Skip to main content
Log in

Zur Genetik der Myositis ossificans progressiva

  • Originalarbeiten
  • Published:
Humangenetik Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Myositis ossificans progressiva is characterized by a distinct pattern of ossification and of accompanying congenital deformities of hands and feet. Anomalies of position of teeth are frequent, infantilism together with hypogenitalism, or delayed sexual development are found regularly. The patients usually have no children, as they are malformed, have a low expectation of life, and suffer from hypogenitalism.

There are about 350 cases known in the literature. In two cases father and son were affected, twice father and daughter, and once a maternal aunt of a female proband. In 13 cases a deformity of extremities is mentioned in at least one member of the family, seven times in one parent.

23 probands with myositis ossificans progressiva were collected and their families examined. It was possible to examine 37 of 46 parents and 33 of 55 siblings, and 53 other relatives. No more cases of myositis ossificans could be found. In 28 parents röntgenograms of the hands and feet were made. The results are not homogeneous and a relationship with myositis is doubtful. Only in two cases one could take into account the manifestation of a new mutant in one parent: In one case the right thumb of the father is stiffened in its metacarpo-phalangeal joint since childhood, the distal phalanges of both first toes show a spinelike broadening of the epiphysis, and the left distal phalanx of the first toe is a bit shorter than the right one. His eldest daughter had a “myxosarcoma” of the metatarso-phalangeal joint of the left first toe. In the other case exostose-like protuberances could be seen at the forehead of the mother, and the metatarso-phalangeal joint of the left first toe is a bit shorter than the other.

Two monocygotic twin pairs are mentioned in the literature, both twins of each pair are affected.

Chromosomes were examined in two patients by Viparelli and in three of our patients. All of them show a normal caryotype.

The birth-order effect was examined in our 23 patients (see Table 2) and in 45 patients (see Table 4) of the literature (by the Haldane-Smith-method). Higher birth ranks were significantly more frequent (difference between observation and expectation of 6 A=339, 3-fold standard deviation of the expectation=±226,2).

The average age of the fathers of our 23 patients and of further 16 patients of the literature is 36,3 years; it is about 4 years higher than the average age of the fathers of the control sample.

The difference between mean ages of 35 parental pairs is 6,2 years. It is about 2 1/2 years higher than in the control sample. The increasing frequency of affected children with paternal age was examined by comparison of 5 years' gaps in a control sample (see Table 3). The slope of the age specific risk curve is steeper than linear and similar to that of achondroplasia, Apert-syndrome and haemophilia A (see Fig. 1).

Myositis ossificans progressiva is caused by autosomal dominat mutations which are exposed to a strong selection pressure. Consequently the majority of all cases are new mutants, originating in the gonades of the fathers.

Zusammenfassung

Myositis ossificans progressiva ist durch ein bestimmtes Muster der Ossifikationen und der angeborenen Begleitmißbildungen an händen und Füßen gekennzeichnet. Zahnstellungsanomalien sind häufig, Infantilismus mit Hypogenitalismus bzw. verzögerte Genitalentwicklung kommen regelmäßig vor. Die Kranken sind im allgemeinen wegen der Verkrüppelung, der herabgesetzten Lebenserwartung und des Hypogenitalismus nicht fortpflanzungsfähig.

Unter den rund 350 Fällen der Literature sind nur zweimal Vater und Sohn, zweimal Vater und Tochter und einmal — außer der Probandin — eine Tante mütterlicherseits betroffren. In weiteren 13 Fällen ist bei mindestens einem Familienmitglied eine Mißbildung der Gliedmaßen, davon siebenmal bei einem Elter, erwähnt.

