Summary
Fibers of human larynx muscles show lateral dilatations of the sarcolemma containing loosely disposed mitochondria, lysosomes and eventually one or more nuclei. The cristae of the mitochondria often are arranged concentrically. Corresponding fiber dilatations have already been described by light microscopists as “side-” resp. “end-bulbs”.
Our electron-microscopical observations lead to the conclusion that the dilatations are derived from accumulations of mitochondria beneath the sarcolemma which in similar form — but smaller — are characteristic of one type of the different muscle fibers, frequently to be found in other muscles of the body. Both subsarcolemma accumulations of mitochondria are close to the muscle capillaries.
The fiber dilatations have no connections with nerve axons, and therefore cannot be interpreted as mechanoreceptors (Goerttler, 1960). The “end-bulbs” are supposed to be secantially (or obliquely) cut “side-bulbs”. We do not consider them pathologic since they are regularly found in fibers of healthy young men. On the other hand, they may represent a circumscribed degenerative alteration the origin of which remains to be explored.
Zusammenfassung
Fasern der menschlichen Kehlkopfmuskulatur weisen seitliche Aussackungen auf, die unter dem Sarkolemm in lockerer Anordnung Kerne, Lysosomen, Lipofuscingranula und Mitochondrien mit oft konzentrisch angeordneten Cristae enthalten. Sie sind mit den lichtmikroskopisch bekannten „End-“ bzw. „Seitenkolben“ identisch. Diese Aussackungen werden von den gefäßnahen subsarkolemmalen Mitochondrienanhäufungen eines bestimmten, auch in der übrigen Skelettmuskulatur weitverbreiteten Muskelfasertyps abgeleitet. Es wurden keine Verbindungen mit Nervenfasern gefunden. Im Gegensatz zu Goerttler können wir diese Bildungen deshalb nicht als Mechanorezeptoren deuten. Die „Endkolben“ werden als sekantial getroffene „Seitenkolben aufgefaßt. Da die Aussackungen der Fasern auch bei gesunden jungen Männern in der Kehlkopfmuskulatur regelmäßig auftreten, handelt es sich hier nicht um eine krankhafte Bildung, wenn auch die Faser im Bereich der Aussackungen einen degenerativen Prozeß durchzumachen scheint.
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Schmalbruch, H. „Kolbenbildungen“ der Muskelfasern des menschlichen Kehlkopfs. Zeitschrift für Zellforschung 85, 343–349 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00328846
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00328846