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Die natrium- und kaliumionenkonzentration im gesamtspeichel von sauglingen und erwachsenen

Concentration of sodium and potassium ions in the saliva of infants and adults

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Summary

Data on the concentration of sodium and potassium ions in the saliva of small infants are sparse, and results are far from uniform. The concentration of sodium and potassium ions was determined in the saliva obtained upon stimulation after fasting. Ninty-two infants, 0 to 6 months of age, and 92 young adults served as test subjects in this study. Statistically, the concentration of both sodium and potassium turned out to be significantly higher in the infants than in the adults. In particular, in the infant group, the lowest values for sodium varied between 100 mg/l and 200 mg/l and the highest ones between 2300 mg/l and 2400 mg/l, the geometric mean being 587 mg/1. In adults, the lowest values were 100–200 mg/1, but the highest only 1100–1200 mg/l, the geometric mean being not higher than 380 mg/1.

With respect to potassium, the values did not differ that widely between the two groups. In infants, the lowest values were between 1300 mg/1 and 1400 mg/l, and the highest ones between 2800 mg/1 and 2900 mg/l, with a mean value of 1757 mg/l. In adults, the minimum values varied between 1000 to 1100 mg/l and the maximum values between 2900 to 3000 mg/1, with a mean value of 1502 mg/l. The demonstrated discrepancy may be accounted for by either of two causes: (1) In infants, the tissue of the salivary glands, especially the duct system, have not reached their final mature state. Therefore, the ion permeability of this tissue may be relatively high in early infancy. (2) The hormonal system is not fully developed in young infants. In his studies on the causes of iso-sthenuria in early infancy, Rodeck pointed to the incomplete development of the interbrain-hypophyseal system, and thus to the lack of Adiuretin, as a possible cause. A similar hormonal mechanism is assumed as the underlying cause for the increased concentration of cations found in the saliva of young infants as described in this paper.

Zusammenfassung

Untersuchungen caber die Natrium- und Kaliumionenkonzentration im Speichel von Säuglingen rind spärlich, ihre Ergebnisse widersprüchlich.

An 92 Säuglingen im Alter von 0–6 Monaten und 92 jungen Erwachsenen wurde die Natrium- und Kaliumionenkonzentration im simulierten, gemischten Nüchternspeichel bestimmt und statistisch ausgewertet.

Sowohl die Natrium- als auch die Kaliumionenkonzentration lag im Speichel junger Säuglinge signifikant höher. Für die Natriumionenkonzentration betrug das geometrische Mittel im Säuglingsspeichel 587 mg/l, das der Erwachsenen lag bei 380 mg/1. Das geometrische Mittel der Kaliumionenkonzentration im Säuglings-speichel betrug 1757 ml/1, im Erwachsenenspeichel lag dieser Wert bei 1503 mg/l.

Eine Deutung der Befunde wird versucht. 2 mögliche Ursachen werden diskutiert:

  1. 1.

    Das Speicheldrüsengewebe, insbesondere das Drüsengangsystem ist beim jungen Säugling nicht ausgereift. Es ist denkbar, daß es für Ionen permeabler wäre als im späteren Lebensabschnitt.

  2. 2.

    Das hormonelle System des Säuglings ist noch nicht funktionstüchtig. In Anlehnung an die Arbeiten von Rodeck über die Ursachen der Isosthenurie im frühen Säuglingsalter, die er auf eine mangelnde Reife des Zwischenhirn-Hypo physensystems und damit auf einen Mangel an Adiuretin zurückführen konnte, wird als Arbeitshypothese versucht, einen analogen hormonellen Mechanismus für die erhbhte Kationenkonzentration im Speichel junger Säuglinge anzunehmen.

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Literatur

  1. Hungerland, H., Quenzlein, J., Weber, H.: Über den Natrium- und Kaliumgehalt des Speichels gesunder Säuglinge, Kinder und Erwachsener. Z. Kinderheilk. 80, 178–189 (1957).

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  5. Rodeck, H.: Neurosekretion und Wasserhaushalt bei Neugeborenen and Säug-lingen. Beihefte zum Arch. Kinderheilk. 36. Heft (1958).

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Paulsen, K., Kröger, H.D. Die natrium- und kaliumionenkonzentration im gesamtspeichel von sauglingen und erwachsenen. Arch. klin. exp. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.Heilk. 201, 136–146 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00341071

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00341071

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