23 Probanden mit Myositis ossificans progressiva sind unsystematisch gesammelt worden. In ihren Familien kommen keine weiteren Fälle von Myositis ossificans vor. 37 von 46 Eltern und 33 von 55 Geschwistern konnten untersucht werden, dazu weitere 53 Familienangehörige. Von 28 Eltern liegen Röntgenaufnahmen der Hände und Füße vor. Die erhobenen Befunde sind uneinheitlich, und ein Zusammenhang mit Myositis ossificans ist fraglich. Allenfalls in zwei Fällen könnte man bei einem Elter den Verdacht auf eine Mutante haben: In einem Fall ist beim Vater seit der Kindheit der rechte Daumen im Grundgelenk versteift, die Endglieder beider Großzehen zeigen eine spornartige Epiphysenverbreiterung, und das linke Großzehenendglied ist etwas kürzer als das rechte; seine älteste Tochter hatte ein “Myxosarkom” am Metatarsophalangealgelenk der linken Großzehe. Im anderen Fall sind bei der Mutter in der Kindheit angeblich spontan kleine exostosenähnliche Auswüchse an der Stirn aufgetreten, und sie hat eine geringe Verkürzung der Grundphalanx der linken Großzehe.

Über zwei konkordant betroffene EZ-Paare ist in der Literature berichtet worden.

Chromosomenuntersuchungen an zwei Kranken von Viparelli und bei drei von unseren Kranken haben normale Karyogramme ergeben.

Die Prüfung des Geburtenordnungseffektes an 23 selbst untersuchten und 45 Patienten der Literatur (nach dem Haldane-Smith-Verfahren) hat eine signifikant stärkere Besetzung der höheren Geburtenränge ergeben (Differenz zwischen Beobachtung und Erwartung von 6 A=339, dreifache Streuung des Erwartungswertes 3s=±226,2). Von den 68 Patienten stehen 39,7% an vierter oder höherer Stelle in ihrer Geschwisterreihe, während der entsprechende Anteil in der herangezogenen Vergleichsbevölkerung nur 23,6% beträgt.

Das durchschnittliche Alter der Väter unserer 23 Patienten und weiterer 16 der Literatur beträgt 36,3 Jahre; es liegt um rund 4 Jahre höher als das Durchschnittsalter der Väter der Vergleichsbevölkerung.

Die durchschnittliche Altersdifferenz der Elternpaare von 35 Patienten beträgt 6,2 Jahre. Sie liegt um etwa 2 1/2 Jahre höher als diejenige, die in der Durchschnittsbevölkerung angenommen werden kann. Die zunehmende Häufigkeit der Geburten von Kranken mit ansteigendem väterlichen Alter zeigt sich auch, wenn man in einzelnen Altersstufen den Prozentsatz von Vätern der Patienten in Bezug setzt zu den der Väter aller lebenden Neugeborenen einer angenommenen Durchschnittsbevölkerung (Tabelle 3). Der Anstieg der Geburtenkurve ist stärker als linear und ähnlich dem bei Achondroplasie und Apert-Syndrom.

Myositis ossificans ist ein dominant erbliches Leiden, dessen Mutante einem starken Druck der Selektion unterliegt. Infolgedessen sind die Mehrzahl aller Fälle neue Mutanten, entstanden in den väterlichen Gonaden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Alantar, I. H.: Ein Fall von Myositis ossificans progressiva. Helv. paediat. Acta 1, 505 (1946).

    Google Scholar 

  • Becker, P. E.: Myopathien. In: Handbuch der Humangenetik, hrsgegeb. v. P. E. Becker. Stuttgart: Thieme 1964.

    Google Scholar 

  • Bennett, E.: Extensive osseous depositions, implicating the articulations and muscles. Dublin J. med. Sci. 54, 510 (1972).

    Google Scholar 

  • Bertolani del Rio, M.: La miosite ossificante progressiva. Riv. sper. Freniat. 47, 391 (1923).

    Google Scholar 

  • Bidoli, E.: Su di un caso di miosite ossificante progressiva. Quad. Radiol. 3, 172 (1932).

    Google Scholar 

  • Bitter, K.: Erhebungen zur Bestimmung der Mutationsrate für Hämophilie A und B in Hamburg. Z. menschl. Vererb.- u. Konstit.-Lehre 37, 251 (1964).

    Google Scholar 

  • Blank, C. E.: Apert's syndrome (a type of acrocephalosyndactyly) — observations on a British series of thirty-nine cases. Ann. hum. Genet. 24, 151 (1960).

