Skip to main content

Advertisement

Log in

Histological subtypes and prognostic problems in meningiomas

  • Original Investigations
  • Published:
Journal of Neurology Aims and scope Submit manuscript

Summary

The incidence of the various histological subtypes of meningiomas was examined in 1238 patients with surgically treated meningiomas, about 80% arising within the cranial cavity. The histological classification used was that of Courville (1950) and Rubinstein (1972), but “angioblastic” meningiomas were segregated into 3 groups: highly vascularized meningiomas, hemangioblastomas, and hemangiopericytomas. Endotheliomatous and transitional forms constituted 85% of the total (71.5% of intracranial tumors), fibroblastic forms 6.6 and 7.5%, respectively, and highly vascularized (endotheliomatous or transitional) meningiomas 5.2% of the intracranial tumors, while true “angioblastic” meningiomas (hemangioblastomas and hemangiopericytomas) amounted to 2.8% of the total (3.1% of the intracranial tumors). 1.2% were “atypical” (so-called malignant) meningiomas; true meningeal sarcomas were excluded.

The incidence of recurrence in patients surviving at least 5 years after apparently complete removal of the tumor was 13% for all sites, and 14.2% for intracranial tumors, but almost twice as high after partial removal. There were no significant differences in the recurrence rate and intervals between first and second operation according to the various histological subtypes of meningiomas, except for hemangiopericytomas which recurred with significantly higher frequency and, together with atypical meningiomas, at much shorter intervals than the others.

The prognostic significance of some histological criteria in “non-angiomatous” meningiomas was examined in 211 patients surviving at least 5 years after apparently complete removal of the tumor. Among the recurrences, there was a significantly higher degree of cellularity and increased mitotic rate and, probably, of cortical invasion, while nuclear pleomorphism, increased vascularity, and focal necroses showed no definite differences. The presence of mitotic figures alone appeared to be of no prognostic value.

While most recurrent meningiomas did not change their basic morphological type significantly, about 12.5% of the recurrences appeared to have a different rate of growth as suggested by increased cellularity and mitotic rates. In 2 cases an isomorphic (benign) meningioma became a true spindle cell sarcoma.

Zusammenfassung

Die Häufigkeit der verschiedenen histologischen Meningiomtypen wurde bei 1328 Patienten mit chirurgisch behandelten Meningiomen, darunter 80% intrakraniellen Geschwülsten, untersucht. Die histologische Klassifikation erfolgte nach Courville (1950) und Rubinstein (1972), doch wurden „angioblastische“ Meningiome in 3 Gruppen untergliedert: gefäßreiche Meningiome, Hämangioblastome und Hämangiopericytome. Endotheliomatöse und Mischformen umfaßten 85% des Materials (71,5% der intrakraniellen Geschwülste), fibroblastische Formen 6,6 bzw. 7,5% und gefäßreiche (endotheliomatöse und Mischtyp-) Meningiome 5,2% der intrakraniellen Geschwülste, während echte „angioblastische“ Meningiome (Hämangioblastome und Hämangiopericytome) 2,8% des Gesamtmaterials (3,1% der intrakraniellen Tumoren) ausmachten. 1,2% waren „atypische“ (sog. maligne) Meningiome; echte Meningealsarkome wurden ausgeschlossen.

Die Rezidivhäufigkeit bei Patienten mit mindestens 5 Jahren Überlebenszeit nach offenbarer Totalresektion des Tumors betrug 13% für alle Lokalisationen und 14,2% für die intrakraniellen Tumoren, war aber nach Partialresektion fast doppelt so hoch. Es fanden sich keine signifikanten Unterschiede in der Rezidivhäufigkeit und den Intervallen zwischen Erst- und Zweitoperation bei den verschiedenen histologischen Untergruppen der Meningiome. Eine Ausnahme bildeten die Hämangiopericytome, die signifikant höhere Rezidivraten boten und gemeinsam mit den atypischen Meningiomen wesentlich kürzere Rezidivintervalle aufwiesen.

Die prognostische Bedeutung einiger histologischer Kriterien bei „nichtangiomatösen“ Meningiomen wurde bei 212 Patienten mit mindestens 5jähriger Überlebenszeit nach kompletter Tumorresektion geprüft. Die Rezidivfälle boten signifikant höhere Zelldichte und Mitoserate sowie vermutlich häufigere Rindeninvasion, während Kernpleomorphie, gesteigerter Gefäßgehalt und Fokalnekrosen keine Unterschiede zeigten. Der Nachweis von Mitosen allein erschien ohne prognostische Bedeutung.

Während die meisten Meningiomrezidive keine wesentliche Änderung des morphologischen Grundtyps boten, zeigten 12,5% der Rezidive erhöhte Zelldichte und Mitoseraten als offenbare Hinweise auf eine geänderte Wachstumsrate. In 2 Fällen wurde die Umwandlung eines isomorphen (benignen) Meningioms in ein echtes Spindelzellsarkom beobachtet.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Bailey, P., Cushing, H., Eisenhardt, L.: Angioblastic meningiomas. Arch. Path. 6, 953–990 (1928)

    Google Scholar 

  • Battifora, H.: Hemangiopericytoma: Ultrastructural study of five cases. Cancer 31, 1418–1432 (1973)

    Google Scholar 

  • Castaigne, P., David, M., Pertuiset, B., Escourolle, R., Poirier, J.: L'ultrastructure des hémangioblastomes du système nerveux central. Rev. neurol. 118, 5–26 (1968)

