Summary
1. This report deals with a patient deriving from a healthy family who developed progressive external ophthalmoplegia at the age of 10. Later he developed pigmentary degeneration at the retina, inner ear deafness, cerebellar ataxia, signs of upper motor neuron damage, impairment of intellectual function and weakness of facial muscles. At the age of 23, a pacemaker was implanted because of a complete AV-block.
2. A biopsy of the levator-palpebrae-muscle revealed increased amounts of collagen tissue. In the biceps-brachii-muscle, the histochemical investigation revealed scattered pathological fibers, all of type I, with increased lipid deposition.
3. An electron-microscopic investigation of the biceps muscle showed many lipid vacuoles subsarcolemmally and between the bundles of myofilaments. These muscle fibers also contained atypical mitochondria with paracristalline inclusions. These inclusions consist of subunits which have a basic pattern of 5 dense lines (50 Å in width). The distance between the lines is 30 Å.
4. These findings are compared with reports in the literature. The findings are interpreted as morphological manifestation of a mitochondrial metabolic defect.
Zusammenfassung
1. Der aus einer gesunden Familie stammende Patient entwickelte seit dem 10. Lebensjahr eine progressive äußere Augenmuskellähmung; später traten noch eine atypische Retinopathia pigmentosa sowie Innenohrschwerhörigkeit, cerebelläre Ataxie, Pyramidenbahnzeichen, Intelligenzverlust und Schwäche der Gesichtsmuskulatur auf. Wegen eines kompletten AV-Blocks wurde im Alter von 23 Jahren ein Herzschrittmacher implantiert.
2. Eine Augenmuskelbiopsie zeigte eine erhebliche Bindegewebsvermehrung. Im M. biceps brachii wurden bei der histochemischen Untersuchung vereinzelt pathologisch veränderte Fasern vom Typ I mit Lipideinlagerungen gefunden.
3. Bei der elektronenmikroskopischen Untersuchung wurden in den Muskelfasern des M. biceps zahlreiche Lipidvacuolen unter dem Sarkolemm und zwischen den Myofilamentenbündeln sowie Mitochondrien mit parakristallinen Einschlüssen beobachtet. Diese Einschlüsse bestehen aus Untereinheiten, deren Grundmuster im Schnittbild 5 dichte, 50 Å breite Profillinien im Abstand von je 30 Å zeigt.
4. Diese Befunde werden mit den aus der Literatur bekannten verglichen, sie werden als ein Hinweis auf das Vorliegen einer mitochondrialen Stoffwechselstörung interpretiert.
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Mit dankenswerter Unterstützung durch die DFG und den Sonderforschungsbereich 51 (3/Wet.) und die Friedrich Baur-Stiftung München.
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Birnberger, K.L., Weindl, A., Struppler, A. et al. Ophthalmoplegia externa progressiva. Z. Neurol. 205, 323–340 (1973). https://doi.org/10.1007/BF00316025
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00316025