Skip to main content
Log in

Applicability of the TNM-system on lung carcinoma, field trial. Proposal of advanced TNM-classification including a category for diagnostic certainty degree

Die Anwendbarkeit des TNM-Systems beim Lungenkarcinom Feld-Untersuchung und Vorschlag einer verbesserten TNM-Klassifikation unter Einschluß einer Diagnose-Sicherungskategorie

  • Published:
Zeitschrift für Krebsforschung und Klinische Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

The results of a field trial on 1.654 patients with bronchial carcinoma demonstrated the proposal of the UICC-Committee for the classification of tumors of the lung to be somewhat unsatisfactory. The 2 classes in the N-Category (N0 and N1) provide insufficient means of differentiation necessary to classify regional malignant lymph node involvement. Because of this, in the N1-Group patients are put together whose prognosis differs distinctively with regard to therapy and survival. A new proposal for an advanced TNM-Classification is presented. Own investigations as well as results of other groups demonstrate that the certainty of a classification to a large extent depends on the range of diagnostic measures employed. To avoid heterogeneous classification, we propose the routine use of an additional category “C” as a symbol for the degree of diagnostic “Certainty” for each TNM-Category.

Zusammenfassung

Auf Grund einer Feldstudie an 1654 Patienten mit Bronchialkarcinom wird aufgezeigt, daß der bisherige Vorschlag des TNM-Komitees der UICC zur Klassifizierung von Tumoren der Lunge nicht befriedigt. Die N-Kategorie enthält mit 2 Klassen (N0 und N1) eine zu geringe Unterscheidungsmöglichkeit. Dadurch sind in der Gruppe N1 Kranke zusammengefaßt, für die ein unterschiedliches therapeutisches Vorgehen nötig und deren Überlebenszeit signifikant verschieden ist. Es wird ein neuer Klassifizierungsvorschlag vorgelegt.

Eigene Untersuchungen haben ebenso wie die Ergebnisse anderer Arbeitsgruppen gezeigt, da\ die Treffsicherheit der Klassifizierung in beträchtlichem Ausmaße von den angewendeten diagnostischen Verfahren abhängt. Um falsche Klassifizierungen möglichst zu vermeiden, wird die regelmäßige Anwendung einer zusätzlichen ‚'Sicherungskategorie“ (C = Certainty-Category) zum TNM-System vorgeschlagen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Arnal,M.L., Dold,U., Ehlers,C.Th., Gögler,E., Hamperl,H., Karrer,K., Oberhoffer,G., Ott,G., Pascher,W., Proppe,A., Scheibe,O., Schmolling,E., Schwab,W., Spiessl,B., Thurmayer,R., Wildner,G.P., Wustrow,F.: Das TNM-System zur Beschreibung der Ausdehnung maligner Tumoren. Dtsch. Med. Wschr. 93, 694–698 (1968).

    Google Scholar 

  • Berndt,H., Huber,H.: Erfahrungen mit der klinischen Stadieneinteilung des Bronchuskarzinoms. Strahlentherapie 123, 381–391 (1964).

    Google Scholar 

  • DRG-Kommission: Vorschlag der Kommission der DRG zur Stadieneinteilung der Lungenkrebse. Fortschr. Röntgenstr. 89, 1919 (1958).

    Google Scholar 

  • Eichhorn,H.J.: Diskussionsbeitrag zum Vorschlag der Kommission der DRG für die Stadieneinteilung der Lungenkrebse. Fortschr. Röntgenstr. 91, 118–122 (1959).

    Google Scholar 

  • Greschuchna,D., Maassen,W.: Über die intrapulmonalen u. mediastinalen Ausbreitungswege des Bronchialkarzinoms. Thoraxchirurgie 19, 434–437 (1971).

    Google Scholar 

  • Kirsch,M., Wetzer,K.: Über unsere Erfahrungen mit der klinischen Stadieneinteilung des Bronchialkarzinoms. Z. f. Erkrankung der Atmungsorgane 130, 13–26 (1969).

    Google Scholar 

  • Maassen,M., Kirsch,G., Specht,M., Thummler,K. v. Windheim: Mediastinoscopie et Cancer Bronchique Les Bronches, Vol. 15, 492–515 Roma 1965, Il Pensiero Scientifico.

    Google Scholar 

  • Maassen,W., Greschuchna,D.: Allgemeine und spezielle Ergebnisse der Mediastinoskopie (2.500) unter besonderer Berücksichtigung des Bronchialkarzinoms. Thoraxchirurgie 19, 289–297 (1971).

    Google Scholar 

  • Nohl,H.C.: An Investigation into the Lymphatic and Vascular Spread of Carcinoma of the Bronchus. Thorax 11, 172 (1956).

    Google Scholar 

  • Nohl,H.C.: The Spread of Carcinoma of the Bronchus. London: Lloyd-Luke 1962.

    Google Scholar 

  • Salzer,G., Wenze,M., Jenny,R.H., Stangel,A.: Das Bronchuskarzinom.Wien: Springer 1952.

    Google Scholar 

  • Schintz,H.R., Wellauer,J.R.: Das TNM-System bei den wichtigsten Krebslokalisationen und dessen Ausbau. Fortschr. Röntgenstr. 91, 89 und 550 (1959).

    Google Scholar 

  • Schröder, Eichhorn,H.I.: Über den Wert der ThoraxÜbersichtsaufnahme und Schichtuntersuchung für den Nachweis intrathorakaler Lymphknotenmetastasen. Fortschr. Röntgenstr. 104, 495 (1966).

    Google Scholar 

  • Spiessl,B., Dold,U., Ott,G.: Proposal to add a factor of evidence to the TNM-System. Intern. J. Cancer 7, 372–373 (1971).

    Google Scholar 

  • TNM. Classification of malignant tumors. UICC pocket-book, Geneva 1968.

  • Wellauer,J.: Internationale Stadieneinteilung der malignen Tumoren. Strahlentherapie Sonderband 50, 38–40 (1961).

    Google Scholar 

  • Wellauer,J., Maranta,E.: Zur Stadieneinteilung des Bronchuskarzinoms nach dem TNM-System. Fortschr. Röntgenstr. 91, 555 (1959).

    Google Scholar 

  • Wildner,G.P., Huber,R.: Zur Klassifikation der Lungen- und Bronchialgeschwüste nach dem Ausbreitungsstadium. Strahlentherapie 105, 386 (1958).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dold, U., Schneider, V. & Krause, F. Applicability of the TNM-system on lung carcinoma, field trial. Proposal of advanced TNM-classification including a category for diagnostic certainty degree. Z. Krebsforsch. 78, 317–325 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00284345

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00284345

Keywords

Navigation