Summary
The problem was examined, whether those cases of postinfantile (late infantile, juvenile, and adult) amaurotic idiocy, who showed myoclonies, belong to separate genetic types, or whether myoclonies are just an occasional symptom without genetic significance. For this purpose, three new families were analyzed together with the observations from the literature.
Results
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1.
Within the same sibships, either all siblings show myoclonies, or none of them. There are only very few exceptions from this rule, all of which can be disputed.
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2.
Within the late infantile, juvenile, and adult group, age of onset and other symptoms were compared between the subgroups with and without myoclonies. Among the late infantile cases, no clearcut differences were found. Among the juvenile as well as among the adult groups, however, differences between the myoclonic and non-myoclonic cases could be demonstrated.
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3.
The age of onset of the disease in all cases with myoclonies shows a clearcut trimodal distribution. From these three results together, the conclusion seems to be warranted that there are at least six different types of post-infantile amaurotic idiocy: late infantile, juvenile and adult types without myoclonies, and late infantile, juvenile and adult types with myoclonies.
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4.
In near relatives of the patients, unspecific central nervous disturbances, especially epilepsies, seem to be more frequent than in the average population. In some of these persons, we observed mild EEG anomalies.
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5.
the EEG of propositi with postinfantile amaurotic idiocy seems to be more variable than expected.
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6.
Literature reports were confirmed, according to which heterocygotes differ from normal controls by showing a certain fraction of vacuolized lymphocytes.
In the discussion some problems are mentioned which need to be solved for a more thorough analysis of the postinfantile amaurotic idiocies.
Zusammenfassung
Auf Grund einer genetisch-klinischen Analyse eigener Beobachtungen in drei Sippen und der verfügbaren Literaturfälle wird das Problem erörtert, ob diejenigen Fälle mit nachinfantiler (spätinfantiler, juveniler und adulter) amaurotischer Idiotie (a.I.), bei denen Myoklonien auftreten, einem besonderen Typ zugehören, oder ob es sich bei ihnen nur um gelegentliche Varianten des gleichen Krankheitsbildes handelt.
Ergebnisse
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1.
Innerhalb der gleichen Geschwisterschaft zeigen entweder alle Geschwister Myoklonien, oder aber keines von ihnen. Diese Regel hat nur wenige Ausnahmen, die dazu noch fraglich sind.
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2.
Vergleicht man jeweils innerhalb der spätinfantilen, juvenilen und adulten Gruppe die Symptomatik und das Erkrankungsalter bei Fällen mit und ohne Myoklonien, so finden sich bei den spätinfantilen Fällen keine Unterschiede; bei den juvenilen und adulten Fällen jedoch lassen sich Unterschiede aufweisen.
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3.
Untersucht man bei den Fällen mit Myoklonien das Erkrankungsalter, so ergibt sich eine eindeutige trimodale Verteilung. Diese drei Resultate zusammen lassen nur den Schluß zu, daß es neben der spätinfantilen, juvenilen und adulten Form der amaurotischen Idiotie ohne Myoklonien mindestens je eine spätinfantile, juvenile und adulte Form mit Myoklonien gibt.
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4.
Auffällig ist bei nahen Verwandten der Literaturfälle wie auch der eigene Beobachtungen eine Häufung zentralnervöser Störungen, insbesondere von Krampfleiden. Bei einigen dieser Personen stellten wir leichte EEG-Anomalien fest.
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5.
Das EEG von Probanden mit den nachinfantilen Formen der amaurotischen Idiotie zeigt eine größere Variabilität, als bisher angenommen wurde.
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6.
Es konnten die Angaben der Literatur bestätigt werden, nach denen bei Heterozygoten, nicht aber bei normalen Kontrollen, vacuolisierte Lymphocyten vorkommen.
In der Diskussion werden die Probleme genannt, deren Bearbeitung für die weitere Analyse der nachinfantilen Formen der amaurotischen Idiotie notwendig ist.
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Diebold, K., Häfner, H., Vogel, F. et al. Die myoklonischen Varianten der familiären amaurotischen Idiotie. Hum Genet 5, 119–164 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00278672
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00278672