    Google Scholar 

  • Boks, D. B.: Beitrag zur Myositis ossificans progressiva. Berl. klin. Wschr. 34, 885 (1897).

    Google Scholar 

  • Brennsohn, J.: Zur Casuistik der Myositis ossificans multiplex (progressiva). Berl. klin. Wschr. 29, 1163 (1892).

    Google Scholar 

  • Burrows, H. J.: Case of progressive myositis (fibrositis) ossificans. Proc. roy. Soc. Med. 26, 1330 (1933).

    Google Scholar 

  • Burton-Fanning, F. W., and A. L. Vaughan: Case of myositis ossificans. Lancet 1901/II, 849.

  • Cassar, A., et A. Jaubert de Beaujeu: Un nouveau cas de myosite ossifiante progressive. J. Radiol. Électrol. 14, 462 (1930).

    Google Scholar 

  • Chaudhuri, K. C.: Myositis ossificans progressiva. Indian J. Pediat. 4, 148 (1937).

    Google Scholar 

  • Cockayne, E. A.: Myositis ossificans progressiva. Proc. roy. Soc. Med. 29, 162 (1936).

    Google Scholar 

  • Coley, W. B.: Myositis ossificans traumatica. A report of three cases illustrating the difficulties of diagnosis from sarcoma. Ann. Surg. 57, 305 (1913).

    Google Scholar 

  • Crawfurd, R., and H. Lockwood: A case of myositis ossificans progressiva. Lancet 1899/I, 1021.

  • Creveld, S. van, and J. M. Soeters: Myositis ossificans progressiva. Amer. J. Dis. Child. 62, 1000 (1941).

    Google Scholar 

  • Drago, A.: Contributo allo studio della miosite ossificante progressiva multipla. Pediatria (Napoli) 27, 715 (1919).

    Google Scholar 

  • Eaton, W. L., W. S. Conkling, and C. W. Daeschner: Early myositis ossificans progressiva occurring in homozygotic twins. A clinical and pathologic study. J. Pediat. 50, 591 (1957).

    Google Scholar 

  • Fairbank, H. A. Th.: Myositis ossificans progressiva. J. Bone Jt Surg. 32, 108 (1950).

    Google Scholar 

  • Finney, J. M. T.: Myositis ossificans traumatica. Sth. med. J. (Bgham, Ala.) 3, 36 (1910).

    Google Scholar 

  • Gaster, A.: Diskussionsbemerkung. W. Lond. med. J. 10, 37 (1905).

    Google Scholar 

  • Gerloczy, F., et L. Barta: Myosite ossifiante progressiva (Investigations sur les rapports du métabolisme du calcium et des glucides). Acta med. Acad. Sci. hung. 2, 541 (1951).

    Google Scholar 

  • Ghisoni, T.: La miosite ossificante progressiva. Cervello 29, 97 (1953).

    Google Scholar 

  • Giovannelli, G.: Considerazioni sulla miopatia interstiziale ossificante progressiva (miosite ossificante progressiva). Pediatria (Napoli) 4, 513 (1958).

    Google Scholar 

  • Gorynski, T., and J. Litynska: Myositis ossificans progressiva. J. chir. narz. ruchu 23, 343 (1958).

    Google Scholar 

  • Goto, S.: Pathologisch-anatomische und klinische Studien über die sogen. Myositis ossificans progressiva multiplex. (Hyperplasia fascialis ossificans progressiva.) Langenbecks Arch. klin. Chir. 100, 730 (1913).

    Google Scholar 

  • Grewal, K. S., and N. Das: Myositis ossificans progressiva. J. Bone Jt Surg. 35-B, 244 (1953).

    Google Scholar 

  • Griffith, G.: Progressive myositis ossificans: report of a case. Arch. Dis. Childh. 24, 71 (1949).

    Google Scholar 

  • Haldane, J. B. S.: The mutation rate of the gene for hemophilia, and its segregation ratios in males and females. Ann. Eugen. (Lond.) 13, 262 (1946).