    Google Scholar 

  • Cervós-Navarro, J.: Elektronenmikroskopie der Hämangioblastome des Zentralnervensystems und der angioblastischen Meningiome. Acta neuropath. (Berl.) 19, 184–207 (1971)

    Google Scholar 

  • Courville, C. B.: Pathology of the central nervous system, 3rd ed. Mountain View (Cal.): Pacific Press Publ. Ass. 1950

    Google Scholar 

  • Crompton, H. R., Gauthier-Smith, P. C.: The prediction of recurrence in meningiomas. J. Neurol. Psychiat. Neurosurg. 33, 80–87 (1970)

    Google Scholar 

  • Cushing, H., Eisenhardt, L.: Meningiomas. Springfield (Ill.): Thomas 1938

    Google Scholar 

  • Earle, K. M., Richany, S. F.: Meningiomas. Med. Ann. D.C. 38, 353–358 (1969)

    Google Scholar 

  • Fenyes, G., Slowik, F.: Über extrakraniell metastasierende Meningiome. Zbl. Neurochir. 33, 131–135 (1972)

    Google Scholar 

  • Gaszo, L.: Personal communication (1974)

  • Gullotta, F., Wüllenweber, R.: Zur Frage der malignen Entartung bei Meningeom und Meningeom-Rezidiv. Acta neurochir. (Wien) 18, 15–27 (1968)

    Google Scholar 

  • Gullotta, F., Wüllenweber, R.: Meningiomi angioblastici ed emangiopericitomi meningei. Ricerche in situ e in vitro. Acta neurol. (Bari) 24, 581–592 (1969)

    Google Scholar 

  • Gullotta, U., Heller, H.: Hämangioperizytome der Hirnhäute aus der Sicht des Radiologen. Fortschr. Röntgenstr. 120, 561–566 (1974)

    Google Scholar 

  • Hahn, M. J., Dawson, R., Esterly, J. A., Joseph, D. J.: Hemangiopericytoma: An ultrastructural study. Cancer 31, 253–261 (1973)

    Google Scholar 

  • Henschen, F.: Tumoren des Zentralnervensystems und seiner Hüllen. In: Handb. spez. path. Anat. Histol., Vol. XIII/3, pp. 413–1083 (ed. O. Lubarsch, F. Henke, R. Rössle). Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1955

    Google Scholar 

  • Hoessly, G. F., Olivecrona, H.: Report of 280 cases of verified parasagittal meningeomas. J. Neurosurg. 12, 614–626 (1955)

    Google Scholar 

  • Jellinger, K., Denk, H.: Blood group isoantigens in angioblastic meningiomas and hemangioblastomas of the central nervous system. Virchows Arch. Abt. A. path. Anat. 364, 137–144 (1974)

    Google Scholar 

  • Kawamura, J., Garcia, J. H., Kamijo, Y.: Cerebellar hemangioblastoma: Histogenesis of stroma cells. Cancer 31, 1528–1540 (1973)

    Google Scholar 

  • Kernohan, J. W., Uihlein, A.: Sarcomas of the brain. Springfield (Ill.): Thomas 1962

    Google Scholar 

  • Leu, H. J., Rüttner, J. R.: Angioretikulome des Zentralnervensystems. Acta neurochir. (Wien) 29, 73–82 (1973)

    Google Scholar 

  • Matakas, F., Cervós-Navarro, J.: Die Feinstruktur sog. maligner Meningiome. Verh. dtsch. Ges. Path. 57, 418 (1973)

    Google Scholar 

  • Mennel, H. D., Zülch, K. J.: Round Table Conference on “Morphology of Brain Tumors”. VIIth Int. Congr. Neuropath., Budapest 1974

  • Muller, J., Mealey, J., Jr.: The use of tissue culture in differentiation between angioblastic meningioma and hemangiopericytoma. J. Neurosurg. 34, 341–348 (1971)

    Google Scholar 

  • Pitkethly, D., Hardman, J. M., Kempe, L. G., Earle, K. M.: Angioblastic meningiomas. Clinicopathologic study of 81 cases. J. Neurosurg. 32, 539–544 (1970)

    Google Scholar 

  • Rubinstein, L. J.: Tumors of the central nervous system. In: Atlas of tumor pathology. Washington, D.C.: Armed Forces Institute of Pathology 1972

    Google Scholar 

  • Russell, D. S.: Meningeal tumors. A review. J. clin. Path. 3, 191–211 (1950)

    Google Scholar 

  • Russell, D. S., Rubinstein, L. J.: Pathology of tumours of the nervous system, 3rd ed. London: E. Arnold 1971

    Google Scholar 

  • Simpson, D.: The recurrence of intracranial meningiomas after surgical treatment. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 20, 20–39 (1957)

    Google Scholar 

  • Skullerud, K., Löken, A. C.: The prognosis in meningiomas. Acta neuropath. (Berl.) 29, 337–344 (1974)

    Google Scholar 

  • Svien, H. J., Wood, M. W.: Recurrence of a meningioma of the spinal cord after 23 years. Proc. Mayo Clin. 32, 573–576 (1957)

    Google Scholar 

  • Tytus, J. S., Laserjohn, J. T., Reifel, E.: The problem of malignancy in meningiomas. J. Neurosurg. 27, 551–557 (1967)

    Google Scholar 

  • Zülch, K. J.: Atlas of the histology of brain tumors. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1971

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Dedicated to Prof. P. Röttgen on the occasion of his 65th anniversary.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Jellinger, K., Slowik, F. Histological subtypes and prognostic problems in meningiomas. J Neurol. 208, 279–298 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00312803

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00312803

Key words

Navigation