Abstract
The pattern of serum lipids and lipoproteins was investigated before and after surgery in 77 patients with respect to the “acute-phase reaction”. Special attention was paid to the severity of the surgical trauma and the time course of postoperative alterations. Therefore, 12 different serum parameters were measured in 18 patients just before surgery and on days 1, 3, 5 and 10. From the results of this sample, patients in the main trial were divided into three groups with different degrees of trauma: group 1 (n = 22) with low surgical trauma; group 2 (n = 20) with extensive abdominal operations; group 3 (n = 17) with total endoprosthesis of the hip. A 25–40% perioperative decrease in cholesterol, triglycerides, lipoprotein classes (α-, β and pre-β-lipoproteins) and apolipoprotein Al and B was found during the first 24 h after surgical trauma. Thereafter, the above parameters showed a tendency toward more or less complete normalization by day 10. In contrast, C-reactive protein (CRP), initially increased by a factor of 8–10, returned to the normal concentration range by postoperative day 10. The amount of cholesterol loss was low in group 1 (-16%), but considerable in group 2 (-38%) and group 3 (-35%) when compared with preoperative levels. This cholesterol loss was mainly due to a decrease in β-lipoproteins (LDL), but also in α-lipoproteins (HDL). It can be concluded from these results that a sudden decrease in cholesterol containing serum lipoproteins occurs in relation to the size of a surgical trauma. This effect cannot be explained by starvation and/or hemodilution, as shown by the simultaneous measurement of triglycerides, hematocrit and albumin. In our opinion the shortened halflives of LDL and HDL lipoproteins in the serum favor lipoprotein delivery to the traumatized tissue for the formation of water-insoluble membranes and, more generally, for the purpose of wound healing. From this viewpoint, an important physiological function could be attributed to the cholesterol- and phospholipid-containing lipoproteins of the blood.
Zusammenfassung
Bei insgesamt 77 Patienten wurde vor und nach einem operativen Eingriff das Verhalten von Lipiden und Lipoproteinen im Serum in Korrelation zur „Acute-Phase-Reaktion” untersucht. Dabei sollten sowohl die Abhdngigkeit von der Schwere des Eingriffs als auch der zeitliche Ablauf in der postoperativen Phase erkennbar wurden. Zu diesem Zweck wurden zunächst in einer Vorphase bei 18 Patienten insgesamt 12 Kenngrößen im Serum präoperativ sowie am 1., 3., 5. und 10. postoperativen Tag gemessen. Aufgrund der hier erhaltenen Ergebnisse wurden für die Hauptphase 3 Patientenkollektive gebildet: Kollektiv 1 (n = 22) mit wenig traumatisierenden Eingriffen,Kollektiv 2(n = 20) mit groβen abdominalen Operationen und Kollektiv 3 (n = 17) mit einer Totalendoprothese der Hüfte. Die perioperativen Veränderungen von Cholesterin, Triglyzeriden, Lipoproteinklassen (α-, β- und prä-β-Lipoproteine) und Apolipoprotein Al und B waren in der Regel nach 24 h am stdrksten ausgeprägt. Danach kam es bis zum 10. postoperativen Tag zu einer weitgehenden Normalisierung der initial um 25–40% erniedrigten Kenngrößen des Lipoproteinstoffwechsels. Im Gegensatz hierzu fiel das anfänglich erhöhte C-reaktive Protein (CRP) am 10. postoperativen Tag in den Normbereich ab. Das Ausmaß der Cholesterinsenkung war im Kollektiv 1 (-16%) deutlich kleiner als im Kollektiv 2 (-38 %) und Kollektiv 3 (-35%). Dieser beträchtliche Cholesterinabfall beruhte hauptsächlich auf einem entsprechenden Rückgang der β-Lipoproteine (LDL), daneben aber auch auf einem Abfall der α-Lipoproteine (HDL). Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß es in Relation zur Größe des Eingriffs postoperativ zu einem raschen Abfall Cholesterin-haltiger Lipoproteine im Serum kommt. Dabei handelt es sich nicht um einen Effekt von Nahrungskarenz und/oder Hämodilution, wie die gleichzeitigen Messungen von Triglyzeriden, Hämatokrit und Albumin zeigen. Die verkürzten Halbwertszeiten von LDL- und HDL-Lipoproteinen sprechen eher für eine Abgabe von Lipoproteinen an das traumatisierte Gewebe zum Aufbau wasserunlöslicher Membranen und generell zur Wundheilung. Damit könnte den Cholesterin- und Phospholipid-haltigen Lipoproteinen des Blutes eine wichtige physiologische Funktion zukommen.
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Korrespondenz an: Dr. J. Aufenanger, Institut für Klinische Chemie, Klinikum Mannheim, Universität Heidelberg, Postfach 10 00 23, W-6800 W-6800 Mannheim
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Aufenanger, J., Walter, H. & Kattermann, R. Untersuchungen zum Lipid- und Lipoproteinstoffwechsel beim Menschen nach operativen Eingriffen. Langenbecks Arch Chir 378, 41–48 (1993). https://doi.org/10.1007/BF00207994
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00207994