Skip to main content
Log in

Paraffineinlage nach tympanolyse zur behandlung von adhäsivprozessen

Paraffin-prostheses after tympanolysis in the treatment of an obstructed tympanic cavity

  • Published:
Archiv für klinische und experimentelle Ohren-, Nasen- und Kehlkopfheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Summary

Tympanoplasty in an obstructed tympanic space can be successful, if a paraffin prosthesis (melting point 47°C) is used after tympanolysis to restore a permanent air-containing middle ear cavity. After 6–8 weeks the paraffin is removed. New mucosa grows from the mouth of the Eustachian tube around the paraffin prosthesis. Very often the nasopharyngeal tube must be treated by small plastic-tubes (Tubentamponade).

In 62 cases paraffin prostheses have been used. 40 of these cases reached a remarkable hearing gain and an air-containing middle ear. 6 ears are still under treatment. In 16 cases hearing could not be improved. There was no loss of bone conduction. Some cases needed repeated replacement of paraffin.

Zusammenfassung

Temporäre Paraffineinlagen (Schmelzpunkt 47°C) in die von Narben befreite und — wenn nötig — mit einem Transplantat ergänzend abgedeckte Pauke ermöglichen innerhalb von 6–8 Wochen das Einwachsen neuer Schleimhaut. Die neue Mucosa stammt von Schleimhautresten oder aus der Tube. Fehlende oder mangelhafte Tubenfunktion wird durch Tubentamponaden (manchmal in Kombination mit intratubaren Bestrahlungen) wiederhergestellt.

Von 62 wegen Narbenprozessen in der Pauke operierten Ohren erreichten 40 einen guten Horgewinn. 6 Patienten sind noch in Behandlung, bei 16 Fallen konnte das Gehör nicht nennenswert gebessert werden. Ein operativ bedingter Innenohrschaden ist in keinem Fall aufgetreten. In Einzelfällen wurde der Horgewinn erst nach wiederholter Paraffineinlage erreicht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Beck, Chl.: Weiterentwicklung der Tubentamponade nach Zollner. Z. Laryng. Rhinol. 38, 12 (1959).

    Google Scholar 

  • — Lau, H. H.: Zehn Jahre intratubare Bestrahlung. Z. Laryng. Rhinol. 40, 957 (1961).

    Google Scholar 

  • Gerhardt, H.-J.: Zur chirurgischen Behandlung des subtotalen Adhaesivprozesses. Z. Laryng. Rhinol. 47, 841 (1968).

    Google Scholar 

  • Proctor, B.: Tympanoplasty. Arch. Otolaryng. S1, 206 (1965).

    Google Scholar 

  • Rambo, J. H. T.: Use of paraffin to create a middleear space in musculoplasty.Laryngoscope (St. Louis) 71, 612 (1961).

    Google Scholar 

  • Siirala, U.: Zwei Mittelohrprobleme: Adhaesion des Trommelfells and Epidermisierung der Pauke. Mschr. Ohrenheilk. 100, 237 (1966).

    Google Scholar 

  • Smyth, G. D. L., England, R. M., Gilson, R., Kerr, A. G.: The problems of Type C Tympanoplasty. J. Laryng. 81, 75 (1967).

    Google Scholar 

  • Tabb, H. G.: The surgical management of chronic ear disease. Laryngoscope (St. Louis) 73, 363 (1963).

    Google Scholar 

  • Wullstein, H.: Operationen zur Verbesserung des Gehöres. Stuttgart: G. Thieme 1968.

    Google Scholar 

  • Zöllner, F.: Therapy of the Eustachian Tube. Arch. Otolaryng. 78, 394 (1963).

    Google Scholar 

  • — Behandlung der chronischen Mittelohrentzündung and ihrer Folgen. In: HNOHandbuch. Hrsg.: Berendes, Link u. Zöllner. Stuttgart: G. Thieme 1966.

    Google Scholar 

  • — Technik der Formung einer Columella aus Knochen. Z. Laryngol. Rhinol. 39, 536 (1960).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lange, G. Paraffineinlage nach tympanolyse zur behandlung von adhäsivprozessen. Arch. Klin. Exp. Ohr.-, Nas.- U. Kehlk. Heilk. 197, 51–58 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00300287

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00300287

Navigation