    Google Scholar 

  • Harris, N. H.: Myositis ossificans progressiva. Proc. roy. Soc. Med. 54, 70 (1961).

    Google Scholar 

  • Hekmat, M., and Hady: Un cas de myosite ossifiante progressive. Rev. Orthop. 34, 400 (1948).

    Google Scholar 

  • Henderson, J. A.: A case of myositis ossificans progressiva in a child. Edinb. med. J. 29, 148 (1922).

    Google Scholar 

  • Herrmann, J.: Der Einfluß des Zeugungsalters auf die Mutationen zu Hämophilie A. Humangenetik 3, 1 (1966).

    Google Scholar 

  • —, G. Landbeck u. W. Lenz: Die Entstehung der Hämophilie A durch Mutationen in männlichen Keimzellen. Der Einfluß des Lebensalters. Dtsch. med. Wschr. 91, 2290 (1966).

    Google Scholar 

  • Herwig, W.: Beitrag zum Krankheitsbild der Myositis ossificans progressiva. Z. Orthop. 88, 238 (1957).

    Google Scholar 

  • Ipponsugi, T.: Studien über Verknöcherung der Weichteile beim Menschen. I. Über Myositis ossificans progressiva multiplex. Mitt. allg. Path. (Sendai) 3, 343 (1927).

    Google Scholar 

  • Jacobi, R.: Zur Klinik der Myositis ossificans progressiva. Inaugural-Dissertation, Berlin 1913.

  • Jamieson, J. B.: Case of myositis ossificans progressiva. Edinb. med. J. 39, 393 (1932).

    Google Scholar 

  • Jentschura, G.: Pers. Mitteilung an W. Lenz (1965).

  • Jesserer, H.: Erkrankungen und Probleme aus den Grenzgebieten der Inneren Medizin. XVI. Myositis ossificans. Med. Klin. 55, 2185 (1960).

    Google Scholar 

  • Knorre, G. v.: Über die Myositis ossificans progressiva. Z. menschl. Vererb.- u. Konstit.-Lehre, 33, 85 (1955).

    Google Scholar 

  • Koontz, A. R.: Myositis ossificans progressiva. Ann. J. Med. Sci. 174, 406 (1927).

    Google Scholar 

  • Korkhaus, G.: Die Häufigkeit der orthodontischen Anomalien in verschiedenen Lebensaltern. Dtsch. Mschr. Zahnheilk. 45, 508 (1927).

    Google Scholar 

  • Krooth, R. S.: The aetiology of human malformations. Ph. D. thesis. Univ. of London 1952.

  • Kübler, E.: Neue Gesichtspunkte bei der Beurteilung der Verlaufsformen der Myositis ossificans progressiva. Fortschr. Röntgenstr. 81, 354 (1954).

    Google Scholar 

  • Laluque, P., G. Fillaudeau, M. Tchuenbou et M. Dooh: Réflexions a propos d'un cas de myosite ossifiante progressive non traumatique ou maladie de Munchmeyer. Presse méd. 71, 2098 (1963).

    Google Scholar 

  • Lenz, W.: Die Bedeutung des Alters der Eltern für den Zwergwuchs. Ann. hum. Genet. 22, 44 (1957/58).

    Google Scholar 

  • —: Die Abhängigkeit der Mißbildungen vom Alter der Eltern. Verh. dtsch. Ges. inn. Med. 64, 74 (1959).

    Google Scholar 

  • Lenz, W.: Medizinische Genetik. Stuttgart: Thieme 1961.

    Google Scholar 

  • Libermann, G. A.: Zur Frage der multiplen progredienten ossificierenden Myositis (Münchmeyersche Erkrankung) russisch). Sovetsk. chir. 7, 885 (1934).

    Google Scholar 

  • Lockhart, J. D., and F. G. Burke: Myositis ossificans progressiva. Report of a case treated with Corticotropin (ACTH). Amer. J. Dis. Child. 87, 626 (1954).

    Google Scholar 

  • Logačev, K. D.: Progressive ossification of muscles. Klin. Med. (Mosk.) 42, 106 (1964).

