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Relationship between arteriosclerosis and cerebral atrophy in parkinson's disease

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Summary

Computed tomographic examinations of parkinsonian patients revealed a high incidence of cerebral atrophy, in most cases a combination of cortical atrophy and ventricular enlargement. The present study considered the relationship between cerebral atrophy and physical signs indicating or promoting arteriosclerosis such as overweight, electrocardiographic changes, hypertension, calcification of the internal carotid artery and aorta as well as elongation of the aorta. The study is based on 173 treated and untreated parkinsonian patients (89 men, 84 women) aged from 37–84 years (mean 64.6), on whom CT was performed about 5.4 years after the onset of the first symptoms of the illness. The results demonstrate an increase of pathological CT findings as well as of calcification in the carotid siphon with advanced age. No correlation was found between the other items and increasing age. Further analysis of the relationship between cerebral atrophy and signs of arteriosclerosis revealed only a statistically relevant correlation with calcification of the carotid siphon, especially with calcification of the media.

Since pathological CT findings and calcification of the internal carotid artery are both related to advanced age, whereas all the other items which may be considered to be indications of arteriosclerosis do not have any clear relationship, it is concluded that the cerebral atrophy in Parkinson's disease is not caused by arteriosclerosis.

Zusammenfassung

Computertomographische Untersuchungen von Parkinsonkranken haben in einem hohen Prozentsatz Zeichen einer Hirnatrophie ergeben, in den meisten Fällen eine Kombination von kortikaler Atrophie und Ventrikelerweiterung. In der vorliegenden Untersuchung wurde den Beziehungen zwischen Hirnatrophie und körperlichen Befunden, die eine Arteriosklerose anzeigen oder deren Entstehung begünstigen, wie Übergewicht, EKG-Veränderungen, Hypertonie, Verkalkungen der A. carotis interna und der Aorta sowie einer Aortenlongation nachgeganen. Die Untersuchung basiert auf 173 behandelten und unbehandelten Parkinsonkranken (89 Männer, 84 Frauen) im Alter von 37–84 Jahren (mittleres Alter 64,6 J.), bei denen eine Computertomographie nach durchschnittlich 5,4 Jahren Krankheitsdauer durchgeführt wurde. Die Ergebnisse zeigen einen Anstieg sowohl von pathologischen CT-Befunden als auch von Verkalkungen im Carotissiphon mit zunehmendem Alter. Zwischen den übrigen Merkmalen und dem Alter bestehen keine Zusammenhänge. Die weitere Analyse ergab eine statistisch relevante Beziehung lediglich zwischen Hirnatrophie und Karotissiphonverkalkungen, insbesondere solchen der Media.

Da sowohl die hirnatrophischen Veränderungen als auch die Verkalkungen des Karotissiphons mit höherem Lebensalter korreliert sind, während alle übrigen Merkmale, die als Zeichen einer Arteriosklerose angesehen werden können, keine eindeutigen Beziehungen zum Ausmß hirnatrophischer Veränderungen zeigen, ist zu folgern, daß die Hirnatrophie im Rahmen der Parkinsonschen Krankheit nicht durch arteriosklerotische Veränderungen verursacht wird.

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Schneider, E., Fischer, P.A., Becker, H. et al. Relationship between arteriosclerosis and cerebral atrophy in parkinson's disease. J. Neurol. 217, 11–16 (1977). https://doi.org/10.1007/BF00316312

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