d'un nouvel anti-épileptique: Di-npropyl acétate de sodium (DPA) spécialisé sous la marque Dépakine. Acta Neurol. Belg. 69, 909–913 (1969)
Carraz, G., Fau, R., Chateau, R., Bonnin, J.: Communication à propos des premiers essais cliniques sur l'activité antiépileptique de l'acide n-dipropylacétique. Ann. Med. Psychol. (Paris) 122, 577–581 (1964)
Doose, H., Gerken, H., Leonhardt, R., Völzke, E., Völz, Ch.: Centrencephalic myoclonicastatic petit mal. Neuropaediatrie 2, 59–78 (1970a)
Doose, H.: Cerebrale Anfälle im Kindesalter. Hamburg: Desitin Werke Carl Klinke 1970b
Dumon-Radermecker, M.: Sur les résultats obtenus avec le Dépakine dans les epilepsies résistantes aux autres thérapies. Note préliminaire. Acta Neurol. Belg. 69, 901–909 (1969)
Förster, Chr.: Antikonvulsive Behandlung mit Dipropylessigsäure im Kindesalter. Munch. Med. Wochenschr. 114, 399–401 (1972)
Gastaut, H., Roger, J., Soulayrol, R., Tassinari, C. A., Regis, H., Dravet, C., Bernard, R., Pinsard, N., Saint-Jean, M.: Childhood epileptic encephalopathy with diffuse slow spikewaves (otherwise known as ‘Petit Mal Variant’) or Lennox syndrome. Epilepsia 7, 139–179 (1966)
Gastaut, H.: Clinical and electroencephalographical classification of epileptic seizures. Epilepsia 11, 102–113 (1970)
Godin, Y., Heiner, L., Mark, J., Mandel, P.: Effects of n-dipropylacetate, an anticonvulsive compound, on GABA metabolism. J. Neurochem. 16, 869–873 (1969)
Haigh, D., Forsythe, W. S.: The treatment of childhood epilepsy with sodium valproate. Dev. Med. Child Neurol. 17, 743–748 (1975)
Jeavons, P. M., Clark, J. E.: Sodium Valproate in treatment of epilepsy. Brit. Med. J. 2, 584–586 (1974)
Kerfriden, P., Kerfriden, M., Albe-Fessard, D.: L'expérience de Toul-Ar-C'Hoat. Le Dépakine dans le traitement des enfants épileptiques. Presse Med. (Paris) 78, 1943–1944 (1970)
Kugler, J., Knörl, G., Empt, J.: Die Behandlung therapieresistenter Epilepsien mit Dipropylacetat. Munch. Med. Wochenschr. 23, 1103–1108 (1973)
Mairlot, F.: Observations clinicques sur l'effet de l'acide dipropylacétique dans les manifestations épileptiques et caractérielles. Rev. Neuropsychiatr. Infant. 18, 269–278 (1970)
Matthes, A., Schmutterer, J.: Klinische Erfahrungen mit einem neuen Antiepileptikum: Dipropylessigsäure. Dtsch. Med. Wochenschr. 96, 63–66 (1971)
Meinardi, H.: Clinical trials of anti-epileptic drugs. Psychiatr. Neurol. Neurochir. 74, 141–151 (1971)
Merlis, J. K.: Proposal for an international classification of the epilepsies. Epilepsia 11, 114–119 (1970)
Miribel, J., Marinier, R.: Modifications électroencéphalographiques chez des enfants épileptiques traités par le Dépakène. Rev. Neurol. 119, 313–320 (1968)
Ritz, A., Jacobi, G.: Zur Behandlung kindlicher Epilepsien mit Dipropylessigsäure (DPA). Fortschr. Med. 13, 590–596 (1973)
Sachs, L.: Angewandte Statistik. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1974
Schlack, H. G.: Zur antikonvulsiven Behandlung mit Ergenyl. Therapiewoche 24, 4316–4326 (1974)
Schneble, H.: Behandlung atypischer Absencen mit einer Succinimid-Dipropylacetat-Kombination. Dtsch. Med. Wochenschr. 30, 1564–1567 (1975)
Scollo-Lavizzari, G., Corbat, F.: A clinical note on a new antiepileptic, ‘Depakine.’ Eur. Neurol. 4, 312–317 (1970)
Sillanpää, M., Donner, M.: Experiences on the use of dipropylacetate in the treatment of childhood epilepsy. Acta Paediatr. Scand. 65, 209–216 (1976)
Simon, D., Penry, J. K.: Sodium di-n-propylacetate (DPA) in the treatment of epilepsy. Epilepsia 16, 549–573 (1975)
Suzuki, M., Maruyama, H., Ishibashi, Y., Ogawa, S., Seki, T., Hoshino, M., Maekawa, K., Yo, T., Sato, Y.: A double-blind comparative trial of sodium dipropylacetate and ethosuximide in epilepsy in children with special emphasis on pure petit mal seizure (in Japanese). Med. Prog. 82, 470–488 (1972)
Völzke, E., Doose, H.: Dipropylacetic acid in the treatment of epilepsy. Epilepsia 14, 185–193 (1973)
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Lagenstein, I., Sternowsky, H.J., Blaschke, E. et al. Treatment of childhood epilepsy with dipropylacetic acid (DPA). Arch. Psychiat. Nervenkr. 226, 43–55 (1978). https://doi.org/10.1007/BF00344123
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00344123