Summary
The purpose of the study was to investigate whether the sleep EEG after sleep deprivation has a stronger provocative effect than the drug-induced sleep EEG. For this purpose a sleep EEG, induced by 2 mg/kg body weight of promazine hydrochloride, was recorded. On the following day a sleep EEG of the same patient was recorded after sleep deprivation of 24–26 h. If only patients whose wake EEGs were free from epileptic activity are considered, the rate of provocation was 58%. As epileptic activity could be recorded even in the sleep EEG without sleep deprivation in 45%, the advantage gained by recording a sleep EEG after sleep deprivation (52%) is only relatively small. The occurrence of epileptic activity was shown to be significantly more frequent amongst women and those who developed epilepsy at a younger age. For practical purposes it is recommended that for those patients whose wake EEGs are free from epileptic activity, a sleep EEG—possibly drug-induced—should be recorded. Only in instances where epileptic activity can not then be recorded should a wake EEG after sleep deprivation be carried out, and followed immediately, if necessary, by a sleep EEG.
Zusammenfassung
Der Zweck der Studie war zu untersuchen, ob das Schlaf-EEG nach Schlafentzug einen stärker provozierenden Effekt als das medikamentös induzierte Schlaf-EEG besitzt. Zu diesem Zweck wurde bei 115 Patienten mit komplexen Partialanfällen ein durch 2 mg/kg Körpergewicht Promazinhydrochlorid induziertes Schlaf-EEG und am folgenden Tag vom gleichen Patienten ein Schlaf-EEG nach 24–26stündigem Schlafentzug registriert. Wenn nur Patienten, deren Wach-EEG frei von epileptischer Aktivität war, berücksichtigt werden, betrug die Provokationsrate mit beiden Methoden 58%. Da epileptische Entladungen im Schlaf-EEG ohne Schlafentzug bei bereits 45% aufgezeichnet werden konnten, ist der Gewinn durch das Schlaf-EEG nach Schlafentzug mit 52% nur relativ gering. Bei weiblichem Geschlecht und frühem Erkrankungsbeginn konnte signifikant mehr epileptische Aktivität gefunden werden. Für praktische Zwecke kann empfohlen werden, bei Patienten, deren Wach-EEG Krampfaktivität vermissen läßt, zunächst ein — evtl. medikamentös induziertes — Schlaf-EEG zu registrieren. Nur in Fällen, in denen dabei epileptische Entladungen nicht zu finden sind, sollte ein Wach-EEG nach Schlafentzug aufgezeichnet werden, dem bei Bedarf sofort ein Schlaf-EEG angeschlossen werden kann.
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Degen, R., Degen, H.E. A comparative study of the diagnostic value of drug-induced sleep EEGs and sleep EEGs following sleep deprivation in patients with complex partial seizures. J Neurol 225, 85–93 (1981). https://doi.org/10.1007/BF00313322
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00313322