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Human chorionic gonadotropin (HCG) in monitoring the course of testicular tumours

Choriongonadotropin (HCG) in der Verlaufsbeurteilung der Hodentumoren

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Summary

In 29 patients with metastasising testicular tumours serial determination of HCG was performed for monitoring cytostatic chemotherapy. Clinical remissions and stable disease were accompanied by normalisation of elevated HCG values in 85% and 80% of all cases, respectively. Despite the normalisation of HCG levels,no complete disappearance of clinically detectable tumour lesions could be seen in the herein presented cases. Seventeen percent of the patients showed normal HCG levels, although they had progressive disease. Recurrent disease was associated with preceding increase of HCG in only 33% of the cases. Because of the frequency of mixed tumour tissues in teratomas, additional methods for monitoring therapy should be used.

Zusammenfassung

Bei 29 Patienten mit metastasierenden Hodentumoren wurde regelmäßig eine Bestimmung des HCG-Spiegels während einer Cytostaticatherapie durchgeführt. Patienten mit Remissionen zeigten in 85%, solche mit Krankheitsstillstand in 80% der Fälle eine Normalisierung des HCG-Spiegels. Trotz der nachweisbaren Normalisierung der HCG-Werte konnte in keinem der hier beschriebenen Fälle ein vollständiger Rückgang der Metastasen verzeichnet werden.

17% der Patienten mit progredienter Metastasierung zeigten normale HCG-Werte. Erneute Krankheitsprogression nach vorausgegangener Remission war nur in 33% der Fälle von einem vor dem klinischen Nachweis erkennbaren HCG-Anstieg begleitet.

Wegen der Häufigkeit von Mischtumoren bei malignen Teratomen des Hodens müssen weitere Methoden zur Beurteilung eines Therapieerfolges herangezogen werden.

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Supported by Landesamt für Forschung, Ministerium für Wissenschaft und Forschung des Landes Nordrhein-Westfalen

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Höffken, K., Schmidt, C.G. Human chorionic gonadotropin (HCG) in monitoring the course of testicular tumours. Z. Krebsforsch. 87, 37–40 (1976). https://doi.org/10.1007/BF00285071

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00285071

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