    Google Scholar 

  • —: L'ossification musculaire progressive comme maladie nerveuse (russ.). J. Neuropath. u. Psychiat. 65, 1014 (1965).

    Google Scholar 

  • Lutwak, L.: Myositis ossificans progressiva. Mineral, metabolic and radioactive calcium studies of the effects of hormones. Amer. J. Med. 37, 269 (1964).

    Google Scholar 

  • Lynas, M. A.: Marfans syndrome in Northern Ireland. An account of thirteen families. Ann. hum. Genet. 22, 289 (1957/58).

    Google Scholar 

  • Macdonald, R. G.: A case of myositis ossificans. Brit. med. J. 1891/II, 478.

  • Macgillavry, Th. H.: Myositis ossificans progressiva multiplex. Proefschrift Geneeskunde, Leiden 1898.

  • Mackinnon, A. P.: Progressive myositis ossificans, report of a case and a review of the literature. J. Bone Jt Surg. 7, 336 (1924).

    Google Scholar 

  • Mair, W. F.: Myositis ossificans progressiva. Edinb. med. J. 39, 13 (1932).

    Google Scholar 

  • Masselot, F., A. Jaubert de Beaujeu et Ed. Bloch: Myosite ossifiante progressive. Presse méd. 1934, 1823.

  • Mørch, E. T.: Chondrodystrophic dwarfs in Denmark. Copenhagen: Munksgaard 1941.

    Google Scholar 

  • Münchmeyer, E.: Über Myositis ossificans progressiva. Z. rat. Med. 3, 9 (1869).

    Google Scholar 

  • Myslivý, M., E. Svoboda, and B. Dubánsky: Myositis ossificans progressiva. Acta univ. palack. olom. 13, 229 (1957).

    Google Scholar 

  • Neel, J. V., W. J. Schull, and K. Takeshima: A note on achondroplasia in Japan. Jap. J. hum. Genet. 4, 165 (1959).

    Google Scholar 

  • Paget, St.: A case of myositis ossificans. Lancet 1895/I, 339.

  • Patrik, A. M.: Ein Fall von ossificierender generalisierter Myositis (russisch). Sovetsk. chir. 9, 501 (1936).

    Google Scholar 

  • Paul, J. R.: A study of an unusual case of Myositis ossificans. Arch. Surg. 10, 185 (1925).

    Google Scholar 

  • Penrose, L. S.: The relative effects of paternal and maternal age in mongolism. J. Genet., 27, 219 (1933).

    Google Scholar 

  • Penrose, L. S.: Parental age and mutation. Lancet 1955/II, 312.

  • Person, K. F.: Zur Frage der Myositis ossificans progressiva (Morbus Münchmeyer) (russ.). Chir. Archiv von Weljaminow (St. Petersburg) 1, 60 (1910).

    Google Scholar 

  • Peteri, I., u. G. Singer: Ein Fall von Myositis ossificans progressiva bei einem 4 Jahre alten Knaben. Fortschr. Röntgenstr. 15, 363 (1910).

    Google Scholar 

  • Pirart, J., et V. Conard: Un cas de myosite ossifiante progressive. Essai de traitement par la Cortisone. Brux.-med. 32, 2397 (1952).

    Google Scholar 

  • Pirie, G. A.: Myositis ossificans progressiva. Arch. Roentg. Ray. 15, 212 (1911).

    Google Scholar 

  • Rabek, L.: Ein Fall von Myositis ossificans progressiva. Virchows Arch. path. Anat. 128, 537 (1892).

    Google Scholar 

  • Radermecker, M.-A., et L. van Bogaert: III. Sur une myopathie ostéoplastique (Myosite ossifiante progressive de Munchmeyer) avec une composante trophoneurotique terminale. Acta Neur. Psych. Belg. 51, 731 (1951).

    Google Scholar 

  • Rager, W.: Über sog. Myositis ossificans multiplex. Z. orthop. Chir. 9, 380 (1901).

    Google Scholar 

  • Reidhaar, L.: Ein Fall von Myositis ossificans progressiva. Inaugural-Dissertation Basel 1885.

  • Salat, A.: Die Knochenveränderungen bei der Myositis ossificans progressiva. Dissertation Breslau 1934.

  • Salvetti, C.: Über einer Fall fortschreitender Myositis ossificans multiplex progressiva. Arch. Kinderheilk. 40, 317 (1904).

    Google Scholar 

  • Schiemann, H.: Über Chondrodystrophie (Achondroplasie, Chondrodysplasie). Abhdl. d. Mathem.-Naturwiss. Kl. d. Akademie d. Wiss. u. d. Literatur. Mainz, Nr. 5 (1966). Wiesbaden: Steiner 1966.

    Google Scholar 

  • Schulze, Ch.: Zahnärztliche Befunde bei Myositis ossificans progressiva. Dtsch. Zahn-, Mund-u. Kieferheilk. 46, 44 (1966).

    Google Scholar 

  • Skinner, W.: Case of ossification of the muscles. Med. Tms (Lond.) 1, 413 (1861).

    Google Scholar 

  • Smith, D. M., W. Zemann, C. C. Johnston, and W. P. Deiss: Myositis ossificans progressiva. Metabolism 15, 521 (1966).

    Google Scholar 

  • Stempel, W.: Die sogenannte Myositis ossificans progressiva. Mitt. Grenzgeb. Med. Chir. 3, 394 (1898).

    Google Scholar 

  • Stevenson, A. C.: Achondroplasia: an account of the condition in Northern Ireland. Amer. J. hum. Genet. 9, 81 (1957).

    Google Scholar 

  • Stötter, G.: Myositis ossificans progressiva. Z. Rheumaforsch. 8, 297 (1949).

    Google Scholar 

  • Svaty, J., J. Vajnorsky u. Z. Lojda: Myositis ossificans bei einem 8 Jahre alten Knaben (tschechisch). Čs. Pediat. 16, 709 (1961).

    Google Scholar 

  • Testa, J. A.: Incompatibilità sanguigna parentale in un caso di „Myositis ossificans progressiva”. Infanzia 10, 21 (1960).

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Myositis ossificans progressiva. Ergebn. med. Strahlenforsch. 7, 175 (1936).

    Google Scholar 

  • Vastine, J. H. II, M. F. Vastine, and O. Arango: Myositis ossificans progressiva in homozygote twins. Amer. J. Roentgenol. 59, 204 (1948).

    Google Scholar 

  • Viparelli, U.: La miosite ossificante progressiva. Parte settima: Il problema dell'ereditarietà. Parte ottava: Rassegna bibliografica generale. Ann. Neuropsichiat. Psicoanal. 9, 297 (1963).

    Google Scholar 

  • — e B. Sarnelli: La miosite ossificante progressiva. Parte decima. Ann. Neuropsichiat. Psicoanal. 10, 571 (1963).

    Google Scholar 

  • Vogel, F.: Vergleichende Beobachtungen über die Mutationsrate der geschlechtsgebundenen rezessiven Hämophilieformen in der Schweiz und in Dänemark. Blut 1, 91 (1955).

    Google Scholar 

  • —: Über die Prüfung von Modellvorstellungen zur spontanen Mutabilität am menschlichen Material. Z. menschl. Vererb.- u. Konstit.-Lehre 33, 470 (1956).

    Google Scholar 

  • —: Gedanken über den Mechanismus einiger spontaner Mutationen beim Menschen. Z. menschl. Vererb. u. Konstit.-Lehre 34, 389 (1958).

    Google Scholar 

  • Weill, A., et J. Nissim: De la myosite ossifiante progressive. Nouv. Iconogr. Salpêt. 11, 154 (1898).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Die Untersuchungen wurden mit Hilfe der Fritz Behrens-Stiftung durchgeführt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Tünte, W., Becker, P.E. & Knorre, G.v. Zur Genetik der Myositis ossificans progressiva. Hum Genet 4, 320–351 (1967). https://doi.org/10.1007/BF00285740

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00285740

Navigation